Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe randonnée utstyr


JohannesO

Anbefalte innlegg

Denne sesongen har jeg tenkt å investere i randonnée utstyr, men siden det er et nytt felt for meg hadde jeg satt pris på noen tips til hva man bør tenke på og se etter. Har stått mye alpint i bakke før, men de gamle skiene var nå 10år+ og helt utslitt, så de er gått i søppelbøtten. Hovedfokuset vil være toppturer, tur til skianlegg blir nok mest for å tekkes de kameratene som ikke orker å forlate skiheisen. Er det noen butikker i Oslo det er lurt å titte innom utenom Sportsnett og Sportslageret?

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man gå mye med randone utstyr kommer man ikke utenom Scarpa F1 (med flex på tåen) og Dynafitbindinger. Har selv Scarpa Laser uten flex på tåen og synes dette er en unaturlig måte å gå på, og da tenker jeg spesielt på flater og slake bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner jo å få noe erfaring så forhåpentligvis kan jeg hjelpe... Har ihvertfall vært gjennom 2 par ski... Likevel er det kun mine tanker og følelser, det er jo veldig anpå hvordan du skal bruke utstyret. Helt generelt: Jo mer fokus på lange turer jo smalere ski.

Selv så gjør jeg dette tross alt for bra nedkjøringer så det preger mitt set-up. For meg er det viktig med bra flyt for å virkelig få kost meg de gangene det faktisk er puddersnø, samtidig som det skal ha stort nok bruksområde til også å funke når det er litt mindre perfekte forhold.

Støvler:

- Jeg kjører på Scarpa Denali boots og er ganske godt fornøyd med disse. Fungerer bra både oppover og nedover, selvom jeg personlig synes de er litt vel mye "rett opp og ned" når jeg kjører nedover. Skulle gjerne hatt de vinklet litt mer fremover (det kan de gjøre i butikken ved å ta ut forplaten på bindingen). MEN: Dette er en relativt tung og stiv rando sko. Fungerer bra som kjøresko, men finnes bedre hvis du skal gå mye og er keen på lav vekt. Veldig bra som første par rando sko hvis du skal kjøre litt av hvert.

Bindinger:

- Fritschi Diamir Freeride er de jeg sverger til. Bra og stive bindinger. Her merker jeg ærlig talt liten forskjell så jeg er ikke den beste til å uttale meg. Fordelen med disse bindingene er at de kan brukes både i bakke og til rando turer. Allsidige og enkle å betjene.

Ski:

- Kjøpte nye ifjor og da falt valget på Rossignol B4. Disse er jeg super godt fornøyd med og fungerer veldig veldig bra til all type kjøring. Jeg kjøpte de noe kortere enn jeg hadde gjort hvis jeg skulle hatt de som rene pudderplanker uten rando. Dette fører til at de er lettere å svinge kjapt rundt (nyttig i renner), men likevel er de brede nok til at de flyter som noen guder i løssnøen. Etter min mening svært bra allround ski, selvom mange sikkert vil hevde at de er mer pudder ski...

Feller:

- Det er noe man også må ha. Jeg har hatt både Black Diamond og G3. Likte BD best ettersom min erfaring er at de både er enklere og har bedre kvalitet på limet som blir benyttet. Ellers er det vel hipp som happ.

Til slutt: Ikke begynn å gråt hvis du bøyer teleskopstavene på første turen. Det skjer nesten med engang. Fordelen er ihvertfall at de ikke brekker...

Håper dette hjalp deg litt:

Til slutt: Bindinger skal være enkle. Skoene skal passe foten din. Skiene skal passe kjørestilen/ hva du liker å kjøre. Lykke til og "welcome to the good life"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut hva du skal primært bruke utstyret til. Blir det av turer rett opp fra veien eller blir det litt innsteg (labbing bortover)? Altså nedoverorientert eller mer allroundorientert?

Ifjor kjørte jeg på følgende setup som er mer allroundorientert: Volkl Mountain Norbert Joos ski, Garmont Megalite støvler og Dynafit bindinger. Hele pakken (ski/bindinger/støvler) veier kun 6,7 kg, noe som er hovedforklaringen på hvorfor man eventuelt velger dette. Problemet er at støvlene er for lave og "pakken" ikke stabil nok i noe særlig fart. Støvlene egner seg meget bra til å gå med frem til man kommer til snøgrensen.

Nå driver jeg og sikler på følgende mer nedoverorientert pakke :) , som kanskje blir kjøpt inn til årets sesong: Blizzard Titan 8 ski, Fritschi Freeride touring binding og Scarpa Denali TT støvler. Vekten er høyere, støvlene er høyere/mer kjøreorientert, skiene er bedre i pudder, bedre i fart og er også mer anvendlig i alpinanlegg. Men det er sikkert noe dritt å labbe bortover med, så hvis jeg f.eks skal til Veslesmeden bør jeg gå inn til Rondvassbu med vanlige fjellski og ha med randoskiene og støvlene på sekken. :(

Du må først finne ut omtrent hva utstyret skal brukes til, deretter se nærmere på løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill så langt. Var en tur i butikken og kikket i dag, og fikk litt oversikt over utvalget i hvert fall. Det jeg ble anbefalt var en Dynafit ski og en annen som jeg desverre har glemt. Av støvler ble det ment at jeg burde velge blant Scarpa støvlene (Matrix, Spirit 3 & 4) avhengig av hva som passet best på foten, og til slutt Dynafit TLT Comfort bindingen.

Ser det er litt forskjellige oppfatninger om man bør gå for Dynafit eller Fritschi binding. Hvor går grensen for hva man kan gjøre med Dynafit? Jeg for min del er (foreløpig iallefall) ikke den tøffeste på ski, og det kommer til å bli mest toppturer og noen dager i alpinbakken. Men har også lyst til å prøve (kanskje begynne med) skiseil/kite denne sesongen, så skiene må jo duge til det også.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med F1, men en kamerat som kaller seg The man på forumet her bruker disse. Vi har vært på tur i sammen der han bruker F1 og jeg bruker Laser. Det er ingen tvil om at jeg ville byttet til F1. F1 en er ikke den mest vridningstive og tøffeste skoen, men for normale dødelige som går toppturer og ikke kjører for å kjøre skikkelig hardt er den et supert valg. Og så har vi vekten da. En må le når man løfter på F1, de veier latterlig lite. Vekt er viktig, og da spesielt på foten. F1 fungerer kun med Dynafitbindinger. Skulle tro de passer bra til kiting også siden de er behagelige å gå på flatene i tilfelle vinden skulle løye. Dynafit har også superlette ski til toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er svært godt fornøyd med mine scarpa f1. Som Alek har nevnt, så er plastikk skallet i det mykeste laget. Men etter min mening så holder de så lenge du ikke skal droppe ut i 60 graders trange renner :arrow:

Fordelen i forhold til de fleste andre rando skoene er at man har "telemark flex" i tåa, dette gjør at man får en mer naturlig gange. Uten "flexen" må man på en måte dra frem skiene for hvert skritt, noen som sliter veldig på muskelaturen i lysken, man stivner fort og det blir et smerte helvete for hvert skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Fritchi i mange år og har gått over til Dynafitbindinger. Etter min smak er Dynafit bedre i alle sammenhenger. Genialt system. Skjønner nesten ikke hvordan det kan virke. Hvis du vurderer lette ski bør du være obs på at de ofte blir litt for stive i forskien (lengderetningen) slik at det er vanskelig å "komme opp" i løssnø og gjennomslag. Jeg er svært fornøyde med mine Snowvolf. De er lette og mine eksemplarer er relativt myke i forskien. Finnes sikkert mye annet som er knallbra. Mange Rando-støvler er for myke i skallet. Ville brukt litt tid på å finne noen som er både behagelige for din fot og gir nok støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt mer på saken og funnet ut det må bli Dynafit bindinger, de har visst kommet med en ny modell for sesongen 2006/07 også. Når det gjelder støvler er jeg litt usikker, men får komme meg i butikken og prøve litt forskjellig og se hva som passer best.

Når det gjelder ski så har jeg blitt anbefalt Dynafit FT 10,0 et sted og Rossignol Bandit B3 Respect et annet sted. Noen som har noe formeninger om disse eller andre gode forslag?

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skivalg:

- Skal være forsiktig ettersom jeg ikke har testet Dynafit skiene. Men Rossignol skiene er noen klassikere som "alle" elsker har jeg inntrykk av. Jeg kjører selv på noen B4 (noe bredere enn B3) og er super fornøyd med disse til topptur bruk. Svært allsidige som er super stabile og fine på alt slags føre. P.S Selvfølgelig er de ikke optimale på is, men ellers er de helt topp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.