FranzJosef Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hei. Jeg lurer litt på dimensjoner på sykkeldekk. Må de være akkurat? Biltema må være ganske klart billigst og har antagelig best utvalg (når en tar bort det tullet med å bestille inn ting da). Men på Biltema står det oppgitt i tommer og på mine dekk og slanger er det oppgitt i mm. Hvordan er konverteringen der? Vet det går an å regne på det, men kan man stole på at tallene blir korrekt da? Har hatt mye problemer med punkteringer nå på en Danmarkstur. Har en hybrid, bør jeg satse på noe kevlarforsterkede dekk? Og kanskje en av de "selvreparerende" slangene? Siter
elgen Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Hei Det var ikke mye svar her! Men hjul dimensjon og dekk er også et mysterium, hvor EU kunne gjøre mer fornuftigt enn standard for agurke krumning med en sykkelhjul standard! De gamle sykkelnasjoner England, Frankrike og Italia er aldri blitt helt enig om hjul og visse gjengestørrelser fx. i krank! Fx. er et engelsk 27" hjul = omkres 1978 mm! Men et såkallt 700C = 28" hjul = omkres1955 mm, hvis egentligen en fransk hjul dimensjon !! Alltså minndre!!!! Derfor kommer du aldrig til å regne rett selv med kalkulator og mange desimaler!! Defor har European Tire and Rim Organization = ETRTO da forsøgt sig med en form for standard, hvor de fleste city-bikes og hybrider har en hjul størrelse 700C = 1955 mm omkres, som så også kaldes 28". ETRTO er alltså for hjulomkres 1955 mm : 700 C dekk dimensjonen: . fx. 28 - 622. Dvs. at dekket er 28 mm bredt og har en kanttråds diameter på 622 mm. Tykkelsen på dekket kan også opgis i tommer alltså fx. 28" x 1 1/8" Du nevner selv Biltema! De har på hiemmsiden sin både tomme og mm dimesjoner oppgitt! Det samme har Claes Ohlson. Så se der! Biltema føre da i hvertfall Nokian dekk som merkevare. Billige kevlarforsterkede dekk har kevlar "fibrer" i blannet gummien. Det hielper en del mot punktering. Dyre kevlar forsterkede dekk har et egentlig kevlarband under dekkkmøsteret. Det hielper veldig mye mot punktering. Så uansett type kevlar hielper det noe eller mye mer i forhold til vanlig dekk! En punktere mye i Danmark for på vinteren blir det strødd med grus som inneholder flint (finnes ikke naturligt i gråstenlandet - Norge!) Den er ofte skarp som små glassbiter, der langsomt jobber seg inn i dekket! MTB har nesten altid 26" (hjul) dekk med tykkelse 1.75" - >2.1". Noenlunde til å finne ut og oppgis nesten alltid i tommer! Hilsen Elgen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.