nesning Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 I år har jeg tenkt å prøve isfiske (røye og ørret), men jeg får ikke tak i maggot her i område. Hva finnes av alternativer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavvosolberg Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Du kan jo bla bruke kunstig agn (diverse fabrikanter, feks typen "Gulp"), fersk mark ( fra de grønne boksene) eller frossen akkar. Ellers har jeg fått tips om å bruke maiskorn fra flere. Har ikke prøvd det selv, men det skal være effektivt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 nesning skrev (34 minutter siden): I år har jeg tenkt å prøve isfiske (røye og ørret), men jeg får ikke tak i maggot her i område. Hva finnes av alternativer? Alle seriøse sportsbutikker/fiskeutstyrsbutikker bør ha inne agn til isfiske når vinteren tar til mange steder. Det vitner om dårlig planlegging i såfall hos disse. Det tar få dager å få dette til butikk når de bestiller fra leverandør. Jeg vet at "min" butikk får inn i dag en ny ladning og jeg har forhåndsbestilt der. En boks og to med maggot er enkelt å sende i posten. Kanskje kan du prøve å bestille hos nettbutikker som har dette inne? PS. "Min butikk" er Salar Sportsfiske i Haugesund. Denne butikken/nettbutikken sponser meg med fiskeutstyr. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nesning Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 Fjellforumfolka er i hvertfall mere på hugget en fisken...takk for tipsene. Antagelig så får dem nok inn maggot etterhvert, men uansett hadde det vært moro å vite hva som ellers kan brukes. Ångående kunstig agn, er ikke det en viss fare for at det blir en del plastsøppel i vannet da? Mais hadde vært genialt enkelt, det skal prøves. Tror jeg har hørt om reker som agn, noen erfaringer rundt det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Espeland Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Bruk akkar eller sepia blekksprut. Hvis ikke butikken har fersk så finner du sikkert noe frossen. Noen kaller det også for blekksprut "tuber". Kutt den i biter som ligner på maggot, det funker helt fint. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Mye kan benyttes som substitutt om det kniper. En fordel er det at man i så fall lager så tynne striper osv at de flagrer litt. Det kan nevnes tynne striper av ost/akkar/reke/ulltråd/påleggskinke/hvitløk. Har fått ørret eller røye på amstlige av disse... Du får for så vidt også kunstig maggot på glass som varer evig. Har ett som ligger fast iet rom på pulken da jeg hadde en tendens til å gjøre fra maggoten i kjøleskapet hjemme. Du får en del forskjellige agnalternativer her: https://www.arcticflies.no/136-agn Endret 12. januar 2021 av Espen Ørud 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Espeland Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Fordelen med akkar er at den henger godt på kroken og du kan få flere fisk på samme agnet. Ellers pleier jeg ofte å henge en eller to våtfluer, nymfe eller lignende, med sterk farge, rød, gul, grønn etc. et stykke over blinken. Dette fisker og ganske bra. Endret 13. januar 2021 av Rolf Espeland 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bierdna Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Mye kan brukes som agn. Kan nevne at min største røye ever, fikk jeg på en strimle bacon. 🙂 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefalk Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 I mange år brukte jeg appelsinskall fram til jeg fikk første fisken, etter det brukte jeg øynene på fisken... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nesning Skrevet 14. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2021 Det var da plutselig et meget stort utvalg av agn. Det blir det å ta en titt i kjøleskapet og fryseren først. Takk for alle tips! Fikk låne isbor, så da blir det prøving til helgen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) Eg kjøper to bokser maggott på nett, og så putter eg dei i frysen (dette er nær blasfemi i isfiskemiljøet). Då held dei seg veldig godt og har ikkje oppdaga noko forskjell på levende og dø maggott når det gjeld fangst her i området, dvs utelukkende aure. Har prøvd mais men det har ikkje vore noko suksess, ei heller reke. Endret 15. januar 2021 av josteink 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nesning Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 josteink skrev (På 15.1.2021 den 10.06): Eg kjøper to bokser maggott på nett, og så putter eg dei i frysen (dette er nær blasfemi i isfiskemiljøet). Då held dei seg veldig godt og har ikkje oppdaga noko forskjell på levende og dø maggott når det gjeld fangst her i området, dvs utelukkende aure. Hvis det ikke er forskjell mellom død og levende agn, er det da smaken fisken går på eller må man skape litt bevegelse for å trigge fisken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tubbs Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 nesning skrev (1 time siden): Hvis det ikke er forskjell mellom død og levende agn, er det da smaken fisken går på eller må man skape litt bevegelse for å trigge fisken? Jeg har prøvd begge varienter under isfiske etter stam og levende maggot er overlegent i forhold til død. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nesning Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Fristendes vil jeg si... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 nesning skrev (På 17.1.2021 den 9.00): Hvis det ikke er forskjell mellom død og levende agn, er det da smaken fisken går på eller må man skape litt bevegelse for å trigge fisken? Ikkje veit eg. Eg bruker utelukkende mormyska, og då fisker eg med litt bevegelse, dvs små napping. Relativt effektivt og får ein del fisk, men eg har jo ikkje gjort eit forsøk med levande kontra død maggot så kan ikkje dokumentera effektivitet av dette. Men som sagt så får eg jamnt med fisk på død maggot. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Vidar Simonsen Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 josteink skrev (På 20.1.2021 den 12.31): Ikkje veit eg. Eg bruker utelukkende mormyska, og då fisker eg med litt bevegelse, dvs små napping. Relativt effektivt og får ein del fisk, men eg har jo ikkje gjort eit forsøk med levande kontra død maggot så kan ikkje dokumentera effektivitet av dette. Men som sagt så får eg jamnt med fisk på død maggot. De fleste har vel fått fisken sin på død maggot? Det er ikke lenge den lever etter den er kroket.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+lars p Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Kjell Vidar Simonsen skrev (1 time siden): De fleste har vel fått fisken sin på død maggot? Det er ikke lenge den lever etter den er kroket.... Ikke ? Trer du den riktig så spreller de fint i 10 min . Svært sjelden jeg fisker lengre enn 10 min i ett hull på isen . Og bytter da alltig maggot når jeg begynner i ett nytt hull 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogens Stønn Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 nesning skrev (På 17.1.2021 den 10.59): Fristendes vil jeg si... Problemet med sånt agn er at det er fort gjort at man spiser det opp selv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Vidar Simonsen Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 lars p skrev (41 minutter siden): Ikke ? Trer du den riktig så spreller de fint i 10 min . Svært sjelden jeg fisker lengre enn 10 min i ett hull på isen . Og bytter da alltig maggot når jeg begynner i ett nytt hull Sikkert mange som gjør det som du, men ingen av de jeg fisker med eller har sett gjør det sånn. Men gøy å høre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jofa19 Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Reker er et godt alternativ. I tillegg kan fjærmygglarver eller larver plukket fra gamle trær være noe som fungerer. Lykke til👍🏻 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.