Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyeste fjelltopper i våre 19 fylker


Hodding

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er flere som har forsøkt seg på de 19 fylkestoppene, noen skulle gjøre de 19 toppene på 19 dager med god hjelp av en renault 19. De klarte det, men på lengre tid. Akershus har muligens en litt tvilsom fylksetopp, jeg har gjort litt research og funnet ut at Lushaugen er høyere, men jeg tror den høyere delen ligger i Oppland fylke. Grensen går i trig.punktet på toppen som ikke er høyest, og som er bare noen få cm lavere enn Fjellsjøkampen. Det er uansett en utholdenhetsprøve både i vandring og bilkjøring å besøke alle disse toppene i ett strekk. Jeg har selv vært på 13 av toppene, men det er kun en bivirkning av kommunetopp-samlingen min, og har foregått i flere år. Min første fylkestopp besøkte jeg i 1974.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok etter hvert blitt en del personer som har vært på alle fylkestoppene. Jeg har samlet litt på disse selv, men ikke med spesielt stor iver, så det har blitt en topp nå og en topp da. Har 9 av 19 nå. Uansett så er det mange fine topper i variert terreng på listen, og man får jo sett mye av landet på den måten.

Når det gjelder Lushaugen, så var jeg der i sommer. Hytta står da vel på høyeste toppen!?

Jeg fikk høre en gang at Lushaugen er blitt målt til å være 8 cm (!) lavere enn Fjellsjøkampen, så derfor er det i praksis uklart hvilket av disse to som er Akershus' høyeste fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akershus har muligens en litt tvilsom fylksetopp, jeg har gjort litt research og funnet ut at Lushaugen er høyere, men jeg tror den høyere delen ligger i Oppland fylke. Grensen går i trig.punktet på toppen som ikke er høyest, og som er bare noen få cm lavere enn Fjellsjøkampen.

Jeg søkte opp begge toppene på: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

og ved zoome inn nok, dvs. så mye at 2.5 cm på skjermen er 100 m i terrenget, så vises høyden med 2 desimaler. Høydene som står oppgitt der er:

Lushaugen: 812,16 moh

Fjellsjøkampen: 812,29 moh

For Fjellsjøkampen sin del står det også oppgitt en høyde ca 40 nord for 812,29. Dette krysset er markert med 812,5 moh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fastmerkeregisteret får du høyden i millimeter Nils. Punktet på 812,5 på Fjellsjøkampen har nok ikke samme nøyaktighet. På Lushaugen kan jeg bekrefte at trig.punktet står minst minst en halvmeter lavere enn høyeste naturlige punkt, som ser ut til å være en fjellknaus som går innunder den falleferdige Lushaughytta. Bildet er tatt fra trig.punktet mot hytta. Men detaljkartet viser at hytta ligger i Gran kommune i Oppland, så min foreløbige konklusjon er at Fjellsjøkampen vinner. Uansett - det er hårfint ! Fjellsjøkampen er offisielt høyest iflg Statkart, jeg bare nevner at det kan være tvilsomt.

post-480-133474443684_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"World Wide Vikings" (wwv) har ein fin oversikt:

:idea:http://wwv.no/kommunetopper/tabell_fylke.asp

Sjå også http://wwv.no/kommunetopper/index.htm

Finner eit par feil på lista for Sogn og Fjordane.

I Hyllestad er den høgste toppen Risnesnipa, 777m er rett. Toppen ligg litt vest for Lihesten.

I Gaular er det to toppar med samme høgde, 1354 m: Geitebotsfjellet og Skarfjellet.

For hhv Bremanger og Balestrand, er vel dei mest brukte namna Gjegnen og Jostefonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.