ski Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Hvor på Østlandsområdet er det mulig å gå 2-4 dager fra hytte til hytte(eller hotell) med konkuranseski i perfekte preparerte spor ? Gjerne ganske flatt og åpent terreng under tregrensen. I praksis ser jeg vel etter et turområde hvor skiprepareringen ikke bare er runder fra nærmeste hotell, men sammenhengende preparert løyper hvor jeg kan gå bekymringsløst med supergli i samme retning flere dager og gjerne har flere overnattingvalg underveis avhengig om dagsetappen blir 3 eller 6 mil..... En fin runde på med 2 overnattinger kan også være aktuelt. Gjøvik- Lyngsetra-Oslo er aktuell, men tenkte å ungå Nordmarka. Trollløypa ser fin ut på papiret.. Bilder fra Skrim viser finer løyper, men det er vel et begrenset preparering (Er det superspor sammenhengende fra Skrim til Blefjell feks. via Bolkesjø ??) Finnskogen burde være fint sted for en milsluker, men er det et sammenhengende preparert løypenett ? På Norefjellseggen til Hardangervidda blåser det muligens for fort igjen ?? På kartet så det interessant ut fra Beito til Danebu, men det er litt kort hvordan er det i praksis ? Tenkte å ha med skikkelig vinterpose for sikkerhets skyld så gjerne litt høyfjell, men forlanger altså supre spor hele veien..... (Helst ikke kommentarer fra bedrevitere som insisterer på fjellskiløping er synonymt med brede fjellplanker og pulk...) Finnes området jeg leter etter ???? Siter
elgen Skrevet 29. november 2006 Pålogget Skrevet 29. november 2006 hei Du får lissom ikke noen svar - kanskje fordi det er noe vanskeleg! Utgangspunktet mitt er Besserwisser med fjelski og pulk! Men jeg skal bare melde om de nevnte plasser jeg er kjennt med. Du må sjekke ut, hvilke deler av løypene, som er ordentlig oppkjørt med tråkkkemaskin til standarden din! Flere Fjell-partier blir vanlegvis bare scooterkjørt og vil ikke være i standarden din. Alle løyper over fjellpartier kan veldig raskt -dvs. få timer - etter oppkjøringen være fokket att! Overordnet avhenger det da av føresituasjonen! På Ringebufjell er Trollløypa sør for Vetåbua (DNT hytte)vel brukanes, da den ligger noenlunde skjermet her. Fra noe sør for Djupslia (DNT) kommer du på "Turistløype systemet" fra Hafjell- Nordsæter-Sjusjøen. Det er velpreppet og kan sjekkes på internett. Det er ganske stort -også østover til Hornsjø. Så det kan da bli en 2-3 dagers tur - selv med > 3 mil om dagen. Norefjell - Hardangervidda er ofte ganske fokkete og isete fra Høgvard over Gråfjell ned til Eggedal. Det samme på store deler av fjellet vest for Eggedal ved Reinsjøn. (Eventyrløypa) Jeg ville ikke kjøre det uten stålkanter, men talentet mitt er også lite! Beito- Danebu blir vanligvis bare scooterkjørt?? Sjekk for årets standard. Jeg har bare oplevdd det ganske tilfokkete når en kom utenfor Beito "turistløypene" i februar - kanskje finere senere??? Så er den preppet noe ved Yddin og ved Vangsjø og Danebu. Neppe bekymringsløse supre spor! Er ikke kjennt med de anndre! Hilsen Elgen Siter
Daniel LL Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Fra Sjusjøen kan du også gå sørover i preparerte spor på Hedmarksvidda til Budor i Løten! Og nyte en Løitens Linie og sjekke ut verdens største snøkrystall (hvis det blir nok snø). De slet i fjor, så den ble vel ikke riktig ferdig. 'Verdens største snøkrystall' Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.