Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjørundfjorden rundt


chris75

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har funnet ut at jeg trenger et litt ambisiøst prosjekt som motivasjon for å trene nå utover høsten og vinteren. I den anledning dukket en tanke som en kamerat har luftet tidligere.

Hva med å gå på ski Hjørundfjorden rundt? Helst å samtidig kunne "tagge" en del topper og få noen fine nedkjøringer.

Jeg har tidligere vært på Sæbø ved påsketider og funnet et fantastisk toppturområde. Men nå er det på tide å dra-på litt mer...

Så det jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med var informasjon til denne turen. Jeg ser for meg at den gjøres ca i april for å finne kombinasjon av nok OG relativt stabil snø. Ser også for meg å ta med meg det jeg måtte trenge av telt og mat.

Er det noen som har informasjon om:

- Forslag til rutevalg

- Tid det vil ta (så at det har blitt gjort på 36 timer, men selv så tenker jeg mer enn 3-4 dager kanskje?)

- Sesong

- Noen som har gjort det tidligere?

- Osv osv.

Her lyder prinsippet jo mer informasjon jo bedre.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

leste om en "klassisk rute", slags sunnmørsk haute route, da eg var i bokhandelen og sikla på "hvite drømmer" her om dagen! kan dessverre ikkje gjengi noe mer, men der finner du nok noe, om du har tenkt å kjøpe den. ellers så skulle jo det faktum at det faktisk eksisterer en "rute", bety at forumets sunnmøringen kunne komme med mer hjelp her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April er vel ikke noe dårlig utgangspunkt for en slik tur, men vær da obs på at snøgrensa KAN ha krøpet noe oppover. Umulig å si hvor langt, kan være alt fra snø ned i fjøresteinene til snøgrense på 3-4-500m alt etter himmelretningen. En stor fordel med april er antall timer dagslys, største ulempen er at deler av ruta kan være snøfri.... Mars er sikrere ifht snø.

Tid, rekorden på 36 timer er... ja, hinsides. Skal være ca 8.000 vertikale. Hvor langt det er vet jeg ikke, men fjorden som skal "rundes" er ca 35km lang. Så med de obligatoriske sikk-sakk'ene og dalfører som går hit og dit, blir det fort laaangt. Planlegger du tung oppakning er 3-4 dager optimistisk?? Alt an på form selvfølgelig. Uten telt finner du overnatting på Standalhytta og Patchellhytta ad den ruta som pleier å bli gått. I tillegg finner du hytte du kan leie i alle fall på Trandal og på Bjørke. Finner også flere om nødvendig.

Rute, jeg mener at den mest aktuelle ruten for vinter er (en berg-og-dalbane-rute):

Hundeidvik - Megardsdalen - Riksheimdalen - Trandalsskaret - Trandal - Litle Trandalsdalen - Nordkopskaret - Nordkopen - Langseterdalen - Patchellhytta - Skylstad - Ulvedalen - Viddal - Bjørke - Bakkedalen - Rognestøylsdalen - Bondalen - Høgreset - Aklestaddalen (Nøvedalen på noen kart) - Standalhytta - Kvanndalen - Kvanndalsskaret - ytre Standalsætra - Molladalsskaret - Molladalen - Melbøsætra, og om du vil - Barstadvik - Festøya og ferge til Hundeidvik der du kanskje har bilen :D

Kommentarer til ruta:

Mest kritiske punktet er nordsida av Nordkopskaret. Dette er et svaområde. I tillegg er Nordkopen kanskje den mest rasherjede dalen i Sunnmørsalpane.

Bratt og kronglete må du regne med at det blir på begge sider av Skylstad, spesielt hvis det er snø i skogen. Snøen pleier å være råtten i april, er det skare bærer den sannsynligvis ikke... 8)

Du må så godt som helt ned på havnivå på Trandal, på Skylstad, på Viddal - Bjørke og når du krysser Bondalen. Og i tillegg strekningen Melbøsætra - Festøya. Disse stedene må du nok regne "barmark" i april.

Rutealternativer, i stedet for å gå over Høgreset på vei til Standalhytta, kan du gå opp Frølandsdalen og gå over skaret vest for Grøthornet (1086) og videre til Kalvedalen og Standalhytta. Denne er også grei. Det samme er forsåvidt å gå opp i retning Grøtdalstindane og traversere over til Kalvedalen oppunder Blåtindane.

Håper dette var til hjelp, har ikke sjekket om du finner alle navnene på kartet.

Hadde jeg hatt tid, ville jeg brukt en måned på turen. Og tatt med meg en 7-8-50 topper på turen :P

Hmmm... nevnte jeg at 3-4 dager KAN være lenge ifht værprognoser? Været kan skifte fort på nordvestlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort et par forandringer på ruta til Svein. Fra Trandalsetra ville jeg gått østover mot Nonshornet, og gått over Regndalsbreen til Grøtdalstinden. Deretter hadde turen gått ned til Vellesetra, og så Gullmorbrekka-Geitskaret-Patchellhytta.

Trandal- Nordkopen ville jeg unngått. Veldig skumle skredforhold i det området.

Fra Øye ville jeg gått gjennom Nordangsdalen og opp Viddalskaret. Okseråsa opp mot Ulvedalen tror jeg er ufin på vinteren.

Egentlig ville jeg ikke gått denne turen i det hele tatt. Da måtte det i så fall blitt nattmarsj i starten av april. Men god tur og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regndalsbreen, hvis dere er minst tre stykker som går i lag kan dette være et alternativ. Regndalsbreen er typen bre der man aldri kan stole på snøbruene. Et annet moment er avsmeltingen av breene som også rammer Regndalsbreen. Den er ikke lenger sammenhengende bort til skaret mellom Grøtdalstinden og Urkedalstinden. Dette er også nå en svapassasje, en utsatt en, da den siste etappen før skaret. Såg at breen var brutt fra ca august i år. Akkurat på dette stedet blåser det også opp en stor skavel ser jeg av et bilde jeg tok 28.mai 2005 (snørikt år), se vedlegg.

Fra Nonshornet/Drivdalstinden husker jeg det var noe klyving ned i Litledalen, kjenner ikke denne overgangen på vinterføre.

Viser det seg å være altfor risky å ta en av disse passasjene er det ei nødløsning å gå ned Regndalen og om Velledalen til Vellesætra...

Cluet er å ha gode forhold når en skal passere enten Nordkopskaret eller krysse Regndalsbreen. Starter en i Hundeidvik er denne passasjen så tidlig at den kan kalkuleres ifht forholdene. Ellers er dette ikke noen vanskelig tur. Skylstadbrekka blir kanskje største utfordringen... :)

post-283-133474442902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Regndalsbreen er noe særlig verre enn andre breer i Sunnmørsalpene. Med hensyn til sikkerheten på breer er det stor forskjell på 28. mai og begynnelsen av april, særlig på nattskare.

Men tau er selvfølgelig lurt å bruke, det er ikke det.

Jeg tror ikke passasjen opp i skaret fra breen er noe verre enn det som dukker opp i Litle Trandalsdalen, men dette varierer selvsagt fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Regndalsbreen er noe særlig verre enn andre breer i Sunnmørsalpene. Med hensyn til sikkerheten på breer er det stor forskjell på 28. mai og begynnelsen av april, særlig på nattskare.

Regndalsbreen har synlige sprekker så godt som hele vinteren, den henger jo opp i fjellsida. At den er lik mange av de andre breene protesterer jeg på :) Bildet mitt var ikke ment å vise sprekkene, kun skavelen som sannsynligvis er mer eller mindre lik hver vinter/vår, samt å vise hvor breen er smeltet bort.

Kanskje gi kan gi litt info om overgangen i dette skaret, jeg vet at han har gått direkte over dette skaret nede fra Regndalen. Mulig det var så tidlig på vinteren at skavelen ikke hadde fått bygget seg opp...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regndalsbreen er selvfølgelig forskjellig fra andre på mange måter, men at sprekkene er noe større der enn på f.eks. Kolåstinden tror jeg ikke. Man ser sprekker på de fleste breer om vinteren. Jeg er enig med deg at det ikke er en spesielt god rute, men jeg tror ikke Litle Trandal-Nordkopen er noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg takke for at folk har giddet å ta seg tid til å svare meg såpass detaljert.

Ruten og alternative ruter er nå plottet inn på kartet. Ihvertfall den delen som er grei.

Cruxet virker å komme mellom Trandalssætra og Patchellhytta hvor jeg må gjøre et valg mellom pest og kolera. Bre med kjipe snøbroer eller skredutsatt helning. Ingen av delene høres fristende ut, men det er vel kanskje noe av apellen med alpin ferdsel... Hvis dette prosjektet blir noe av så tror jeg nesten at det må avgjøres når jeg kommer dit. På kartet virker det ihvertfall enklere navigeringsmessig å gå over Nordkopen fremfor Regndalsbreen og Grøtdalstinden.

Til slutt noen litt mindre alvorlige spørsmål:

- Fra Bjørke: Er det mulig å gjennom Kvistaddalen fremfor Rognestøydalen? Har vært i Kvistaddalen tidligere (topptur ned fra Skårasalen til fjorden - SUVERENT) og likte dalen veldig godt. Men ikke så godt at jeg vil ofre liv og helse for å gå den en gang til...

- Sett litt på dagsetapper for å prøve å unngå telt i den grad det er mulig:

Dag 1: Hundeidvika - Patchellhytta (laaaangt - er det mulig?)

Dag 2: Patchellhytta - Bjørke (Må prøve å fikse ett eller annet å sove i på Bjørke)

Dag 3: Bjørke - Sæbø

Dag 4: Sæbø - Standalhytta (Kanskje man kan slå sammen 3 og 4)

Dag 5: Standalhytta - Festøya (ferge tilbake til bilen).

Igjen: Takk for all info hittil!

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørke - Kvistaddalen, det må i tilfelle bli via Russadalen og over i Kvamsetdalen. Jeg har vært opp i der bare en gang på sommerføre, og vet ikke hvordan det er om vinteren. Kikket nettopp på et bilde, og det ser ut til å være rimelige greit å komme seg ned nord for topp 1102. Skogen opp nedre del av Russadalen var trassig husker jeg... Så er det greit å være oppmerksom på rasene som deiser ned fra Kvistadkjerringane.

Dagsinndelingen, ambisiøs dag 1 ja. Går ruta om Nordkopskaret blir det fort 3000 vertikale. Går du via Regndalsbreen kan du også overnatte på Vellesætra, samtidig som det er færre høydemetere. Det positive her er at du har valgalternativer hvis risikoen blir for høy. Via Velledalen eller ta ferge... Og overnattingsmulighetene på Trandal tipper jeg er gode så tidlig på våren, men det kan du undersøke på forhånd.

Dag 3 og dag 4 blir bedagelige hver for seg, med mindre du går ruta om Kvistaddalen. Da får du en 12-1300 vertikale på dag 3. Kan jo hende at du vil bruke en dag ekstra uansett og legge inn en topptur på veien. I tilfelle ville jeg gått f.eks Grøtdalstindane fra Bondalen og fortsatt videre over i Kalvedalen (hold høyden et godt stykke før nedkjøring ned i Kalvedalen). Dagen i forveien kunne kanskje blitt brukt til å besøke Dukhornet :) Oddis var forresten på Grøtdalstindane tidligere i år https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4220&highlight=gr%F8tdalstindane

Dag 5 er samme som den årlige turen Aast arrangerer, til Standalhytta lørdag og tilbake søndag.

Kommer du til at du trenger overnatting på Bjørke, så vet jeg om ei hytte som stort sett kun er utleid om sommeren (tyske fisketurister).

Ruta via Regndalsbreen er forresten ikke vanskelig å finne fram på, og er LANGT flottere opplevelsesmessig enn over Nordkopen. Trenger du mer detaljert ruteinfo om enkeltpunkter er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.