GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg skal nÄ gÄ til anskaffelse av sovepose for vinterbruk. Har idag en Helsport Valdres Ekstra long og brei. 90 cm bredde. Denne er i fiber og passer perfekt mtp romslighet inni. 

Ønsker Ä kjÞpe en vinterpose i Dun med samme romslighet inni. Og comfort temp pÄ rundt -10 c. 

Testet idag en Rago pro vinter long. Denne fikk jeg pÄ meg stÄende men var ikke like romslig som 3 sesonger posen jeg har hjemme. Rago posen er 85 cm bred. Vet noen om det finnes vinterpose med dun i Þnsket bredde? Jeg er 180 cm lang og Þnsker som sagt en bredde pÄ 90-95,cm og comfort temp pÄ ca -10

Annonse
Skrevet
Dortase skrev (23 timer siden):

Noe av det bredeste jeg vet om er denne i long wide version. skulderbredde pÄ hele 90 cm

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/warmpeace-viking-900

Ellers sÄ er det vel endel som syr pÄ mÄl. Husker ikke navnet akkurat nÄ. men sÞker du pÄ forumet sÄ finner du.

Tusen takk for tipset. Da ser det ut som jeg havner pĂ„ denneđŸ‘đŸ€©. Med mindre noen kommer og virkelig frarĂ„der den inne fĂ„ dager, synes ogsĂ„ den hadde snill pris sĂ„ hĂ„per det ikke har gĂ„tt for hardt utover kvalitetâ˜ș. Tilbakemeldingene pĂ„ siden er nĂ„ hvertfall positive. 

• Liker 1
Skrevet
Richard Strand Wollum skrev (23 timer siden):

Jeg er 180 cm lang og Þnsker som sagt en bredde pÄ 90-95,cm og comfort temp pÄ ca -10

Long/wide stĂžrrelse av Warmpeace poser hos Hekta PĂ„ Tur er alt nevnt.

FÞyer til at de ogsÄ selger separate "utvidere" (extenders/expanders): warmpeace-extender-til-sovepose:  Her er et innlegg  45774-extender-til-warmpeace-600-regular  fra en som fÞrst kjÞpte en Warpeace pose i stÞrrelse regular + en expander, og senere bytte til en wide stÞrrelse nÄr disse kom i salg. Hipps om happ sier han mtp pÄ bruk av regular+expander vs en wide modell. Vil ellers tro at deres exapander ogsÄ passer til large+wide modellene, noe om mulig kan vÊr aktuelt om du i sterk kulde vil bruke en annen og mindre pose inni en warmpeace og at selv 90cm da kan bli for trangt for en stor kar,

Se ogsÄ et tidligere svar fra meg om extendere/expandere fra ulike produsenter: 51575-utvidereforlengere-eller-hva-nÄ-det-heter-til-sovepose

Og om Warmpeace se @Tessatroll l sin test fra 2016 av Warmpeace Viking 1200 + oppdatering i Ă„r i kommentarene under artikkelen: test-av-vintersovepose-i-dun-warmpeace-viking-1200-r171/page/2/

Ellers sÄ kom jeg ved et sÞk nÄ over denne butikk-siden: www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/extra-wide-bags-t685:
Har ikke undersÞkt nÊrmere hvor brede/lange disse er, men du finner sikkert noen av i de Norge med et sÞk hos Prisjakt.no. Dyre er de nÄ uansett.

• Takk 1
Skrevet
Blindgjenger skrev (25 minutter siden):

Jeg har ikke noen erfaring med disse selv, men ser mange andre her er veldig fornĂžyd med Cumulus. De tilbyr stor fleksibilitet i det de lager uten at det behĂžver Ă„ bli styggdyrt (selv om moms kommer i tillegg, da).

https://cumulus.equipment/intl_en/diy

Tusen takk for tipset! Ser veldig bra ut men prisene var litt stive i mine Þyne forelÞpig. FÄr heller revurdere disse dersom jeg ikke skulle bli fornÞyd med den Warmpeace Viking posen som ble foreslÄtt over her etter litt bruk og testing. Planen er Ä teste ut vinter camping Ä da er "planen" Ä ikke starte med camping i -30 men ett sted mellom 0 og -20 grader. (jeg fryser ikke veldig lett) sÄ mener fra tidligere erfaring fra fjellet pÄ vÄr/sommer/hÞst at posen jeg har idag har limit pÄ +2 sÄ har jeg ligget i bokser pÄ +2 og hadde da helt perfect temp i posen, mens ved -4 grader som vi har hatt 2 netter i 2020 pÄ tur sÄ mÄtte jeg ha pÄ ullundertÞy i posen, sÄ ble det tipp topp. 

Skrevet
zimwalker skrev (2 minutter siden):

Long/wide stĂžrrelse av Warmpeace poser hos Hekta PĂ„ Tur er alt nevnt.

FÞyer til at de ogsÄ selger separate "utvidere" (extenders/expanders): warmpeace-extender-til-sovepose:  Her er et innlegg  45774-extender-til-warmpeace-600-regular  fra en som fÞrst kjÞpte en Warpeace pose i stÞrrelse regular + en expander, og senere bytte til en wide stÞrrelse nÄr disse kom i salg. Hipps om happ sier han mtp pÄ bruk av regular+expander vs en wide modell. Vil ellers tro at deres exapander ogsÄ passer til large+wide modellene, noe om mulig kan vÊr aktuelt om du i sterk kulde vil bruke en annen og mindre pose inni en warmpeace og at selv 90cm da kan bli for trangt for en stor kar,

Se ogsÄ et tidligere svar fra meg om extendere/expandere fra ulike produsenter: 51575-utvidereforlengere-eller-hva-nÄ-det-heter-til-sovepose

Og om Warmpeace se @Tessatroll l sin test fra 2016 av Warmpeace Viking 1200 + oppdatering i Ă„r i kommentarene under artikkelen: test-av-vintersovepose-i-dun-warmpeace-viking-1200-r171/page/2/

Ellers sÄ kom jeg ved et sÞk nÄ over denne butikk-siden: www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/extra-wide-bags-t685:
Har ikke undersÞkt nÊrmere hvor brede/lange disse er, men du finner sikkert noen av i de Norge med et sÞk hos Prisjakt.no. Dyre er de nÄ uansett.

Tusen takk for responsen. Her skal jeg gĂ„ inn pĂ„ lenkene Ă„ lese meg opp 👍👍. 

Skrevet

Jeg har en Tyin Winter med utvider. Det var stort nok i gamle dager da jeg hadde anstendig fysikk (112 kg/174 cm - har tapt meg nÄ ...). 
Utvideren gir nok tap i isolasjonsevne, men jeg sover uansett ikke ute de kaldeste nettene og bruker en grevling utenpÄ som ekstra isolasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Blindgjenger skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke noen erfaring med disse selv, men ser mange andre her er veldig fornĂžyd med Cumulus. De tilbyr stor fleksibilitet i det de lager uten at det behĂžver Ă„ bli styggdyrt (selv om moms kommer i tillegg, da).

https://cumulus.equipment/intl_en/diy

Cumulus er bra poser. Har 3 av dem selv. Jeg mener at Alaska-posene (for eksempel Alaska 900 med T-comf -10) kan fÄs i bÄde 95 og 105 cm bredde. 

Men merk at bÄde leveringstid og pris stiger en del nÄr man begynner Ä skreddersy disse posene..

• Liker 1
Skrevet
Richard Strand Wollum skrev (PĂ„ 29.1.2021 den 16.56):

Ønsker Ä kjÞpe en vinterpose i Dun med samme romslighet inni. Og comfort temp pÄ rundt -10 c. 

Richard Strand Wollum skrev (4 timer siden):

Tusen takk for tipset! Ser veldig bra ut men prisene var litt stive i mine Þyne forelÞpig. FÄr heller revurdere disse dersom jeg ikke skulle bli fornÞyd med den Warmpeace Viking posen som ble foreslÄtt over her etter litt bruk og testing...

Merk at Viking 900 som er foreslĂ„tt har T-comf pĂ„ -7. Det har kanskje ikke sĂ„ mye Ă„ si, med det er litt mindre enn det du hadde tenkt.. 😊

• Liker 1
Skrevet
ketilring skrev (9 minutter siden):

Merk at Viking 900 som er foreslĂ„tt har T-comf pĂ„ -7. Det har kanskje ikke sĂ„ mye Ă„ si, med det er litt mindre enn det du hadde tenkt.. 😊

Ja jeg sĂ„ det. Men tror det skal holde som en start😉(er bare min sovepose nummer 2 etter fjelltur glĂžden ble tent igjen i vĂ„ren 2020 etter at den slukket i forsvaret for 18 Ă„r siden.)

Dersom det blir mye telting ute pÄ vinterstid fremover sÄ mÄ jeg nok investere i en mer ekstrem pose.Men som en start tror jeg denne er grei.

NÄr t comfor temp i utgangspunktet er nesten litt for varmt for meg i posene. (den eneste soveposen jeg har idag har comfor pÄ +7 og limit pÄ +2 og da er det nesten for varmt i bokser)

(jeg sov natta gjennom i -2 med kun superundertĂžy i fiber posen uten krage) sĂ„ satser jeg det holder😎.

I starten sĂ„ blir det mest pĂ„ Vestlandet og i temperaturer fra 0 til -15 antar jeg. Noen ganger blir det jo litt kaldere, men det er normalen. Men regner med det blir flere poser etterhvert for Ă„ dekke temperatur skalaen fra +30 til -40/50 sĂ„ jeg kan telte pĂ„ fjellet i hele Norge Ă„ret rundt😉. 

Tusen takk for gode tips og rĂ„d! 👍😎

Skrevet
Richard Strand Wollum skrev (4 minutter siden):

I starten sĂ„ blir det mest pĂ„ Vestlandet og i temperaturer fra 0 til -15 antar jeg. Noen ganger blir det jo litt kaldere, men det er normalen. Men regner med det blir flere poser etterhvert for Ă„ dekke temperatur skalaen fra +30 til -40/50 sĂ„ jeg kan telte pĂ„ fjellet i hele Norge Ă„ret rundt😉. 

Og ikke glem godt og varmt liggeunderlag.😉

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har Viking 900 posen ankommet og testet innendĂžrs. Kjennes helt perfekt ut i stĂžrrelse, er slik at jeg kan reise meg med posen pĂ„ og snu meg lett samtidig som det ikke er for mye rom heller som kan bli kaldt. Testet den mot liggeunderlaget og den virker heller ikke Ă„ vĂŠre glatt😊. NĂ„r jeg trĂždde oppi posen rett etter ankomst i bare boxer sĂ„ tok det 40-50 selunder fĂžr det ble for varmt innendĂžrs😂👍. Kjennes utrolig deilig ut pĂ„ kroppen sĂ„ gleder meg til fĂžrste natta ute i dunpose spesielt da jeg aldrig har hatt dun fĂžr.. 

Som tilleggsinfo sĂ„ vet jeg ikke om dette er standard, men posen ble sendt i lagringsposen som fĂžlte med og ikke i kompresjonsposen som selvfĂžlgelig ogsĂ„ fĂžlgte med👍👏. Takk for tipsene sĂ„ fĂžr vi se hvordan den er etter noen test netter😎. 

Richard. 

• Liker 3
Skrevet

Ett kjapt spm. NÄr jeg strammer krage og rundt hodet sÄ blir det hengende lange snorer. Tanken er da at om disse kan tvinne seg rund hals eller armer Ä skape ubehag/smerte pga av blodmangel for eksempel. Er det ett tips for Ä hanskes disse strammesnorene? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.