Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne koordinater på fysisk kart?

Tittei

Anbefalte innlegg

Annonse

Koordinater er oppgitt i margen på alle turkart, så det er bare å finne riktig koordinatverdi både horisontalt og vertikalt og følge de blå eller svarte linjene i rutenettet for finne riktig posisjon på kartet. Nå finnes det et virvar av ulike kartprojeksjoner og koordinatsystemer der ute, men de vanligste er WGS84 UTM og GPS-koordinater, hvorav UTM koordinater er mest praktisk å bruke på norske turkart.

Jeg lærte mye om orientering og bruk av kart og kompass fra denne boka i sin tid. Skal ikke se bort ifra at den er bittelitt utdatert nå. :) 

https://www.nb.no/items/dd6a9e6930bf388300d8a90e623a7824

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (7 minutter siden):

Jeg lærte mye om orientering og bruk av kart og kompass fra denne boka i sin tid. Skal ikke se bort ifra at den er bittelitt utdatert nå. :) 

Glimrende bok å ta frem for å friske opp glemte kunster ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tittei said:

Jeg ser på 71 grader nord og ser at de kun får utdelt koordinater. Så må de lete på kartet. Kan noen lære meg hvordan det gjøres? Evt ta meg i riktig retning på google? Altså uten digitale verktøy. 

Det som brukes på 71° nord er MGRS-koorordinater (samme som vi brukte i militæret). Det skal stå beskrivelse på kartene hvordan du gjør det. De bruker 6 siffer, som betyr at de bruker en nøyaktighet på 100m. Så hvis det f.eks. blir oppgitt koordinater 123456. Så er 123 øst/vest og 456 nord/sør. Da finner du UTM-rute 12 øst/vest og rute 45 nord/sør. Rutene er 1 km, så 123 blir 300m øst for den linjen som er merket 12 langs øvre/nedre kant av kartet og 456 blir 600m nord for den ruten som er merket 45 i høyre/venstre kant.

Får å kunne gjøre dette må du ha et kart med UTM.-rutenett.

Disse koordinatene er ikke komplette, så du må vite sånn omtrent hvor du er (innenfor kartet du har er mer enn nok). Komplette koordinater oppgir også UTM-sone og 100-km-rute, som er to bokstaver, og da kan det f.eks. se slik ut: 32V NQ 123456. 

32V NQ 123456 er det samme som
UTM-koordinat 32V 512300 6945600 eller 
62 grader 38 minutter 27 sekunder nord og 9 grader 14 minutter 23 sekunder øst (62°38.452 N, 009°14.393 Ø)

Som er nokså nært toppen av Storhaugen i Storlidalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på bildet av kompasset, er det en halv firkant midt på plata med skala fra 0-10. Denne er tilpasset rutenettet og brukes til å måle på kartet for å lettere finne koordinatene. Legg kompasset på rutenettet med sidene på skalaen oppå strekene på kartet for å måle. Ikke alle kompass har dette.

743636d338a74b918d3e23c263be473e.png.90d48e9e5f77d11261f1aa0d6a237065.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

Ser du på bildet av kompasset, er det en halv firkant midt på plata med skala fra 0-10. Denne er tilpasset rutenettet og brukes til å måle på kartet for å lettere finne koordinatene. Legg kompasset på rutenettet med sidene på skalaen oppå strekene på kartet for å måle. Ikke alle kompass har dette.

743636d338a74b918d3e23c263be473e.png.90d48e9e5f77d11261f1aa0d6a237065.png

Kompass med slikt på er selvfølgelig til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.