Gå til innhold
  • Bli medlem

2000m-topper som kan ses fra lavlandet


Torgeir

Anbefalte innlegg

Denne tråden spinner videre på avsporingen i "Jotunheimen ig atter Jotunheimen". Gå dit først for å få med deg forhistorien...

Jeg er ganske sikker på at man ikke kan se Storen fra Årdalsfjorden. Tror åsene nord for Årdal er litt for høye og stenger utsikten.

Fanaråken synlig fra havnivå ? okey, men synes det også virker litt rart. Den ligger tross alt ganske langt unna og er bare litt over 2000 meter høy.

Lurer forresten på om det kan være mulig å se Lodalskåpa fra nord eller vest fra lav høyde ?!

Bjørn

Storen kan man ikke se fra havnivå, men det skal visstnok så lite til at man fra et (høyt) skip kan se toppen. Fanaråken kan man se.

Alt er ifølge slingsby-boken.

Fanaråken er godt synlig fra fjorden. Den ligger som en konge der innerst i dalen. Jeg har et bilde av den med Skjolden i forgrunnen, men dette er desverre ikke digitalisert enda.

I følge Espen kan Store Austabottind ses fra et punkt ved Naddvik i Årdalsfjorden. Gleder meg til å sjekke dette 8)

Lodalskåpa er neppe synlig fra havnivå, men derimot er den godt synlig fra veien i Jostedalen. Du må litt forbi Fåbergstølen, så det kan kanskje ikke kalles "lavlandet"... Har bilde derfra også.

Og så var det Storen da.. Får kjøpe en høy seilbåt og klatre opp i masta inne i Årdal :wink: Ellers er den godt synlig fra veien mellom Øvre Årdal og Tyin. Oppe i lia etter at du har kjørt gjennom U-tunnelene, like ved rasoverbygget, får du en flott utsikt mot Hurrungane med Storen. Denne kongen av norske fjell ser vill ut derfra; med spiss toppkrone.

Er det flere topper som kan ses fra lavlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellers er den godt synlig fra veien mellom Øvre Årdal og Tyin. Oppe i lia etter at du har kjørt gjennom U-tunnelene, like ved rasoverbygget, får du en flott utsikt mot Hurrungane med Storen. Denne kongen av norske fjell ser vill ut derfra; med spiss toppkrone.

Ja hver gang jeg kjører den veien må jeg bare få med meg synet av Storen der (må bare passe på å holde bilen på veien samtidig :wink: ). Den ser unektelig vill ut derfra ja. Fra samme sted ser man også Styggedalstindane til høyre for Storen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: hvor i Nordmarka er det man kan se disse toppene? Er det Oppkuven? Svarttjernshøgda? Kikkert nødvendig?

Du skal kunne se omtalte topper og flere til fra Oppkuven. En kald klar høstdag vil du ha en helt fantastisk utsikt herfra....

Står en del om siktlinjer i kremtopp boka (nr.2?3?). Mener å huske at det står noen interessant der om at man max kan se ca. 8-9 mil (flatt) pga jordens krumning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen.. det gjør jeg sikkert. En diger steinpinne med en rytter på toppen og masse turistbusser rundt. Snur man ryggen til pinnen (noe man absolutt bør) ser man Galdhøpiggen øverst i en trang dal opp til venstre. Vet ikke hva dalen heter, men Storjuvbreen ligger i den. Flere andre 2000 metertopper rundt. Ymelstind og Veslepiggen kanskje ?!?!

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas mente at en kunne se Jotunheimen fra Oppkuven. Dette er jeg ikke sikker på er riktig. Jeg har ikke kunnet se den når jeg har vært på Oppkuven. Tror Svarttjernshøgda skjermer. Ringkollen har jeg heller ikke sett Jotunheimen fra. Men som nevnt ovenfor: Svarttjernshøgda, Lamannshaugen, Kolleren, Helgehaugen og Bislingen like ovenfor Bislingen fjellstue er gode utsiktspunkter mot Jotunheimen. Kikkert er selvfølgelig en fordel selv om en kan skimte toppene med det blotte øye. Sikt noe til venstre for Synnfjell. Hvis en med kikkert oppdager TV-masten på Bagnsåsen, er dette en riktig peiling mot Jotunheimen.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skuffet over Helgehaugen jeg. Var altfor mye trær på toppen til at jeg så noe som helst. Så mye som man hogger ellers, kunne man kanskje kuttet ned litt her og :wink: Er det et bra utsiktspunkt lenger ned ?

Kan man virkelig se Jotunheimen fra Bislingflaka ? Ingen tvil om at det er høyt nok, men er det ikke litt for langt øst slik at man går glipp av den rette siktelinja gjennom Begnadalen ?

Forøvrig er det jo morsomt at Gaustadtoppen er synlig fra flere steder i Oslo (10-15 mils siktelinje ?) f.eks Tryvann og Kobberhaugene

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen.. det gjør jeg sikkert. En diger steinpinne med en rytter på toppen og masse turistbusser rundt. Snur man ryggen til pinnen (noe man absolutt bør) ser man Galdhøpiggen øverst i en trang dal opp til venstre. Vet ikke hva dalen heter, men Storjuvbreen ligger i den. Flere andre 2000 metertopper rundt. Ymelstind og Veslepiggen kanskje ?!?!

mvh Bjørn Revil

Har sjekket dette på "Opplev Jotunheimen" cd'en, og det stemmer nok.. Selv har jeg nesten kjørt av veien flere ganger nede ved Elveseter, der jeg sitter og glaner opp i fjellet :wink: Du ser trolig også Veslpiggen, rett til høyre for Piggen. Men ikke Ymelstinden.

Du ser også flere topper fremover dalen forbi Elveseter. Etter kartet å dømme kan du få et lite glimt av Skardstinden litt før du kjører av mot Leirvassbu, inn dalen over Heimre Illåbreen. Men nå ligger Elveseter knappe 700 meter over havet, så det kan vel ikke kalles lavlandet :wink: Interessent likevel. Lurer alltid på hva jeg ser der oppe i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Litt artig det med siktelinjer. Selv om dette kanskje ikke passer helt i denne tråden har jeg funnet ut at man kan se Gjertvasstind og Store Styggedalstind fra der restene etter Tvindehaugen ved Tyin er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til panda.

Man må trekke litt ned fra toppen av Helgehaugen hvor det er snauhogst for å få utsikt mot Jotunheimen. Bislingflaka var det første stedet i Nordmarka hvorfra jeg så Jotunheimen. For mange år siden hadde jeg hørt rykter om denne muligheten. En nydelig vinterdag i begynnelsen av februar tok jeg meg fri fra jobben for å sjekke dette. Stilte opp på Sentralstasjon (Østbanen dengang) for å ta toget til Grua. Men akkurat den dagen var det noe kluss slik at toget ikke kom. Jeg ventet lenge og vel og ble ergelig for at dette skulle ødelegge dagen. Så jeg spurtet opp til Nasjonalteateret for å ta Holmenkollbanen til Frognersetra. Jeg hadde mistet mye tid så det ble hardkjør innover marka. Da jeg nådde Bislingen, var maten spist og termosen tom. Sola var kommet lavt på himmelen, men i kikkerten fikk jeg åpenbaringen jeg hadde gledet meg til, Store Knutsholstind i vinterdrakt i glødet fra en lav vintersol. Så gjensto den lange hjemturen. Da jeg nådde Kikut var det helt mørkt, men i måneskinnet gikk det greit til Sognsvann og bane til byen.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ods

Svarttjernshøgda, Lamannshaugen, Kolleren, Helgehaugen og Bislingen like ovenfor Bislingen fjellstue er gode utsiktspunkter mot Jotunheimen.

Jeg syntes dette hørtes veldig morsomt ut og vil gjøre meg klar til en skitur inn i Nordmarka til vinteren for en av høydene du nevner.

Men siden dette blir en lang dagstur fra der jeg bor med kollektiv transport ville jeg gjerne vite hvilken topp av de du nevner gir den flotteste utsikten. Svarttjernshøgda med 717 moh er jo høyest i Nordmarka, så kanskje den gir den aller beste utsikten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete! For en tur! Frognerseteren-Bislingflaka-Sognsvann! Det må jo være nærmere 7 mil......

Til panda.

Man må trekke litt ned fra toppen av Helgehaugen hvor det er snauhogst for å få utsikt mot Jotunheimen. Bislingflaka var det første stedet i Nordmarka hvorfra jeg så Jotunheimen. For mange år siden hadde jeg hørt rykter om denne muligheten. En nydelig vinterdag i begynnelsen av februar tok jeg meg fri fra jobben for å sjekke dette. Stilte opp på Sentralstasjon (Østbanen dengang) for å ta toget til Grua. Men akkurat den dagen var det noe kluss slik at toget ikke kom. Jeg ventet lenge og vel og ble ergelig for at dette skulle ødelegge dagen. Så jeg spurtet opp til Nasjonalteateret for å ta Holmenkollbanen til Frognersetra. Jeg hadde mistet mye tid så det ble hardkjør innover marka. Da jeg nådde Bislingen, var maten spist og termosen tom. Sola var kommet lavt på himmelen, men i kikkerten fikk jeg åpenbaringen jeg hadde gledet meg til, Store Knutsholstind i vinterdrakt i glødet fra en lav vintersol. Så gjensto den lange hjemturen. Da jeg nådde Kikut var det helt mørkt, men i måneskinnet gikk det greit til Sognsvann og bane til byen.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erling

For utsikt mot Jotunheimen tror jeg faktisk Lamannshaugen er den beste. Den har flere høydepunkter på 700/701 m, og de to nordvestligste toppene er snauhogget. Jordkrumningen gjør at tilstrekkelig høyde for å se et punkt bak horisonten går som kvadratet av avstanden til tangeringspunktet med jordkulen. Hvis avstanden til Jotunheimen er ca 170 km og vi fra 700 m høyde i Nordmarka skal se høyder på 2000 m i Jotunheimen, vil dette utgjøre vel 5.5 m høydeforskjell pr kilometer. Avstanden mellom Lamannshaugen og Svarttjernshøgda er 2 km. Vi må derfor opp i 712 m på Svarttjernshøgda (717m + tårn) for å se like mye av Jotunheimen. Av forannevnte årsak tror jeg ikke Jotunheimen kan sees fra Oppkuven som ligger vel 16 km lenger syd. Den måtte ha vært over 90 m høyere enn Lamannshaugen for å gi samme utsikt nordover fjellene.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også ganske sikker på at Opkuven er for lav og ligger for langt sør. Tror også vinkelen blir litt gæern med flere høye åser liggende i veien.

Toppen på Lamannshaugen er forøvrig feilplassert på kartet til statens kartverk. Den egentlige toppen ligger inne i skauen uten utsikt i det hele tatt og er 705,5 meter høy (nest høyest i Nordmarka) "utsiktstoppen" er bare 701 meter.

Lengst siktelinje i verden er så vidt jeg vet mellom mt Kenya og Kilimanjaro hvos breene på sistnevnte kunne skimtes fra førstnevnte. Avstanden er 32 mil eller fire breddegrader (med forbehold, jeg har tatt feil før, og kommer til å gjøre det igjen).

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har fortsatt deler av denne tråden under et nytt tema med tittel "Utsikten fra Nordmarka til Jotunheimen" under kategorien"Alt som ikke passer inn i kategoriene ovenfor". Håper ods og andre kan kommentere det jeg har skrevet der.

Om jeg har plassert det i feil kategori kan vel noen opplyse meg om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden spinner videre på avsporingen i "Jotunheimen ig atter Jotunheimen". Gå dit først for å få med deg forhistorien...

Bjørn

Jeg har ikke funnit den tråden, tyvärr... hade gjerne lest om dette att se Storen fra fjorden.

Men jeg må si at jeg trur att jeg såg en av Austabottindane fra veien mellan Årdalstangen og Övre Årdal, altså den som går langs med Årdalsvatnet. Jeg är osäker, jeg hadde alldrig vatt i Jotunheimen förut da jeg var där, men har prövat og förstå vilken topp det var i etterhand.

Jeg minns att jeg synte at det var en heilt uvirkelig syn, en (eller flere) vassa snötäckta toppar höyt uppe i det blå. Jeg angrer på at jeg ikke stoppet og tog en bild, men det var svårt att stanna på den smala veien, og jeg hatte biler etter meg...

Noen som kan fortelle meg vilken topp dette var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Slingsby skriv at av Jotunheimen sine 2000-meter toppar, er det berre Fanaråken og Austabottind som er synlige frå havnivå (=fjorden). Men her tek den gode Slingsby feil. Årsaka er nok at han har fylgt den vanlege båtleia inn Årdalsfjorden. Skal ein sjå Store Skagastølstind (som forresten er synleg frå mange kjøkkenvindaugo på Årdalstangen) frå fjorden, må ein oppsøkja sørsida av fjorden på Årdalstangen. Der kjem det ut ein foss frå ein tappetunell oppe i fjellsida. Held ein seg i nærleiken av der denne fossen når sjøen, vil ein sjå Store Skagastølstind stikka opp som ein stabbe i skardet som lagar seg mellom fjellryggane på Hitaneset og Botnanosi.

Dette har eg hatt på trykk i Fjell og Vidde, og hatt ein liten artikkel om det same i medlemsbladet for Årdal Sogelag, her også med bilete.

Dermed vonar eg at det er trengt inn i minnet på dei som les dette at Store Skagastølstind er synleg frå båt i saltvatn, og det utan å klatra opp i ei mast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.