Populært innlegg +Luesveis Skrevet 21. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 21. mars 2021 Et døgn på tur innover fra Maridalen. Hørte en svarttrost i det fjerne da jeg parkerte sykkelen ved Vaggestein utpå lørdagsettermiddagen. Isete på stien i Vaggesteinskleivene, ellers fint føre på stien. Siste del av turen gikk på truger, til stedet jeg hadde sett meg ut på kartet. Viste seg å være en veldig fin teltplass, ihvertfall på vinteren. Stjerneklart og halvmåne i går kveld og natt. 13
Populært innlegg +Fjell64 Skrevet 28. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 28. mars 2021 (endret) Ble en tur til Nordre Kolsås, greit å ha en lett tilgjengelig nærtur rett utenfor døren i disse tider. Betydelig mer snø i høyden enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. Men mye mindre folk, siden det i år er tillatt å reise på hytta. "Skiløperen", Oslo sitt svar "Fakkelmannen" ved Hafjell. Synes nedfartene i Wyllerløypa minner om en skiløper sett fra Nordre Kolsås, selv om det bare er tilfeldig. Ellers kan Tryvannstårnet sees litt lengre til høyere for bakken. Utsikt mot Nesodden og sydover mot Drøbaksundet. Søndre Kolsås til venstre og Lille Kolsås til høyre sett fra Nordre Kolsås. Vårløsningen godt i gang. Endret 28. mars 2021 av Fjell64 Rettelse i teksten. 11
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 28. mars 2021 Pålogget Populært innlegg Skrevet 28. mars 2021 Utrolig deilig med ferie etter alt for mye jobb i det siste. Fikk en flott ørret i dag 1,115 kg - flott middag som nå er spist. 14
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 29. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 29. mars 2021 Nydelig palmesøndag på tur i fredelige fjellområder mellom Ålen og Rugldalen. Lite folk, desto mer vind, men vi hadde iallefall sol og et herlig føre 🌟 11
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 30. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 30. mars 2021 Femundsmarka i dag. Fra Synnervika til Lorthølbua. Pill råtten snø og nummeret før det er overvann på Femunden om denne varmen fortsetter. Heldigvis fant vi et hundesledespor å følge og slapp å stampe oss gjennom den råtne snøen. 12 1
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 31. mars 2021 Populært innlegg Skrevet 31. mars 2021 Årets første telt overnatting på hemmelig strand i Oslofjorden, 30/3. Fantastisk temperatur på 17 grader gjorde at vi kunne sitte ute med tynne dunjakker til mørke kom snikende. Flott å bli minnet på hvor dårlig søvnen noen ganger kan være i sovepose.... 13
+sneakyowl Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 (endret) Kom inn døra for en drøy time siden etter en herlig 6-dagers alenetur i Østmarka. Startet ved Ellingsrudåsen og jobbet meg nedover og rundt Børtervanna, helt opp til Marikollen igjen Ruten ble på ca. 60km totalt. Første natta ble spontant tatt i en tilfeldig gapahuk litt nord for Skålsjøen, resten ble i det nye Abisko Shape 2-teltet Endret 2. april 2021 av sneakyowl 5
+torese Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 Sørsenja med litt mindre snø enn normalt på disse tider. Da blir det tur uten ski. 9
DFM62 Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 (endret) Ble padletur til Stråholmen, Telemark - ca en time ut fra land. Gode campingmuligheter og en veldig flott liten øy å tusle rundt på! Endret 2. april 2021 av DFM62 9
+Bjellesau Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 sneakyowl skrev (2 timer siden): Kom inn døra for en drøy time siden etter en herlig 6-dagers alenetur i Østmarka. Startet ved Ellingsrudåsen og jobbet meg nedover og rundt Børtervanna, helt opp til Marikollen igjen Ruten ble på ca. 60km totalt. Første natta ble spontant tatt i en tilfeldig gapahuk litt nord for Skålsjøen, resten ble i det nye Abisko Shape 2-teltet Ligger det fortsatt mye snø igjen i østmarka?
Populært innlegg Megalep Skrevet 3. april 2021 Populært innlegg Skrevet 3. april 2021 En liten husmorferie på Lifjell tors-fre. Ble sluppet av på Grimås og hadde pakka for to netter. Valgte storsekk i stedet for pulk denne gangen. Bar skia opp de pratte bakkene fra Grimås, og gikk på universalklister fra toppen og innover - nydelig med både feste og glid! Nydelig vær. Satte opp teltet ved Blomtjønnan, ca 6 km vest for Hollane. Det var meldt en del vind utover kvelden og natta, så jeg bardunerte godt. Lagde middag, smelta snø og binga tre sendinger av Påskelabyrinten på nedlasta podkast. Sovna før sola gikk ned. Våkna rundt midnatt av vinden og at jeg måtte på do. Det ble en hustrig tur ut, hvor jeg ble velta overende i et kast. Vinden hadde dreia litt og kom inn rett mot «langsida» av Souloen, ved åpningen. Alt av nysnø som hadde kommet et par dager i forveien virket å samle seg som finkorna fokk inne i forteltet, og å oppholde seg inni innerteltet ga god massasje. Det ble lite søvn resten av natta. Jeg var trygg på at Souloen ville stå fint, ikke bekymra sånn sett - men det bråkte sånn, og jeg likte ikke all snøen som fant veien inn i ytterteltet. Vurderte en stund å pakke ned alt løsøre og prøve å snu teltet for å få vinden inn mot kortsida ved beina igjen, men frykten for å miste teltet avgårde gjorde at jeg slo fra meg tanken. På morran var det bare å grave fram løsøret i ytterteltet. Jeg orka ikke mekke noe på primusen, både mtp at den var bra pakka av snø, og at forvarming ute i vinden frista lite. Jakta på en god, forsvarlig løsning inne i teltet er i gang. Termosvannet fikk duge til frokostblandinga og etterpå ble alt pakket ned i sekken inni ytterteltet. Jeg tusla videre til Hollane, som dagens første gjest - og kjøpte Solo og en vaffel. Videre på ferden kom fellene på. Egentlig var planen ei natt til på fjellet på vei til Jønnbu, men behovet for en komplett vindstille natt vant - jeg ville hjem. lærdom fra turen: alt i ytterteltet bør pakkes ned / beskyttes for natta.. halvveis til 70 + ikke trent eller vært spes mye fysisk aktiv siste 8 år + storsekk ca 25 kg + kuperte fjell = heftig for kroppen. Gangen er fortsatt ikke normal, det gjør vondt ca overalt. Hofteleddsbøyerne, knærne og lår fikk kjørt seg, her var det visst mange muskler og sener som ikke har vært i bruk på en god stund. litt mer respekt for vinden og omtanke ved plassering av telt er ikke dumt. Jeg lå sånn til i en dal at det antakelig ble en trakt-effekt av de 15-16 sekundmeterne vind yr meldte om. jeg må finne en løsning for fyring av primus i Souloen, nærmere bestemt forvarminga (resten føles trygt nok). Å forvarme ute i kuling er liksom ikke et reelt alternativ voksing av feller er gull, takk til den som foreslo det her! Hadde betydelig bedre glid. pulk er å foretrekke framfor storsekk på ski for meg, tror jeg Dette er første gang i livet at jeg har kjent på at jeg begynner å bli gammel. Mulig jeg faktisk bør begynne med trening. Før var det et godt fysisk grunnlag fra mange turer gjennom sesongen, nå skjer det for sjelden. Både kropp og hode fikk kjørt seg, det var frykt for lårhalsbrudd i nedoverbakkene.. IMG_0255.MOV 20
+sneakyowl Skrevet 3. april 2021 Skrevet 3. april 2021 Bjellesau skrev (9 timer siden): Ligger det fortsatt mye snø igjen i østmarka? Det er veeeldig av og på. Bare få meter kan skille landskapet fra å være helt tørt og bart til å være en del snø og is fremdeles. Daler, skyggepartier og skyggesider av åser er spesielt utsatt for treg snøsmelting, noe jeg fikk irritert meg bra over et par ganger der jeg gikk og tråkket igjennom råtten snø Her er noen kontrastbilder, alle fra samme tur 9
Populært innlegg varmtvann Skrevet 3. april 2021 Populært innlegg Skrevet 3. april 2021 Som vanlig spiste jobb av turdagene mine men jeg fikk til to netter på Hardangervidda. Satte opp camp litt innafor Solheimstulen etter turtips fra @Heriksi noen andres tråd. Deilig sol og første test av Tarra. Kunne gjerne vart lenger... 13
+Bjellesau Skrevet 3. april 2021 Skrevet 3. april 2021 varmtvann skrev (24 minutter siden): Som vanlig spiste jobb av turdagene mine men jeg fikk til to netter på Hardangervidda. Satte opp camp litt innafor Solheimstulen etter turtips fra @Heriksi noen andres tråd. Deilig sol og første test av Tarra. Kunne gjerne vart lenger... Og Tarra fikk karakter: "bestått"?
varmtvann Skrevet 3. april 2021 Skrevet 3. april 2021 Bjellesau skrev (2 minutter siden): Og Tarra fikk karakter: "bestått"? Absolutt. Kjempefornøyd. Får akkurat plass til pulken i det ene forteltet, danseplass innvendig, god ventilasjon og skikkelig stødig. Trenger litt mer trening før jeg føler meg trygg på å slå det opp i sterk vind, men jeg liker klipsesystemet. Eneste jeg er litt usikker på er forvarming i forteltet hvis det ikke er dyp snø... 1
Populært innlegg Megalep Skrevet 4. april 2021 Populært innlegg Skrevet 4. april 2021 Nytt forsøk på en behagelig utenatt i påska måtte til. Begge ungene ville bli med, så vi pakka hengekøyer, soveposer og liggeunderlag i sekken og gikk ut døra og bortover Frierstien. Der har Nærmiljøsenteret hengt opp natursti og kunst fra barnehagen til minsten, stor stas! Vi fant en fin plass med nydelig utsikt til solnedgangen. Omsider sovna kidsa, langt etter normal leggetid. Jeg ga opp den minste TTTM-køya, følte ikke at jeg fikk minsten til å ligge trygt nok i den - så da havna jeg på bakken. Amok Draumr kommer i posten på tirsdag.. Det ble minusgrader på natta, og morgensola nådde ikke over åskammen til oss. En litt hustrig morgen (de våkna 06.30), men kakao hjalp på. Så var det bare å pakke sammen alt og labbe hjem igjen til en bedre påskemorgen-frokost innomhus. Mye som skal med for å holde varmen! Full 85-literssekk. 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 4. april 2021 Populært innlegg Skrevet 4. april 2021 Påskens siste skitur fra hyttedørstokken (i Ålen) med sol som uventet bonus siden den ikke var på værkartet i går. 13
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 8. april 2021 Populært innlegg Skrevet 8. april 2021 Impulstur til en gapahuk ikke så langt unna, for å heller lage middag der enn hjemme... Regnet litt, men det var jo ikke farlig når man har muligheten til å ha tak over hodet Middagen er servert! 20
fiskekongen Skrevet 9. april 2021 Skrevet 9. april 2021 (endret) I dag ble det bare en kort tur ut med fiskestanga og en kaffe på min Primus Firestick TI. Deilig med kortreist avslapping etter jobbperiode Endret 9. april 2021 av fiskekongen 7
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 11. april 2021 Populært innlegg Skrevet 11. april 2021 https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/60731a110c3d052b71fdfee4 Padletur ned Leira med packraft fra Frogner til Lillestrøm. En møkkete, men minneverdig tur. Terningkast 10 12
Populært innlegg Megalep Skrevet 11. april 2021 Populært innlegg Skrevet 11. april 2021 Ny helg, ny utenatt - denne gang med Amok Draumr! Sov veldig godt. Maaange timer bålterapi med en gjeng kolleger fra jobb, med utsikt over byen vår. 10
+Bjellesau Skrevet 11. april 2021 Skrevet 11. april 2021 Megalep skrev (16 minutter siden): Ny helg, ny utenatt - denne gang med Amok Draumr! Sov veldig godt. Maaange timer bålterapi med en gjeng kolleger fra jobb, med utsikt over byen vår. Ingenting smaker så godt som kneip og kremert bacon.... 👍 1
+Bjellesau Skrevet 11. april 2021 Skrevet 11. april 2021 Kald natt, med minusgrader, på Svartskog i Nordre Follo kommune. Burde absolutt tatt med det varmeste liggeunderlaget. Fikk erfare at det ikke holder med bare varm sovepose. På natten tenkte jeg at 400 gram ekstra ikke hadde vært så tungt likevel... 🕵️♂️ 7
+sneakyowl Skrevet 11. april 2021 Skrevet 11. april 2021 Bjellesau skrev (28 minutter siden): Kald natt, med minusgrader, på Svartskog i Nordre Follo kommune. Burde absolutt tatt med det varmeste liggeunderlaget. Fikk erfare at det ikke holder med bare varm sovepose. På natten tenkte jeg at 400 gram ekstra ikke hadde vært så tungt likevel... 🕵️♂️ Vinteren holder bra tak enda! Gikk på en liten smell i påsken selv når jeg valgte 3-sesongssoveposen og ikke vinterposen. Med 17 varmegrader i skyggen ene dagen i Østmarka til noen minusgrader på natten som kjentes langt kaldere, spesielt siste kveld på turen. Siden det var siste kveld på turen tok jeg like så godt og rullet meg+soveposen inn i jervenduken jeg brukte som bunngulv i teltet uten å bry meg så mye om kondensproblemet det ville skape. Da fant jeg omsider varmen til å sovne godt
Anbefalte innlegg