Navigatøren Skrevet 1. februar 2021 Skrevet 1. februar 2021 Hei Jeg har valgt å holde meg til min MSR Dragonfly grunnet justeringskontrollen, men savner whisperlitens stillhet. Jeg har tittet litt på en slik quietstove til Dragonflyen. Er det noen her som har noe erfaring med disse? Jeg valgte strengt tatt bort whisperliten grunnet kullos inne i telt, kan vel hende at dragonflyen endrer kullosproduksjon når man påvirker forbrenningenflaten. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 2. februar 2021 Skrevet 2. februar 2021 Navigatøren skrev (11 timer siden): Hei Jeg har valgt å holde meg til min MSR Dragonfly grunnet justeringskontrollen, men savner whisperlitens stillhet. Jeg har tittet litt på en slik quietstove til Dragonflyen. Er det noen her som har noe erfaring med disse? Jeg valgte strengt tatt bort whisperliten grunnet kullos inne i telt, kan vel hende at dragonflyen endrer kullosproduksjon når man påvirker forbrenningenflaten. Genrelt ser det ut til at stillebrennere produserer minst CO uten kjele. Men med kjele på produserer de mest CO (større flammekontakt med kjelen). Mine egne målinger på koketid viser at MSR Simmerlite koker en liter vann fortere enn MSR XGKII, selv om MSR XGKII bruker mer drivstoff på samme tiden (har høyere effekt). Jeg tolker det som at flammen får større/bedre kontakt med kjelen, og flammen kjøles mer ned. Din whisperlite produserer mindre CO enn din dragonfly til fyring for varme, i følge de målinger som er dokumentert. Men mer CO når kjelen står på. Jeg vil gjette på at det samme kanskje skjer om du bruker silencer på Dragonfly, men det kan ikke bevises uten målinger. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.