Populært innlegg Lars Erik Moen Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2021 Hei. Jeg har laget et hjulsett-konsept til pulk som ser ut til å fungere greit. Kravene til denne løsningen har hovedsaklig vært vekt og plass, deretter så må det være funksjonelt og pulken må kunne styres. Jeg begynte å tenke på dette da jeg planla å gå NPL fra nord til sør og trengte en løsning for å få med meg pulken gjennom Nordkapptunellen. Etter å ha sett på diverse andre forslag og løsninger så bestemte jeg meg for å lage min egen variant. Lagde først noen prototyper før jeg var fornøyd. Løsningen er tilpasset min egen pulk, og skal man bruke den på andre modeller så må det tilpasses for den enkelte modell. Hjulsettet gjorde jobben sin og jeg kom meg greit gjennom tunellen. Løsningen har også vært god å ha ved transport til/fra tog/buss/fly. Hjulsettet er laget av: - listverk i ask (solid materiale), kryssfiner, 100mm sparkesykkelhjul, svingbart nesehjul fra Clas Ohlson, diverse treskruer, hjulbolter som er borret inn i akslingen, epoxylim. - Lister og kryssfiner er skrudd og limt sammen med epoxylim, hele konstruksjonen er "malt" med epoxy lim og tynnet i rødsprit for å bli vanntett. Konseptet har noen svakheter som bør fikses men det kan kanskje forumet finne bedre løsninger på. - Svingbart nesehjul er for dårlig. Hjulet holdt ut men all gummien på hjulet ble spist opp. - Hvis de store hjulene kan tas av så blir det enklere å pakke hele greia ned i pulken - Har ikke langtidstestet løsningen. Kravet var at den måtte fungere i ca 10 km med fullastet pulk og det gjorde den. - Har en drøm om å lage alt i karbon. God tur 11 Siter
ubernoob Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 Lars Erik Moen skrev (På 1.1.2021 den 14.04): - Svingbart nesehjul er for dårlig. Hjulet holdt ut men all gummien på hjulet ble spist opp. - Hvis de store hjulene kan tas av så blir det enklere å pakke hele greia ned i pulken Det der var kjempesmart! Må prøve på noe lignende. Min (generelle) erfaring er at små hjul blir spist opp av grov asfalt når man har litt tyngde over dem. De er laget for jevne betonggulv. Tror eneste løsningen er å gå opp i dimensjon. Hva med å feste planken med de store hjulene med vingemutter så den enkelt kan demonteres? Risikoen er selvfølgelig at de løsner ved vibrasjonene av asfalten. Vet ikke om de kommer med gummipakning tilsvarende låsemutter. Evt bruke låsemutter og Leatherman som du sannsynligvis har med uansett. 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 (endret) Hva med en kanotralle/kajakktralle fra biltema? Den har nålelager som fungerer godt (smør før bruk, så holder de leeenge). Jula har en nesten identisk, men den er uten lager og med skumhjul i stedet for luftfyllte. Anbefaler biltema sin. Store gode luftfyllte hjul, og lett å demontere til små kolli Den åpenbare måten å gjøre det på er å sette trallen omtrent på balansepunktet eller litt vak, og leie pulken i ett håndtak eller tau i baugen. Evt. legge en stokk i pulken som stikker ut litt foran og bruke som håndtak Men finnes nok andre smarte løsninger. Endret 17. januar 2021 av Marius Engelsen 1 Siter
Lars Erik Moen Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Skrevet 19. januar 2021 On 1/17/2021 at 9:45 PM, Marius Engelsen said: Hva med en kanotralle/kajakktralle fra biltema? Den har nålelager som fungerer godt (smør før bruk, så holder de leeenge). Jula har en nesten identisk, men den er uten lager og med skumhjul i stedet for luftfyllte. Anbefaler biltema sin. Store gode luftfyllte hjul, og lett å demontere til små kolli Den åpenbare måten å gjøre det på er å sette trallen omtrent på balansepunktet eller litt vak, og leie pulken i ett håndtak eller tau i baugen. Evt. legge en stokk i pulken som stikker ut litt foran og bruke som håndtak Men finnes nok andre smarte løsninger. Jeg har vurdert kanotralle. Dette blir nok mer solid men jeg ville helst ha noe lettere og mindre. Siter
+Espen Ørud Skrevet 19. januar 2021 Skrevet 19. januar 2021 Synes prinsippet den er bygget etter er god og enkel. Smart konstruert slik at den sitter godt på pulken (minuset er at den da ikke nødvendigvis kan lånes til kompis med annen pulk), men om jeg skulle lage en så er det MIN pulk jeg også ville tilpasset den til. Materialvalget her er ikke holdbart nok for meg her. Derfor bra det oppgis hva som sviktet etter hvor lenge slik at man kan pønske ut alternativer. Det hele blir en avveining mellom vekt og funksjon. Om man trenger den for transport til og fra turmål via f.eks tog/buss/asfalt og så samme veien hjem igjen kan man f.eks gå opp i hjulstørrelse til Nordmarka kanotralle. Skal man ha den med på større deler av turen ville jeg prioritert lavere vekt og laget den delvis sammenleggbar. Håper flere med tralleprosjekter også legger erfaringene her... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.