Gå til innhold
  • Bli medlem

Ti-meter-topper over 2000m


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Her kommer revidert liste: http://www.nfo2000m.no/Excel/Liste-Felles.xls

Finnes det flere kandidater..?

Hva med den midtre toppen på Veslebjørn? Noen som har traversert over der som kan avkrefte denne..?

Hva med området borte ved Knutsholstinden..? Nålene på Knutseggi, er det flere..?

Vil bare få alt opp på bordet nå, slik at det blir mulig å planlegge effektive måleturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier Sagi, M, hvilken av topp er det? Sagi har jo en hel drøss med småtopper :wink: .

Høgvalgltind 2015 kan umulig være en 10-metertopp. Jeg var bortom den toppen/høyden for et par år siden, og det føltes nesten som om det ikke gikk oppover i det hele tatt fra høyeste Høgvagltind. Der kan da ikke p.f. overstige 5 m engang?

Morsomt bilde av Portpiggen Torgeir! En topp jeg ikke har sett eller hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ikke litt greiere å holde seg til 30-lista :wink::?

Med all respekt, dette 10-meter prosjektet virker litt meningsløst. Det er jo tross alt knoller og hauger dere kartlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For de fleste normale mennesker er dette selvfølgelig meningsløst !

Jeg synes ikke du skal gjøre narr av disse 10-meterssamlerne likevel. Noen får vaskedilla, andre samler på frimerker, mens noen ganske få tvangsnevrotikere altså samler på 10-metersknoller - og hauger. Ved å oppsøke disse knollene får de ihvertfall trim og mye frisk luft. La dem fortsette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mente slett ikke å gjøre narr av noen.

Poenget mitt var at å kartlegge topper>2000 med primærfaktor 10m virker litt meningsløst. I forhold til pf>=30m blir det, slik det ser ut, 100-150 ekstra-topper. De aller fleste av disse er ikke topper, men bare et høydedrag eller lign. Noen 30m-topper er også slike høydedrag. Mitt poeng er at kanskje er vi litt for pirkete, og legger godviljen til for å få flere 2k. :wink:

Er litt redd for at den store oppmerksomheten dette vies, medfører at det styrker 10-meterlistens posisjon. Frisk luft og trim får man om man går etter 30-meterlisten også, og det er lov å gå på sammen toppen flere ganger.

Spørsmål:

Hvilken pf brukes i andre fjellområder i verden når man måler antall topper, f.eks alpene høyere en 4000moh?? Himalaya >8000, Sør-amerika>6000 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etter min mening er det ikke noe mer galskap i å samle timetere, enn å gå over sydpolen, gå på trigger, catch and release-fiske, samle på 30metere osv.

Kan ikke de som forguder Røynes liste bare holde seg unna denne tråden da, så blir det ingen splid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Spørsmålet til "Gjest"

De 14 8000 meter toppene i Himalaya har alle PF over 500 meter. Dette ble trolig valgt fordi man ønsket å definere Lhotse som en selvstendig topp og den har en PF på såvidt over 500 meter i forhold til Everest.

Noen lister angir 21 topper over 8000. Da er alle fire toppene på Kangchenjunga med Østtoppen på Annapurna, Lhotse shar og Middlepeak og såvidt jeg vet en eller to av sidetoppene på Broad Peak (Noen som vet dette nøyaktig?!). Hvilken PF det her opereres med vet jeg ikke.

I Skottland samler mange på de såkalte "Munros" som er topper over 914 meter (3000 fot). Lista hadde 277 topper men ble nettopp utvidet til 284. Disse er klart definerte, men man bruker ikke PF som utgangspunkt i det hele tatt. Istedet er kriteriet at toppen er "selvstendig".

Schages liste over topper i Nordmarka opererer med PF 20. Det virker fornuftig nok på meg.

mvh Bjørn Revil (som har en PF på ganske nøyaktig 2 meter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt greiere å holde seg til 30-lista :o:D

Med all respekt, dette 10-meter prosjektet virker litt meningsløst. Det er jo tross alt knoller og hauger dere kartlegger.

For de fleste normale mennesker er dette selvfølgelig meningsløst !

Jeg synes ikke du skal gjøre narr av disse 10-meterssamlerne likevel. Noen får vaskedilla, andre samler på frimerker, mens noen ganske få tvangsnevrotikere altså samler på 10-metersknoller - og hauger. Ved å oppsøke disse knollene får de ihvertfall trim og mye frisk luft. La dem fortsette !

Slike innlegg er fornøyelig lesning, jeg koser meg hver gang.. :D Skal ikke ta opp den debatten igjen, henviser heller til tidligere endeløse debatter om emnet. Bare å søke litt, så finner dere fort ut hva de forskjellige mener om dette.

Morsomt bilde av Portpiggen Torgeir! En topp jeg ikke har sett eller hørt om før.

Virker som veldig få har sett eller hørt om denne. Kanskje jeg kan notere meg en førstebestigning... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har sansen for 30 metere, har både 10 og 30 m tilhengere de samme problemer med å verifisere høyden. Uten at jeg er ekspert på GPS har jeg lagt merke til at høydeangivelsen er svært stabil når man først er på en rygg/topp. Selv om GPSen kan ha en feil på 10-15 meter, er det rart hvordan den viser omtrent den samme høyden på en topp om man går noen titalls meter ned og så opp igjen på samme topp innen kort tid. Dette har jeg opplevd når jeg har gått frem og tilbake på en egg for å få med en topp helt ytterst.

Poenget mitt er at selv om man ikke kan stole på det GPS sier om høyden over havet, kan man kanskje anta at det er en begrenset feilmargin på det som fremkommer om høydeforskjellen mellom toppen og skaret. Det er jo denne som er interessant her. Viser GPSen at skaret er 3-4 meter over eller under primærfaktorkravet vil jeg anta dette løser mange "problemer" uten at man må slepe med seg laservater. Marginer under dette trenger nok en mer nøyaktig måling enn det GPS gir.

Kanskje noen "eksperter" kan verifisere denne antagelsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 4000 meterne i Alpene er det på den komplette lista til UIAA tatt med også topper med pf mindre enn 30, så det er ganske ivrige også i alpeland.

Tror ikke denne lista er komplett, men den er sakset fra en 4000 meters fører:

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Utenlandske/Alpe4000primaer.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Se her ja, du tar deg friheter :lol: Bildet lyver voldsomt. Går du litt lenger ned vil du oppdage at det er maks 5 meter i primærfaktor på de der. Du ser haugene også her, http://www.bergtatt.net/turer/2000m/030805_ringstindane/11.htm

Hvis de er topper, er også Slettmarkhø, N-2 topp, og det tror jeg ikke! (hei, Espen)

Samme fenomeneter har du på sørryggen av Slettmarkhø, se http://www.bergtatt.net/turer/2000m/020827_slettmarkho/7.htm Det ser ut som topper, to stykker også. Men de har nesten maks 5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å forske litt på området Tverråtindan - Ymelstind, etter å ha studert Kim's bilde av "Tverråtinden, N for" på samlesiden for 10m-topper (langt nede på side 1). "N for Tverråtindan" skal ha høyde 2207, og dette punktet er avmerket på kartet ganske nær Ymelstind.

Jeg studerte flere av mine egne bilder, og konkluderte med at Kim's bilde viser "Tverråtinden, V-2", og ikke "N for..".

V-2 ligger ganske nært V-1, og har ifølge HHT-lista høyde 2200 og primærfaktor 15. Scannet et lysbilde som viser det meste, og dette legges også inn på samlesiden "10m-topper nok en gang........."

505-05_text.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare en bildeetterlysning:

Thommesens turguide "Galdhøpiggen - Falketind" har et bra bilde av Visbretinden og Semelholstinden, tatt fra Store Urdadalstinden. Bildet er på side 95, og gir en god profil på nordryggene på begge topper.

Jeg skulle gjerne hatt et slikt bilde til illustrasjon på nfo2000m.no, i arbeidet med å identifisere 10m-topper. Vil ikke scanne bildet i boka, av hensyn til opphavsrett.

Noen som har tilsvarende bilde, og som tillater bruk av bildet på nfo2000m.no? Alle bilder presenteres med kildehenvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Store Hellstugutind fra nord, og jeg kan ikke huske at det var noen småtopper der. Det jeg husker er at det var et par loddrette hammere med løse tak, men med småhyller som gjorde det farbart. Jeg husker ikke at vi brukte tau før høyere oppe mot toppen hvor det var en taulengde av grad ca 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.