TMF Skrevet 13. januar 2021 Skrevet 13. januar 2021  Hei đ Jeg gikk til innkjĂžp av min fĂžrste bensinbrenner nĂ„ i hĂžst, en Soto Stormbreaker, jeg har brukt den pĂ„ flere smĂ„turer frem til jul og senest pĂ„ en overnattingstur pĂ„ hardangervidda i -30 nĂ„ pĂ„ nyĂ„ret. God fornĂžyd med bĂ„de effekt og hvor enkelt den er i bruk. All matlaging og snĂžsmelting har til nĂ„ foregĂ„tt utendĂžrs. Fremover sĂ„ har jeg lyst Ă„ prĂžve meg pĂ„ vinterturer i hĂžyfellet over flere dager, pulk og et tunneltelt er satt pĂ„ innkjĂžpslisten denne sesongen. I denne sammenhengen sĂ„ blir jo fyring i telt og innendĂžrs snĂžsmelting noe en mĂ„ fĂ„ bygget erfaring med. Jeg har fulgt litt med pĂ„ forum postene angĂ„ende kullos og hvilke faktorer som er med pĂ„ Ă„ Ăžke kullosproduksjonen, ut i fra det som jeg har fĂ„tt med meg sĂ„ er det et par nĂžkkelfaktorer: -Hvilken type kjele som brukes. (unngĂ„ bruk av varmeveksler kjele, stor flatbunnet kjele fordelaktig) -HĂžyden fra brennerhode opp til kjelen. (ift til kullos produksjon sĂ„ er det en fordel at denne er relativt stor for Ă„ unngĂ„ at flammen kjĂžles ned for mye) Jeg har mĂ„lt hĂžyden fra brennerhode opp mot kjelestĂžttene og den er 10mm, noe som er en relativ kort avstand, er det grunn Ă„ vĂŠre ekstra pĂ„passelig med lufting under snĂžsmelingen her? Ved fyring for kun varme i telt sĂ„ vil jeg anta at kullos oppbygingen i teltet vil vĂŠre lav ved god lufting, vil i fĂžrste omgang kun fyre i fortelt for Ă„ fĂ„ erfaring (fyrer med renset bensin) Hvis det er noen andre som har samme brenner og erfaringer med denne sĂ„ hadde det vĂŠrt flott med innspillđ Siter
uteturen Skrevet 13. januar 2021 Skrevet 13. januar 2021 Har samme brenner. Digger den forsÄvidt, men siden jeg ikke har funnet noen mÄlinger pÄ det du spÞr om, sÄ har tvilen vÊrt til stede her ogsÄ. Gikk til innkjÞp av varsler nÄ i romjula, sÄ den blir med ut pÄ tur hos meg hvertfall.   1 Siter
TMF Skrevet 13. januar 2021 Forfatter Skrevet 13. januar 2021 Ja det er vel det greieste, har letet etter mÄlinger jeg ogsÄ uten Ä finne noe. Ble litt betenkt nÄr jeg sÄ hvor mye CO produksjonen Þkte med/uten kjele pÄ f.eks MSR whisperlite. Den har i tillegg stÞrre avstand fra brenner hode til kjelestÞtte enn Stormbreakeren, mener denne er rundt 14mm.  Siter
TMF Skrevet 15. januar 2021 Forfatter Skrevet 15. januar 2021 @uteturen Har du fÄtt tatt noen mÄlinger med varsleren din? Siter
uteturen Skrevet 15. januar 2021 Skrevet 15. januar 2021 Nei den sier bare ifra om det skulle blir skummelt. GÄtt bra til nÄ.  Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.