+torese Skrevet 13. oktober 2021 Skrevet 13. oktober 2021 Lav sol på en liten kveldstur med jobben i nord. Tore 9
Populært innlegg Kristian V. Skrevet 19. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Fra helgens søndagstur, denne gangen også med utgangspunkt fra Uvdalsveien i Gjerstad(Agder): Måtte benytte meg av muligheten i helgen mens det enda var fint vær, så tok turen opp igjen der jeg var sist, men istedenfor å gå inn i Åse-Vøllestad-området og på grusveiene der, tok jeg av litt før jeg kom fram til grusveiene og tok heller turen opp til et vann som ligger ganske høyt(500moh) i forhold til de andre vannene i området. Og angrer jaggu ikke på at jeg gikk opp dit...! Bildespam! Foss i starten av turen, ikke mye liv der nå, men tipper det ikke er mulig å stå der om våren eller ved mye nedbør.. Da kan det nok og være vanskeligere å gå oppover fjellet der vannet renner, som er letteste veien opp i området jeg skal til.. Bålplass som ikke har blitt brukt på en stund... Pause og sjekke utsikten.. Tårnet på Solhomfjell kan skimtes i det fjerne, som en prikk på horisonten, litt til venstre for senter av bildet, på fjellet bakerst.. Sist jeg var her, gikk jeg nede på myra her, kom inn nede i venstre hjørne og gikk rundt vannet, over bekken helt bakerst i bildet, langs myra og mot høyre til veien som ligger bak treet i forgrunnen: Endelig framme ved vannet, og for en fantastisk FLOTT plass!! Her skal det overnattes! Det var mange fine muligheter til det her, noen steder med gamle bålplasser også.. Om det er fisk her, er usikkert, men det skal man vel klare seg uten, da kan man gå til andre vann i området! Pause og kikket om det var noe tegn til fisk... Ikke et eneste vak å se... På vei hjem i solnedgangen. Trenger ikke større sekk enn 9l på småturer, plass til det meste man trenger, men byttet ut 750ml titankjele, 100gr gassboks og gassbrenner + Rett i koppen-suppe med en boks Cola og 2 kvikk lunsj denne gang. Temperaturen falt fort når sola forsvant, på vei ned i skyggepartiene var tempen 4,7 grader, nede ved bilen var det 0 grader... Tror desverre dette var siste turen opp hit for i år, men nå skal jeg jaggu benytte meg mer av dette fantastiske området som ikke er mer enn en times kjøretur unna (20-30min på en lang grusvei).. Og neste år får det bli med overnatting og fiskestang og kanskje over flere dager for å gå fra vann til vann. Gleder meg allerede! Hvem trenger vel Femundsmarka, når man har dette så nærme! Oversikt over ruta: Endret 20. oktober 2021 av Kristian J. Vabø 20
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 25. oktober 2021 (endret) I helgen gikk turen til Lasarettmoen i Skoganvarre for å inspisere restene av alle sykesengene, bygningsrestene og lastebilene Adolf svidde av før de forlot Finnmark. Ikke rart det ikke er mye gammelskog igjen I området, det må ha gått med litt brensel for å holde de bygningene varme gjennom vinteren. Heldigvis var det noe ungskog det fikk an å feste hengekøyer i. Vi noterte -14 på det kaldeste, men holdt oss gode og varme... https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lasarettmoen Endret 25. oktober 2021 av Espen Ørud 19
Populært innlegg TMF Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Rypejakt på Hardangervidda fra lørdag til søndag, hadde camp et par km fra Halne. Flott vinterstemning lørdagskveld før det slo om til pluss grader på søndagen. Endret 25. oktober 2021 av TMF 19
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 28. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 28. oktober 2021 Femundsmarka, ikke langt fra Synnervika, sist lørdag. 15
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 28. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 28. oktober 2021 Ikke akkurat i dag, men mandag og tirsdag på Follsjå (fiske) 11
Kristian V. Skrevet 28. oktober 2021 Skrevet 28. oktober 2021 (endret) Skogens Stønn skrev (På 28.10.2021 den 12.36): Ikke akkurat i dag, men mandag og tirsdag på Follsjå (fiske) Ekspander Flott område det der! Angrer fortsatt på at jeg ikke tok med fiskestang når jeg var å jobbet der med å sette opp autovern langs veien ved vannet, senhøsten 2019! Kunne se fisken vake mens man jobbet Endret 29. oktober 2021 av Kristian J. Vabø 1
GBS Skrevet 31. oktober 2021 Skrevet 31. oktober 2021 Vi gikk til Jervfjellet i dag, øsende regn og kald vind. Lite utsikt, men fikk et glimt av Jonsvatnet mellom bygene såvidt. 5
+Myriameter Skrevet 6. november 2021 Skrevet 6. november 2021 Snøen la seg så smått i natt i Røros/ Femundtraktene. Skifter foreløpig mellom en liten pluss/ liten minus. Men holder seg. 2
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 6. november 2021 Populært innlegg Skrevet 6. november 2021 (endret) Overnatting i Maridalsalpene fra fredag til lørdag, for å få med meg en stjerneklar himmel, og for turen, selvsagt. Lavt skydekke i Maridalen, ned til rundt 200 moh (kan skimtes på bilde to). I høyden ble det klart og fint, og teltet var oppe i det sola gikk ned. Temperaturen bikket under null på natta. Vinteren nærmer seg. Endret 6. november 2021 av Luesveis 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 7. november 2021 Populært innlegg Skrevet 7. november 2021 En fin tur opp mot grensen til Børgefjell fra hytta. Noen få minus og stilleliggende pudder er en sjeldenhet på denne årstiden. Så spor etter en liten rev - muligens fjellrev. Har observert den før her i området. 16
Populært innlegg GBS Skrevet 7. november 2021 Populært innlegg Skrevet 7. november 2021 Det ble tur mot Jervfjellet fra Saksvikvollen i dag. Men ikke til toppen, vi fant ut at vi hadde for lite tid før det ble mørkt. Vi hadde med hodelykter, men det fristet ikke å gå den bratte stien ned igjen i mørket. Fin tur likevel! Vi fikk sett hula, og spiste lunsj i solskinnet utenfor, da sola ble borte bak knausene snudde vi hjemover. 12
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 12. november 2021 Populært innlegg Skrevet 12. november 2021 På ei ukes hyttetur i Rømskog med friskt morgenbad hver morgen for å våkne skikkelig opp til kaffen. Vannet holder faktisk fremdeles 6 grader. Lufttemperaturen om morgenen var rundt 0 +/- en grad eller to. Det var den aller største gjedda noen noensinne hade sett. Den var størr' enn den som hogg istøkker båten til Per Gjerpesett. Den var sju meter lang hadde stygt temperament, Og en maga som aldri ble mett. Men det var nok bare meg. Det er lørdag for ei uke siden (6. nov.) og klokka er halv ti på formiddagen. Vaske nattesøvnen ut av øya. Morgenstemningen når jeg sto opp litt over syv i dag morges (fredag 12. nov). Et par kuldegrader i lufta og 6 varmegrader i vannet. Stemninga rett før jeg hoppet i vannet i dag ca. kl kvart på åtte. Soloppgangen er litt over åtte, men den blir ti på ni før den kryper over åsen (jeg var aleine fra mandag til fredag siden samboeren min dro hjem på søndag, så ingen bilder av selve morgenbadet da). 16
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 30. november 2021 Populært innlegg Skrevet 30. november 2021 Endelig smaker det av vinter! Romeriksåsene i dag. 16
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 4. desember 2021 Populært innlegg Skrevet 4. desember 2021 Deilig vintertur denne helgen langt nord i Nordmarka, typ Ølja. Fikk gått en liten tur opp til Nordmarkas høyeste punkt, Svartjernshøgda i dag og. Etter helgen vil jeg ha 47 av 50 (som er målet) utenetter for i år👌 15
Populært innlegg Lars Erik Moen Skrevet 17. desember 2021 Populært innlegg Skrevet 17. desember 2021 Dro til Hardangervidda forrige helg... Heinungen... Selstjønnelægeret... Øvre Hein 12
+Myriameter Skrevet 18. desember 2021 Skrevet 18. desember 2021 (endret) Lars Erik Moen skrev (På 17.12.2021 den 9.20): Dro til Hardangervidda forrige helg... Heinungen... Selstjønnelægeret... Øvre Hein Ekspander Var selv en liten tur på sørenden da. Halv meter løssnø. Ser frem til det blir mer pakka. Bra utrustning det der👍, og vakkert ja. Har selv hatt stor glede av den steinbua, etter 28 minus par netter før i telt. Brrrr... Endret 18. desember 2021 av Myriameter 1
Populært innlegg Kristian V. Skrevet 20. desember 2021 Populært innlegg Skrevet 20. desember 2021 Etter noen uker uten tur måtte jeg bare ut en tur i går. Selv om det fortsatt er mye snø tok jeg sjansen, vært mye varmegrader og så kulde i helga, så håpet på god skare. Nuvel, slik skulle det ikke gå! Dette ble alt annet enn en koselig liten søndagstur 🤣 Hadde håpet mange hadde vært ute å tråkket ned snøen, men hovedstien så slik ut: Og her gikk "stien" jeg skulle ta, over bekken, ikke et eneste spor..men måtte prøve alikavel...sta som man er! Her går det altså en sti... Skaren var av den svært irriterende typen, den som holder deg litt, til du skal ta et steg fram og løfter foten, da gikk den bakerste foten gjennom. Men var fast bestemt på å fullføre, selv om man ble fort sliten og veldig svett. Fikk bare ta kortere steg og oftere pauser. Ganske digg å nå "toppen", selv om det var en kort men hard tur. Det som er en 20-25 minutters tur opp/ned på barmark, ble denne dagen til 1t og 40 min. Glad jeg hadde med drikke! Sekken veide ca 8-9kg, hadde med kamera og 400mm-teleoptikk, + 50mm i sekken, i håp om noe dyr skulle dukke opp eller andre flotte motiver, men det skjedde ikke og jeg ga fa*n i de flotte motivene. Dyrene ble nok uansett skremt og stakk når de hørte alle banneordene som kom nedi bakkene på vei opp, sånn ca hver gang man gikk vel dypt gjennom skaren. Ble litt akrobatikk på vei ned noen ganger, og noen svært såre legger som i dag har store røde merker... Takk for meg, gleder meg til våren og at snøen forsvinner! (Var god trening i det minste, både for ankler, knær og beinmuskler!) 10
Kjell Iver Skrevet 25. desember 2021 Skrevet 25. desember 2021 Julemarsj på julebesøk i Bindal - gikk over fjellet fra Bindalseidet til Holm. Ufyselige forhold - men kom meg via toppen på 620 Holmshatten. Ganske krevende forhold med fokk og vind - men lysnet litt inn i mellom.. 9
+Myriameter Skrevet 26. desember 2021 Skrevet 26. desember 2021 Fin nærtur på Solbergfjellet. Rasfuru terreng, som om sommeren har noen av landets sjeldne orkideer å lokke med. Utsikt mot Drammensfjorden. 6
HegeJohnsen Skrevet 29. desember 2021 Skrevet 29. desember 2021 Hytteliv og skiturer i romjula er aldri feil til tross for mange kuldegrader og frisk vind i dag. Gleder meg til sola varmer litt mer. Greit med snø i Ålen, men litt avblåst over tregrensa på vestsida av dalen. 5
Anbefalte innlegg