Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 31. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 31. januar 2021 Med en god bunke med Kjentmannsbøker i hylla man har jobbet seg sakte men sikkert igjennom de siste sju åra, var det nå duket for #25 i 2012-14, 614m topp sør for Branntjernhøgda (ovafor Sandungen) Jeg tok et par andre gamle poster oppi høgget der til forts høsten 2019, og la da en plan om at jeg skulle ta minst en av de tre gjenværende der med truger, og i dag var den dagen. Jeg er alltid forberedt på at det ikke funker med truger. (som turen på første nyttårsdag, da var det for løst, og da ble det en finfin fottur med truger på sekken i stedet). Men å ta toget til Stryken ti over sju fra Grefsen var helt klart. Fulgte veien opp fra Stryken til Sandungen. Hadde en liten trugeavstikker via Vesle Daltjuven på veien, og der var forholdene gode, så da regna jeg med det ville være bra for å nå dagens mål. Hadde det ikke funka, hadde jeg fått en super tur med truger på sekken i stedet. Kom fram til krysset ovafor Sandungen og der startet truginga. Gikk bortom tunellutløpet ved Ingevaldsflaten og satte kurs mot veien som snirkler seg opp til platået nord for Kjerkeberget. Var noen trugespor deler av veien, men den er ubrøyta, så nok av snø. Jeg kom fram til målet mitt, 614 meterstoppen. Ikke noe minneverdig å si om den, men må man et sted, så må man. Det var ganske greie forhold, men tidvis tungt med nesten 200 m stigning på ca 3 km. Jeg vurderte å prøve å komme meg opp på Kjerkeberget, eller å gå over mot veien som kommer ned fra Katnosa, men tenkte det var greiest å safe med raskeste vei, som var ned til Sandungen, og gå til forts hele veien til Hakadal stasjon via Trehørningen (gått mye der på vinterstid når det ikke er skiføre), og gamble på at det ikke var for lenge å vente på bussen. Er det mer en 10 min å vente på buss langs RV4, går jeg alltid langs veien til jeg det er fornuftig å stå å vente. 33 km ble denne turen 7 på truger. Atter en minnerik dag, som får terningkast 10. (Jeg DIGGER å være ute, så alle truer jeg er på får egentlig en 10’er) 15 Siter
+Blindgjenger Skrevet 31. januar 2021 Skrevet 31. januar 2021 Dæven, må komme meg en tur oppver der jeg også 1 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 31. januar 2021 Forfatter Skrevet 31. januar 2021 Blindgjenger skrev (På 31.1.2021 den 20.35): Dæven, må komme meg en tur oppver der jeg også Ekspander Anbefales. Er nok best på truger, eller i tørkeperioder om sommern. Er nok ganske et ganske fuktig området tenker jeg. 1 Siter
+Blindgjenger Skrevet 31. januar 2021 Skrevet 31. januar 2021 DenGladeVandrer skrev (På 31.1.2021 den 20.46): Anbefales. Er nok best på truger, eller i tørkeperioder om sommern. Er nok ganske et ganske fuktig området tenker jeg. Ekspander Ja, det var først og fremst truger jeg hadde i tankene. Har lurt på en sommertur Nordmarka på langs, også, no à la dette: https://ut.no/turforslag/111738391/nordmarka-pa-langs ...men det er i beste fall en god del måneder unna Siter
DenGladeVandrer Skrevet 31. januar 2021 Forfatter Skrevet 31. januar 2021 (endret) Blindgjenger skrev (På 31.1.2021 den 21.08): Ja, det var først og fremst truger jeg hadde i tankene. Har lurt på en sommertur Nordmarka på langs, også, no à la dette: https://ut.no/turforslag/111738391/nordmarka-pa-langs ...men det er i beste fall en god del måneder unna Ekspander Ser ut som en bra tur. Ser i arkivet mitt at jeg 8. oktober i 2017, gikk fra Mylla (tok taxi fra Grua) via ulike topper ned mot Elgstøa, Katnosa, oppom Kjerkeberget, Sandungen, Fyllingen og til ørkedalen skole som en dagstur, 46 km 😀. Etter at jeg begynte med hengekøye i fjor, blir det neppe så lange turer på en dag igjen. Endret 31. januar 2021 av DenGladeVandrer 1 Siter
+Blindgjenger Skrevet 1. februar 2021 Skrevet 1. februar 2021 DenGladeVandrer skrev (På 31.1.2021 den 21.29): Ser ut som en bra tur. Ser i arkivet mitt at jeg 8. oktober i 2017, gikk fra Mylla (tok taxi fra Grua) via ulike topper ned mot Elgstøa, Katnosa, oppom Kjerkeberget, Sandungen, Fyllingen og til ørkedalen skole som en dagstur, 46 km 😀. Etter at jeg begynte med hengekøye i fjor, blir det neppe så lange turer på en dag igjen. Ekspander Imponerende! Nei, har nok tenkt på en overnatting eller to på veien. Liker å ha tid til å se meg om på tur Siter
nesning Skrevet 1. februar 2021 Skrevet 1. februar 2021 Takk for turrapporten. Det er alt for få rapporter i det siste, selv om vi var/er nødt til å feriere i Norge. Siter
Friluftsnoob Skrevet 1. februar 2021 Skrevet 1. februar 2021 Noen grunn til at du velger truger og ikke ski? 1 Siter
+Blindgjenger Skrevet 5. februar 2021 Skrevet 5. februar 2021 (endret) Friluftsnoob skrev (På 1.2.2021 den 12.37): Noen grunn til at du velger truger og ikke ski? Ekspander Kan ikke svare for DenGladeVandrer, men det er både fordeler og ulemper med truger. Kommer hvertfall på noen punkter for egen del: - krever ingen ferdigheter utover å kunne gå - kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa) - lettere å manøvrere med i skog/kratt/kulete terreng - enkle å spenne på sekken når de ikke trengs - trenger ikke smøres, kladder ikke, blir ikke bakglatte Så er selvsagt ski helt overlegne på andre områder - men altså ikke til alt. Endret 5. februar 2021 av Blindgjenger 3 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 5. februar 2021 Forfatter Skrevet 5. februar 2021 Friluftsnoob skrev (På 1.2.2021 den 12.37): Noen grunn til at du velger truger og ikke ski? Ekspander For å variere. Jeg går på ski, truger, går til fots, eller som i dag, motbakkeøkt (20 x løp) i en lokal brattbakke. Det er "vanskelig" å ikke gå fort på ski (selv om jeg har elendig teknikk). Jeg nyter å peise på, men det er noe helt eget ved å truge i vei. Med truger får jeg opplevd mer, ta bilder og får mer ro i sjelen. Jeg får også gått steder jeg vanligvis ikke får vært. I morgen blir det ny tur. Fra Mylla, og planen er å komme opp på Helgehaugen (siste av High-Five jeg ikke har somla meg opp på). Så er tenker jeg å ta gjennsyn Lamannshaugen og Svartjernshøgda også.... men tar det som det kommer. Jeg lovet meg selv meg selv å ha mer fokus på truger enn ski denne vinteren, ettersom jeg siste åra har endra fokus mer fra trim/trening til utforsk og ekspedisjon med lavere puls. I morgen er også ca -15 når jeg starter på Mylla i 8-tiden, så da er truger å foretrekke bekledningsmessig også. Samt at det begynner å bli ganske hardt i bakker tenker jeg (har ikke testa føre så langt nord på noen uker nå) Kan også rett og slett si at truger er UTROLIG DIGG!!!!!!!!!😁😁😁😁 Ellers, som kommentaren under her sier: - krever ingen ferdigheter utover å kunne gå. Støttes. - kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa). Jeg bruker staver, veldig greit i bratt terrneng, og samtidig litt trening. - lettere å manøvrere med i skog/kratt/kulete terreng. Støttes. - enkle å spenne på sekken når de ikke trengs. Støttes. - trenger ikke smøres, kladder ikke, blir ikke bakglatte. Støttes. 2 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 5. februar 2021 Forfatter Skrevet 5. februar 2021 Blindgjenger skrev (På 5.2.2021 den 17.10): Kan ikke svare for DenGladeVandrer, men det er både fordeler og ulemper med truger. Kommer hvertfall på noen punkter for egen del: - krever ingen ferdigheter utover å kunne gå - kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa) - lettere å manøvrere med i skog/kratt/kulete terreng - enkle å spenne på sekken når de ikke trengs - trenger ikke smøres, kladder ikke, blir ikke bakglatte Så er selvsagt ski helt overlegne på andre områder - men altså ikke til alt. Ekspander Kloke ord. 1 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 5. februar 2021 Forfatter Skrevet 5. februar 2021 nesning skrev (På 1.2.2021 den 11.27): Takk for turrapporten. Det er alt for få rapporter i det siste, selv om vi var/er nødt til å feriere i Norge. Ekspander Jeg kunne legge ut masse om turene mine. Er jo ute på tur i en eller annen form 3-7 dager i uka året rundt, både kort og lange, med høy og lav puls, til fots, med og uten køye/telt. Ski, truger, sykkel på grus og asfalt, og nytt av fjoråret, packraft.... Hadde jeg lagt ut det jeg kunne, hadde det blit regner som spam. 2 Siter
+Blindgjenger Skrevet 6. februar 2021 Skrevet 6. februar 2021 DenGladeVandrer skrev (På 5.2.2021 den 19.27): - kan brukes uten staver (finfint for en som liker å gå med kamera i handa). Jeg bruker staver, veldig greit i bratt terrneng, og samtidig litt trening. Ekspander Det er definitivt bedre å gå med staver, men at det går an å gå uten er en stor fordel (dersom man har behov for det, da). Kom også på et punkt til: Truger kan gjøre en god jobb på våren med ujevnt snødekke og råtten snø, på den tida da det hverken er skiføre eller så greit å gå på beina. En annen ting, viktig eller uviktig, er at truger kan brukes med (nesten) alle typer skotøy. Siter
Martin HJ Skrevet 6. februar 2021 Skrevet 6. februar 2021 Deilig! Glimrende forhold i skogen om dagen altså Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.