GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp alle erfarne vintermennesker!

Jeg og en kompisgjeng har i mange Är vurdert Ä ta oss en helg for Ä stÄ pÄ slalom,
iroinen er at ingen av oss har gjort dette fĂžr, men endelig skjer det.
Vi er ikke akkurat de som gÄr pÄ skole for Ä lÊre heller :| 

Vi skulle gjerne hatt noen tips hvilke bakker som er fine Ä drive med trening for dette og fortsatt fÄ en fin helgetur?
Har sett at mange har veldig mange bakker og at det sikkert er noen rangeringer pÄ disse bakkene, men er det noen bakker som anbefales?
Eller det mulig for voksne mennesker Ă„ oppholde seg i barnebakker? Selv om jeg synes personlig at det blir noget feil,
da sikkert majoriteten av disse allerede er ganske gode.

Er ogsÄ da viktig at det er mulig Ä leie utstyr pÄ stedet som vi skal til.

Holder til i Oslo omegn, men er Äpne for mange forslag da vi gjerne vil litt vekk fra Oslo uansett :) 

Setter pris pÄ alle tilbakemeldinger :)

PÄ forhÄnd takk :D 

Annonse
Skrevet

Trysilfjellet er et stort anlegg med snille bakker. Mange heiser og muligheter for leie av utstyr og hytter. Ikke for langt fra Oslo heller. Start i grÞnne lÞyper, og beveg dere over til blÄ (og evt rÞde) ettersom erfaringen kommer. 

ForhÞr dere om prisen for en skilÊrer et par timer for hele gruppa. Garantert nyttig, og dere tar syvmilssteg pÄ teknikken. 

• Liker 2
  • Takk 1
Skrevet

De fleste anlegg har bÄde vanskelige og lette bakker. Letteste er grÞnne lÞyper, neste er blÄ, rÞd og til slutt sort som er de bratteste. 
Det en del sliter med i starten er og Ä ta heisen, spesielt krokheis sammen med noen, Tallerkenheis gÄr som regel litt bedre. Vil vel egentlig anbefale at dere begynner i en bakke hvor dere kan ta stolheis. Se pÄ lÞypekartene til anleggene pÄ websidene. 
Vet ikke hvor mye dere skal feste og hvilken alder dere er.  Er litt forskjeller pÄ stedene der og.

• Takk 1
Skrevet

@borgern har et godt poeng. For mange er heiskjÞringa mer utfordrende enn skikjÞringa. I hvert fall pÄ grunnleggende nivÄ, og hvis det finnes en viss skierfaring fra fÞr. Dersom det er litt skiferdigheter i bunnen, sÄ er det egentlig bare Ä bikke skituppene nedover og begynne Ä svinge:mrgreen: Men, det er sikkert lett og legge seg til "unoter" pÄ den mÄten, sÄ rÄdet om litt instruksjon er muligens ikke sÄ dumt. 

• Takk 1
Skrevet

Jeg syntes hvertfall at balaclava under hjelmen er bedre enn lue. Og votter fremfor hansker. Ull er gull ellers pÄ kropp. Og sÄ et uvanlig tips: Hvis du har en heldress av typen felleskjÞpet eller lignende er det sykt digg Ä trekke den pÄ utsiden av alt av ytterklÊr, som ekstra lag. Hvertfall sÄ lenge det er litt tÞrt og kaldt. 

SÄ et dÄrlig rÄd: Kan dere stÄ pÄ ski generelt? Ploge nedover og plogesvinge litt? Kast dere utfor rÞd lÞype. Vinn eller forsvinn som det heter. LÊrer Ä carve pÄ er par turer. 

• Takk 1
Skrevet
Windows95 skrev (PĂ„ 11.1.2021 den 18.57):

Hei og hopp alle erfarne vintermennesker!

Jeg og en kompisgjeng har i mange Är vurdert Ä ta oss en helg for Ä stÄ pÄ slalom,
iroinen er at ingen av oss har gjort dette fĂžr, men endelig skjer det.
Vi er ikke akkurat de som gÄr pÄ skole for Ä lÊre heller :| 

Vi skulle gjerne hatt noen tips hvilke bakker som er fine Ä drive med trening for dette og fortsatt fÄ en fin helgetur?
Har sett at mange har veldig mange bakker og at det sikkert er noen rangeringer pÄ disse bakkene, men er det noen bakker som anbefales?
Eller det mulig for voksne mennesker Ă„ oppholde seg i barnebakker? Selv om jeg synes personlig at det blir noget feil,
da sikkert majoriteten av disse allerede er ganske gode.

Er ogsÄ da viktig at det er mulig Ä leie utstyr pÄ stedet som vi skal til.

Holder til i Oslo omegn, men er Äpne for mange forslag da vi gjerne vil litt vekk fra Oslo uansett :) 

Setter pris pÄ alle tilbakemeldinger :)

PÄ forhÄnd takk :D 

En kompisgjeng som aldri har stÄtt pÄ slalom fÞr?

Det er en god mulighet til Ă„ Ringe skisenteret og booke en instruktĂžr ett par timer, sĂ„ fĂ„r dere inn det grunnleggende 👍

• Takk 1
Skrevet

InstruktÞÞÞÞr! 

Jeg hadde aldri stĂ„tt fĂžr, leide instruktĂžr i en time, da var jeg trygg 😊 

Jeg lÊrte i bakkene i Drammen. Hva med Ä ta en kveld der fÞr guttetur til Trysil? Trysil er absolutt helmax!

Bekledning: ull, skibukse, tykk ullgenser, vindtett skijakke/anorakk e.l. Buff er et must! 

• Takk 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

En kompisgjeng som aldri har stÄtt pÄ slalom fÞr?

Det er en god mulighet til Ă„ Ringe skisenteret og booke en instruktĂžr ett par timer, sĂ„ fĂ„r dere inn det grunnleggende 👍

Skal absolutt melde det videre til resten av komapniet! Takk :)

Skrevet
TheSleepwalker skrev (PĂ„ 14.1.2021 den 19.27):

Jeg syntes hvertfall at balaclava under hjelmen er bedre enn lue. Og votter fremfor hansker. Ull er gull ellers pÄ kropp. Og sÄ et uvanlig tips: Hvis du har en heldress av typen felleskjÞpet eller lignende er det sykt digg Ä trekke den pÄ utsiden av alt av ytterklÊr, som ekstra lag. Hvertfall sÄ lenge det er litt tÞrt og kaldt. 

SÄ et dÄrlig rÄd: Kan dere stÄ pÄ ski generelt? Ploge nedover og plogesvinge litt? Kast dere utfor rÞd lÞype. Vinn eller forsvinn som det heter. LÊrer Ä carve pÄ er par turer. 

Kan ikke all verdens. Nja. PrÞvd det fÞr pÄ snowrboard for nÊrmere 15 Är siden. Aldri rÞrt et brett siden, noen av oss.

Skrevet
Windows95 skrev (2 timer siden):

Kan ikke all verdens. Nja. PrÞvd det fÞr pÄ snowrboard for nÊrmere 15 Är siden. Aldri rÞrt et brett siden, noen av oss.

Ville kanskje vurdert instruktþr da ja 😅 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.