Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytteboom på Standaleidet


Svein

Anbefalte innlegg

Standaleidet, det var visst salgsstart på hytter på Standaleidet i dag - ble holdt på Standalhytta. 100 hytter skal bygges, det kan vel kalles en liten boom...

http://pal.finn.no/pal/nylander/realestate/object?finnkode=7918851&sid=14aYS_cFr4456675&pos=1&tot=1

Der er flere artikler å finne på Nylander sin side.

Jeg er spent på hvordan dette utvikler seg, jeg tror det kommer til å gå bra. I det korte bildet vil anleggstrafikken nok bli stor, i det lengre bildet er dette glemt. Flere steder over eidet er rasutsatt i varierende grad, noen steder går fonner hvert år, andre steder går de kun under spesielle høve. Dette vet jeg har vært diskutert mye i forbindelse med utbyggingen, og dette er nok et moment som gjør at det ikke blir "overbefolket" med hytter.

Helårsvei over eidet gjør fjellene enda lettere tilgjengelig om vinteren for de som vil bruke naturen. Uten denne hytteutbyggingen hadde den kanskje ikke kommet...?

Hyttene blir heller ikke særlig synlige, man ser de akkurat når man passerer med bil, det ser ut til at de kommer til å bli bygget på det store oppdyrkede området nedfor inngangen til Kvanndalen. Ellers kan man nok sikkert se de fra noen av toppene rundt eidet, spesielt Sylvkallen, Nonshornet og heimste Kopphornet. Muligens også fra Dalegubben. Ellers tok jeg et kjapt overblikk og fant ut at det er ca 30 fjelltopper å velge mellom på en ca 6 timers dagstur der man går direkte fra hytteområdet og opp i fjellet. Det tror jeg må være ganske unikt :lol:

Jeg har ikke hørt noe mer angående kraftverkplanene i Fladalen, de bør nå graves under torva hvis de ikke allerede har kommet dit. De to utbyggingene er en dårlig kombinasjon + at belastningen/inngrepet på naturen blir for konsentrert. Turisme er et bedre alternativ syns jeg, og det er det intensjon om å satse godt på i dette området kan det se ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser egentlig greit ut dette, men jeg får håpe at hyttene får en smart energiløsning, og ikke kun strøm og ved.

Nå er ikke Standaleidet noe sted jeg liker meg spesielt godt vinterstid. Til det er trafikken alt for stor. Parkeringsmulighetene blir sikkert bedre nå, og det er ikke så dumt.

Får håpe at de holder seg på jorda og ikke vil ha heis til Kolåstind og vei på Sylvkallen.

Personlig er det ikke nede ved Standal jeg ville lagt til med båt, eller hatt hytte. Det er lite sol og forholdsvis stusselig der, og samdtaket er ikke akkurat vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kona og jeg så om dette prosjektet for en tid tilbake, ble vi ganske deppa. Heretter blir det ikke det samme å komme opp til Standalseidet. Jeg ser for meg Kvanndalen full av mer og mindre, helst mindre, natur- og fjellinteresserte hytteeiere med hoiende unger og bjeffende hunder og med ”gjenglemte” engangsgriller flytende over alt. Nei, huff, huff.

Men vi har i det minste minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd for er at dette skal spre seg slik at vi får et sammenhengene hyttefelt fra Myklebustsetra til Standalsetra. Kanskje til og med hyttefelt opp mot Firkanthaugen(Fingersida)ovenfor Standalhytta, og bygging opp mot Kalvedalen på sørsiden av Myklebustsetra.

Da er veien kort til skiheis og det som verre er :roll: .

Jeg jubler ikke over dette jeg heller, for jeg liker meg godt som det er der. Men hvis det først skal bygges hytter, så synes jeg dette ser greit ut på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for at det skal noe skitrekk selv om tradisjonene for skisport/alpint er lange for dette området. Med det tradisjonsrike skirennet i fingersida og at det tidlig i forrige århundre en gang skulle arrangeres NM ned fra Fladalsbreen (ble visst avlyst pga store snømengder). Det finnes allerede 2 skitrekk i umiddelbar nærhet, så med en fellesordning med buss, samt at de aller fleste kan kjøre bil, løser det seg fint. Tror jeg. 3 skitrekk så tett blir minst et for mye.

Flere hytter kan kanskje komme, nedenfor Kalvedalen er det kanonutsikt mot Kolåstinden. Lite hytter der fra før, så det tåles litt der også.

Jeg tror ikke forsøpling i fjellet blir noe problem, heller ikke at unger lager lyd eller hunder bjeffer. Er det skokkevis med unger ut i naturen syns jeg det er flott, at de lager lyd er ikke unaturlig. Kvanndalen tror jeg ikke blir nedrent, området rundt vannet er nok langt mer utsatt for bruk og "gjenglemte" gjenstander. Der blir det langt enklere å rydde, blir det problem er nok en "velforening" raskt på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.