fjellfoto Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Er det noen som vet om det er mulig å redigere Norgeskart i Illustrator etter at man har lagd de i Qgis og eksportert kartet som PDF eller SVG? Er ikke god på Illustrator, men har prøvd meg litt fram etter nettips, uten å lykkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freebird Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Ja. Det er mulig, men spørsmålet er jo hva du ønsker å gjøre? Det er også verdt å huske på at kartene fra Statens Kartverk har maks oppløsning på 300 dpi så vidt jeg husker, så det er litt begrenset hvor stort utbytte du har av vektor. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellfoto Skrevet 24. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2021 Nei det var ikke så kompliserte greier jeg tenkte på, annet enn å kunne gjøre noe med stedsnavn på kartet, ta de bort eller eventuelt flytte de litt rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 fjellfoto skrev (3 timer siden): Nei det var ikke så kompliserte greier jeg tenkte på, annet enn å kunne gjøre noe med stedsnavn på kartet, ta de bort eller eventuelt flytte de litt rundt. Vil tru det er enklare å gjere noko med dette før du eksporterar det i Pdf, men det har du kanskje ikkje høve til? (sidan du spør typ) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freebird Skrevet 24. februar 2021 Del Skrevet 24. februar 2021 Nå er det en stund siden jeg har tatt i dette selv, men du kan ikke endre tekst på bakgrunnskartet. Du kan endre tekst på lag som ligger oppå bakgrunnslaget. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måssåbjønn Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Freebird skrev (11 timer siden): Nå er det en stund siden jeg har tatt i dette selv, men du kan ikke endre tekst på bakgrunnskartet. Du kan endre tekst på lag som ligger oppå bakgrunnslaget. Om man benytter Topografisk norgeskart 4 gjennom WMS-serveren til Kartverket har man muligheten til å velge hvilke "underlag" som skal lastes ved import av laget. Stedsnavn ligger som et eget underlag for Topografisk norgeskart 4, så da har man muligheten til å fjerne stedsnavn også fra bakgrunnslaget, men å endre innhold/formatering er nok verre, Ved å legge til https://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo4 i URL-feltet for nytt WMS-lag og velge alle "underlag" foruten Stedsnavn og velge "Legg til" får man bakgrunnskart uten stedsnavnpåskriftene 🙂 Merk at man her må sortere underlagene i synkende rekkefølge i ID-kolonnen for at kartet skal bli riktig! Slik kan man velge bort både stedsnavn, høydepunkter, tekst osv. for et bakgrunnslag i QGIS: 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellfoto Skrevet 25. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2021 Måssåbjønn skrev (2 timer siden): Om man benytter Topografisk norgeskart 4 gjennom WMS-serveren til Kartverket har man muligheten til å velge hvilke "underlag" som skal lastes ved import av laget. Stedsnavn ligger som et eget underlag for Topografisk norgeskart 4, så da har man muligheten til å fjerne stedsnavn også fra bakgrunnslaget, men å endre innhold/formatering er nok verre, Ved å legge til https://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo4 i URL-feltet for nytt WMS-lag og velge alle "underlag" foruten Stedsnavn og velge "Legg til" får man bakgrunnskart uten stedsnavnpåskriftene 🙂 Merk at man her må sortere underlagene i synkende rekkefølge i ID-kolonnen for at kartet skal bli riktig! Slik kan man velge bort både stedsnavn, høydepunkter, tekst osv. for et bakgrunnslag i QGIS: Dette hørtes ut som en løsning som kan prøves! Skal prøve meg fram og se hva jeg får til! Takk for god forklaring! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellfoto Skrevet 6. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2021 Da har jeg fått til et kart uten noe som helst ved å ta bort alle lagene! Men det er et hvitt felt der Finland er. Er det noen måte å få inn den finske delen på samme måte som resten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bernt Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 On 3/6/2021 at 10:32 AM, fjellfoto said: Da har jeg fått til et kart uten noe som helst ved å ta bort alle lagene! Men det er et hvitt felt der Finland er. Er det noen måte å få inn den finske delen på samme måte som resten? Da må du nok finne en finsk kart-service eller noen andre som dekke Finland. Statens kartverk dekker bare Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.