Gå til innhold
  • Bli medlem

Rwenzorifjellene i Uganda

Mitandi

Anbefalte innlegg

Denne tråden er skilt ut frå tråden "Kilimanjaro":

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3617

Moderator

-------------------------

Hei folkens

Jeg har bodd 3 år Rwenzorifjellene i Uganda og måååå bare blande meg inn i denne samtalen ;o)

Kilimanjaro er et fint fjell - men det er bare så 'kommerst' (dyrt + mange turister).

Gjør dere selv en vannvittig stor tjeneste og gå Rwenzori/Uganda i stedet. Afrikas 3.høyeste fjell - alpine breer

og en flora/fauna som gjør turen verdt i seg selv. Første gang jeg skulle gå Rwenzori (5109m) gikk jeg Kilimanjaro som oppvarming. Rwenzori er et sant eventyr i forhold:

- Film fra toppbestigningen: http://www.mitandi.com/xdiversesider/film__rwenzori_2005/

- Film fra hele rundturen: http://www.mitandi.com/xdiversesider/film__rwenzori-rundtur05/

- Mine reisetips: http://www.mitandi.com/uganda/uganda__reis_selv_a-a/

Disse rådene kommer fra hjertet! Breene i Rwenzori smelter raskt - om få år blir det mye vanskeligere å komme seg til topps fordi det ikke er nok is å gå på (dere trenger stegjern/breutstyr til toppdagen).

Er veldig spent på å høre hva dere sier om dette - og jeg bidrar selvsagt med enda mer konkrete råd (pakkeliste osv) dersom dere tar turen....

Klem fra Christin (røyskatten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i at Rwenzori er noe helt annerledes. Uganda er ikke så turistifisert nei. Men du slipper ikke unna guide, bærer og væpnet parkvakt om du skal ut her heller. Men menneskemengder kan man ikke snakke om. Men så mye fjell er det ikke. Det er en lang anmarsj gjennom jungel. Ikke mange kilometer, heller ikke ekstremt med høydemeter, men utrolig gjørmete og kronglete. Jeg var kun på det høyeste fjellet. Vil anbefale å øke standardrunden fra 7-8 til 10 dager, så har dere muligheter til å være lengre i øvre partiene og komme på flere fjell. Det ble mye jungel og gjørme, og lite fjell. En topptur ti Mt Margherita (5109m) er noen hakk tyngre enn Kilimanjaro, og skal du til topps må utstyr som tau, stegjern og isøks medbringes. Brevandring og litt klyveklatring helt på toppen, utrolig tung den lille siste veggen på over 5000 moh ! Jeg har skrevet litt fra turen min i fjor der. Mount Margherita er en av 3 fjelltopper i verden som er høyest i 2 land samtidig, og 4. høyest i Afrika. Jeg har skrevetlitt om turen min i fjor og lagt ut noen bilder på https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2274.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at Rwenzori er noe helt annerledes. Uganda er ikke så turistifisert nei. Men du slipper ikke unna guide, bærer og væpnet parkvakt om du skal ut her heller. Men menneskemengder kan man ikke snakke om. Men så mye fjell er det ikke. Det er en lang anmarsj gjennom jungel. Ikke mange kilometer, heller ikke ekstremt med høydemeter, men utrolig gjørmete og kronglete. Jeg var kun på det høyeste fjellet. Vil anbefale å øke standardrunden fra 7-8 til 10 dager, så har dere muligheter til å være lengre i øvre partiene og komme på flere fjell. Det ble mye jungel og gjørme, og lite fjell. En topptur ti Mt Margherita (5109m) er noen hakk tyngre enn Kilimanjaro, og skal du til topps må utstyr som tau, stegjern og isøks medbringes. Brevandring og litt klyveklatring helt på toppen, utrolig tung den lille siste veggen på over 5000 moh ! Jeg har skrevet litt fra turen min i fjor der. Mount Margherita er en av 3 fjelltopper i verden som er høyest i 2 land samtidig, og 4. høyest i Afrika. Jeg har skrevetlitt om turen min i fjor og lagt ut noen bilder på https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2274.

Hei Snilen ;o)

Den beste tiden å gå Rwenzori er i juli og januar. Og jeg er enig med deg - det beste er å være noen dager inni fjellene når man først har akklimatisert seg! Her er jo topper som perler på en snor - Mt.Speke, Mt.Baker, Alexandra, Edward og mange andre flotte. I denne boken får man et godt innblikk over "toppografien" i Rwenzori: http://www.amazon.com/gp/product/3906745007/sr=1-15/qid=1135878690/ref=sr_1_15/104-6128932-2627116?%5Fencoding=UTF8

Fin turbeskrivelse du har laget! Rart - men jeg opplever ikke Rwenzori tyngre enn Kili. Det er nok fordi jeg konsentrerer meg om å "snile" meg så sakte bortover som jeg overhodet kan på vei opp (i tillegg til 5-6 liter vann pr dag). Da går toppdagen greit. Det er ikke meningen å være irriterende positiv altså...men jeg syns faktisk gjørmen i Rwenzori er god å ha. Såre knær lander mykt og godt i alt det våte - og man fryser jo ikke fordi det er deilig behagelig dagstemperatur ;o) Etter å ha skylt bein og støvler i en av de gullende rene bekkene føles det fantastisk å ta på tørre sokker og joggesko, boblejakke og "snile" seg inn i soveposen med en god bok. Det er liksom sånn at det er utfordringene som gjør turen spennende. Det dårlige været gjør det gode enda bedre ;o) Huff, nå begynner jeg virkelig å lengte tilbake til Rwenzori - kanskje jeg skal ta en tur i januar. Det er jo bare å sette seg på flyet. Foreldrene mine bor jo bare 45 minutters kjøring fra Ibanda - på et lite sted som heter Mitandi (ligger på 1800 meters høyde i Rwenzori). Akkurat nå har jeg fått SMS fra dem - de sitter ved bålet og koser seg med en bok hver. Tenk så rart livet er - hvordan vi lever og hvordan man kan leve hvis man bare vil...

Nå tok jeg litt av...men det er så utrolig hyggelig å prate med fjellfolk. Ha en strålende kveld!

Klem - Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nylig har vært på begge disse fjellene, føler jeg at jeg er forholdsvis objektiv i mine vurderinger Christin. Men smaken er som baken - den er delt. Fin den boken, kjøpte den der nede. Spesielt artig bildene av toppområdet fra 1906, sammenlignet med dagens brestørrelser.

-snilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snilen

Godt sagt! Ja - jeg syns så absolutt du er objektiv...det er bare jeg som lar meg rive med og begynner å drømme om nye turer når jeg snakker med deg. Og da glemmer jeg å være objektiv....så det er godt at noen er det ;o)

Setter sånn pris på slike samtaler! Så jeg syns vi skal fortsette praten. Si i fra hvis du skal på noen morsomme turer, da! Det er gøy å følge med...

post-1765-133474442994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.