Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptenning av bål


Odin

Anbefalte innlegg

Har prøvd alle mulige metoder for opptenning av bål, men har blitt fasinert av ildstål.

Metoden er litt tungvindt i forhold til moderne fyrtøy, men liker gamle tradisjoner.

Har fyrt opp endel bål med fyrstålet,med never som opptenning. Dette tar litt tid, og har nå knuskskiver som har ligget i lutbad til tørking. Disse skal være et godt materialle å få til å gløde med gnistene fra ildstålet.

Er det noen som har prøvd dette før, og har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere år siden jeg kastet fyrstikker og lighter. Ildstål fungerer bra det. Never og hvis det er tørt kan "englestøv fra løvetann brukes. Jeg har riktignok alltid med en mayastick som er full av kvae. Bomull eller tampong(hvis kjerringa er med)har jeg også hørt noen bruker. Det tar litt lenger tid, men du verden hvor tilfredstillende det er å mestre opptenning av bål på denne måten.ildstålet fungerer også fint til opptenning av gass-bensinbrennere.Begynte med dette etter en tur da fyrstikkene var våte og lighteren tom.

MVH

Bjørn Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å klare å få fyr på ett bål med fyrstålet mitt.Jeg fikk ett i presang av datteren min for noen år siden. Og jeg har pleid å ha det i sekken i "reserve" , på en måte. Har prøvd , men ikke greid det.

Men i forfjor skulle en kamerat og jeg gå sammen over hardangervidda , og det blei slik at både lighter og fyrstikker havnet i sekken hans. Og etter fire dager bestemte vi oss for å skille lag , fordi vil ville litt forskjellige ting. Første leiren alene kom jeg på at jeg ikke hadde fyrstikker til å få fyr på primusen. Og ble ganske deppa av det , til jeg kom på fyrstålet. Og til primusbruk var det perfekt. Foretrekker det til primusbruk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mottsatt opplevelse for en stund siden. Var på en kortere tur, og ville tenne et bål mens jeg satt å spiste brødskivene.

Samla mye fin ved og never, viste jeg hadde bare fyrstålet med. med iskalde fingre satt jeg sikkert i 10 min før det flammet opp av neveren.

Når jeg pakket ut sekken hjemme, ramla fyrstikkeska ut av en lomme.... Vel, det man ikke vet,tar man ikke skade av

Dopapir tar fyr ganske fort av fyrstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanligvis med meg Lambi 3-lags ute på tur (det er så behagelig vettu), og det er kjempelett å lage bål med 3-lags dasspapir og tennstål.

Man tar ett tørk og en liten håndfull med småkvist (tynnere enn fyrstikker) eller siv og gress, og begge deler må være helt tørre! Bruk et flatt og hardt underlag. Papiret nederst, så setter man tennstålet nedi, støtter det nedpå underlaget, og rasper som en gal i 2-3 sekunder (6-7 harde og frenetiske rasp). Bruk masse makt og null finesse, det skal være skikkelig fyrverkeri ned mot papiret. Papiret vil brenne i noen få sekunder, akkurat lenge nok til at man får fyr på småkvistene. Derfra er det bare å bygge på med gradvis større brensel, og kaffebålet er klart på 5 minutt.

Det som vanligvis går feil er at man bruker 5 minutt på å sanke brensel og 15 minutt på å lage bål, i stedet for omvendt. Hvis det er vått og surt er det lurt å jukse, og ta med både småkvister og Lambi hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den måten er det ikke noe rart du sliter med tennstålet. Istedet for mange fislete rasp tar du ett hardt rasp. Gnistene blir større og gløder lenger. Det kreves litt trening og det er derfor jeg bruker det hver gang for å holde det ved like. Stort sett klarer jeg å få fyr med ett elle to rasp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.