Gå til innhold
  • Bli medlem

Vei inn til Spiterstulen......(og andre veier i Jotunheimen)


Pritt

Anbefalte innlegg

Etter som jeg aldri har vært på Spiterstulen så lurer jeg på hvordan veien er inn i fra riksvei 55. Er det kjørende for alle type biler eller må jeg bruke "konebilen" ? Hvordan er veikvaliteten i området? Er det veier i Jotunheimen som ikke anbefales å bruke bil på ? Hvis noen har lyst å gi meg et par veimeldinger så er jeg takknemmelig..... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste veiene i Jotunheimen er vel kjørbare for alminnelige biler. Det kjører jo til og med digre busser på disse veiene. Veien inn til Spiterstulen er i nokså god stand. Veien inn til Leirvassbu er også brukbar, men begynner absolutt å trenge litt påfyll med grus her og der, særlig i den siste store bakken rett før Leirvassbu. Får håpe de retter på dette til sommeren. Veien opp til Juvasshytta er grei, men meget bratt og svingete! Tålmodighet trenger man om man skal kjøre opp der i sommer-rushet. Ellers har vi jo veien inn til Glitterheim....såvidt jeg husker er den også i god stand. Denne er forøvrig stengt med bom slik at man ikke kommer lenger enn til noe som heter Grønnbua.

Det er imidlertid slett ikke overalt det er plass til to biler i bredden på disse veiene, så man bør stoppe opp, kjøre litt ut til siden og slippe forbi møtende biler. Ikke alle utenlandske turister er like flinke til dette, de er vel vant til å rase av gårde på autobahnene sine. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til Spiterstulen trenger du ikke bekymre deg så veldig for, så sant du ikke kommer med en rånebil eller sportsbil som er senket med en bakkeklaring på 3 cm. :wink: Alle gangene jeg har kjørt der på sommerstid har veien vært relativt jevn og fin. Det var noe vaskebrett i de første svingene i bakkene opp fra Bøverdalen tidligere, men sist jeg kjørte der (2005) var dette partiet asfaltert. Eneste perioden du kan risikere å legge igjen eksosanlegget der, er i vårløsninga. Veien er riktignok stengt de 3 første ukene i mai nettopp pga vårløsninga, men du kan nok oppleve litt gjørmete tilstander i april dersom varmen er der. Vi slet litt engang rundt 1. mai, som var siste dagen veien var oppe før vårstenginga.

Inn til Leirvassbu er det oljegrusdekke/grov asfalt, som bærer preg av å ligge høyt til fjells. Stort sett grei nederst, men øverste halvdel har noen kuler og søkk i veibanen som gjør at du må/bør bremse opp. Mine støtdempere har fått litt juling et par ganger der... :wink:

Grusveien mot Glitterheim er helt grei på flatene inn mot bommen ved nasjonalparkgrensa. Marerittet er imidlertid ofte partiet opp fra skogen til snaufjellet i starten. Her kan vaskebrettene være hinsides all fornuft, så hold godt på kaffekoppen opp der. Jeg har kjørt der 4-5 ganger, og hver gang har jeg vært sjeleglad over å komme forbi disse svingene og opp på flata. Mulig det er noe bedre tidlig på sommeren?

Er det én vei du kanskje bør bruke ”konebilen” på, så er det anleggsveien inn mot Morka- Koldedalen fra grusveien til Eidsbugarden. Selve grusveien til Eidsbugarden er ikke noe problem, men svinger du av mot nevnte dal, ja da må du kjøre pent. Vi sneglet oss inn dit med en Opel Corsa i 1997, og tok ikke nedi noe sted, men så gikk det smått også. Har ikke kjørt der siden, men tviler på at den har blitt vedlikeholdt nevneverdig siden? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med veien fra turtagrø til årdal...? kjørbar?

er alt for lite kjent på de traktene :wink:

Den veien er asfaltert, og er en veldig fin vei å kjøre. Du må for all del ta deg en tur over der når veien åpner igjen til sommeren ”televims”.

På den første bratte biten opp fra Øvre Årdal får du bruk for rattet, og god svingradius. :wink: Der er veien smal og hårnålsvingene ligger tett! Ellers er det noen svinger her og der, noe som ikke er så uvanlig med veier i sånt terreng. Men veien er blitt utbedret de siste årene, og er nå i langt bedre stand enn da vi kjørte over der tidlig på 90-tallet.

Veien har egen side på nettet:

http://www.tindevegen.no/

Det står litt om veien der, og klikker du på fotoapparatene på kartet øverst, får du noen utsiktsbilder, samt bilde av veien hvis du velger det lengst til høyre. Flere bilder finner du i bildearkivet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.