Heriks Skrevet 1. januar 2021 Skrevet 1. januar 2021 Sitat fra 2013: Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Skriv gjerne en egen turrapport! Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi stor pris en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. Har du oppdatert bloggen? post oppdateringer i "Jeg har oppdatert bloggen min" De gamle hvor har du vært på tur trådene finner du her: https://www.fjellforum.no/topic/50489-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2020/ https://www.fjellforum.no/topic/47471-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2019/ https://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/ Nytt år, nye turmuligheter! 3
Populært innlegg Terka Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2021 Siste tur forrige år ble første tur i år for min del. 😊 Godt nyttår til alle fjellforumere! 13
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2021 Godt nytt år! Måtte det bli mange fine turer! Inn til nasjonalpark grensen i Simskardet - Børgefjell. Bra skiføre på gammelmåten - noen har gått før meg Godt å få på skiene igjen. 12
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2021 Overgangen fra 2020 til 2021 blei tilbragt sammen med @TerjeH under en tarp på «Lia» oppfor barndomsheimen min. Siden vi blei overraskende invitert på middag hos naboene om kvelden slapp vi å feire med Real turmat. I stedet måtte vi ta det litt rolig i bakkene for å slippe å svelge kalkunen fleire ganger. Under fullmåne og i le for vinden kunne vi bivåne lokale rakettutbrudd og ikke minst følge med når kommunens blålys rykket ut til det som viste seg å være gressbrann. Noen sto opp tidlig for å brenne kaffebål Andre ventet til det blei dagslys og kunne nyte utsikt til både måne og frokostbål. Barmark og tele, men med spiker i stede for plugger stod tarpen godt. 12
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2021 Sesongens og årets første topptur på ski. Ikke veldig mye snø, men nok til at skiene har fått luftet seg siden medio november. 12
Populært innlegg +ketilring Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2021 Snøen lar vente på seg her ved trøndelagskysten, og myrene fryser til. Det er en drøm å bevege seg i terrenget nå. En tur opp på de nærmeste haugene i dag for å koke en kjele kaffe og se på solnedgangen. 18
gudmundgaard Skrevet 2. januar 2021 Skrevet 2. januar 2021 Mørketid her, men slepte med husets tenåringer på hodelykttur inkl. bål og kakao. Litt snø i høyden, akkurat nok til skitur - så i morgen drar jeg tilbake og går videre innover - i de få timene vi har dagslys. Men det var måneskinn og stjerneklart på den første dagen av 2021. 9
+Bjellesau Skrevet 3. januar 2021 Skrevet 3. januar 2021 Malmøya rundt, indre Oslofjord, i strålende sol. Utrolig deilig med godvær etter en uvanlig grå og våt desember. 8
Populært innlegg +Blindgjenger Skrevet 3. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2021 Ikke årets første tur, og ikke veldig lang, men definitivt den fineste så langt. Tur på beina på skogsbilveiene inn til Linderudseter. Litt tynt med snø der vi gikk inn i skauen, men ikke mange høydemeterne innover ble det finfint føre - og mye mennesker! Ikke overraskende skulle hele Oslos befolkning ut og nyte finværet. Det hjalp veldig på trafikken å komme seg vekk fra hovedveien. Også greit å få bekrefta at det nå er greit trugeføre innover, så da bør jeg endelig få testa "rakettene" jeg kjøpte inn i høst. Vakkert på Linderudseter. Første opptenning i ny kvistbrenner. Denne funker bra, må bare huske varmereflektoren neste gang. Måtte etterhvert stikke under noen pinner for å hindre at brenneren smelta seg nedover i snøen. Fint og fast føre på skogsbilveiene også der det ikke var kjørt opp spor. Greit med snø i marka. 11
Populært innlegg Terka Skrevet 4. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2021 (endret) Det ble en svipptur opp Gaustaoppen i går siden både værmeldinga var bra, og det var forventa bra snøforhold ut fra sist ukes meldte snøvær. Fin måte å bruke siste fridag på samme med bra folk. EDIT: På slike turer er det greit å sjekke Varsom samt gjøre egne vurderinger ift skredfare. Vi valgte å ikke kjøre rennene denne dagen selv om flere andre gjorde det, og det gikk bra for dem. (https://varsom.no/snoskredvarsling/varsel/Vest-Telemark/) Endret 4. januar 2021 av Terka 13
Lars Erik Moen Skrevet 4. januar 2021 Skrevet 4. januar 2021 På radio-topptur til Storkollen i lier 9
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 4. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2021 (endret) Natt til i dag ble det overnattingstur helt syd på Romeriksåsene. Gikk ut om kvelden og hang opp køya ca. kl 22. 10 kalde grader, stjerneklart og måneskinn sto for stemninga. Brønsj i ei solgløtte i dag formiddag. Endret 4. januar 2021 av Skogens Stønn 13
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 9. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2021 Vaktuke på jobb med overhengende fare for oppringing gjør at de fleste typer turer utgår. Heldigvis er @TerjeH lett å lure med på nærtur. I mangel av egen hage må man bare utvide hagebegrepet litt når man vil på tur og har behov for å rekke heim i løpet av en halvtime. Tromsøya har mye friområder og trikset er å komme seg såpass unna stiene at man ikke blir nedsyklet eller nedtisset av ivrige morgentrimmere. Slike ut-etter-kveldsmat-heim-før-frokost-overnattinger gir et deilig avbrekk i hverdagen og god øvelse i pakking/leiroppførsel uten større risiko for liv og lemmer enn at man kan flykte heim i løpet av natta. Ingen varsel nedbør, så det blei overnatting under bar himmel. Nattas lærdom var at når leiren er camofarget bør man etterlate seg en refleks eller et lys før man begir seg inn i buskene for å vanne blomster. Berget meg ved å manøvrere etter noen vennligsinnede snorkelyder. Temperaturen sank såpass i løpet av natta at det faktisk blei litt kaldt i posen. (Ikke min arm eller klokke) Lykken er å starte lørdagen med en beinfrossen proteinbar og en kopp bjørkerøkt blåcoop. Og fornøyd turkompis! «Soloppgang» når vi ruslet heim til dusj og frokost i 10-tida. 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 9. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2021 Mange lokale topper for meg den siste uken. Jeg har mål om å kanskje klare den lokale fjelltrimmen i januar, men er et par krevende topper så får se. Har besteget 9 denne uken, men jeg er allikevel ikke inne blant de 10 mest aktive her - så det er mange spreke folk der ute. I dag var vi på en lokal fjelltopp inne på Sømna - til og med et juletre med lys ved toppen. Ellers vedlagt noen få bilder fra noen av de turene jeg tok i uken spm var. Fantastisk vær og godt å gå når det er passe med snø/is og ganske kaldt. 11
Populært innlegg DFM62 Skrevet 9. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2021 Dagens tur gikk til Narefjell i Sauherradfjella, nord for Skien. Litt kaldt, med 12-13 blå. Deler av løypa går langs oppkjørte spor i et polulært utfartsområde, mens den mer krevende oppstigningen foregår på gammelmåten, med opptråkkede spor/løper. Hakket over nybegynnernivå denne løypa, og fjellski er en god ide... 14
Populært innlegg Ikigai Skrevet 12. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 12. januar 2021 (endret) Blir smått misunnelig på alle dere som har fått gode skiforhold! 😄 Her i Lofoten har snøen latt vente på seg, men vi fikk solen tilbake her forleden dag og hvilket magisk lys når den bare glir langs horisonten før den dupper under igjen! Jeg utforsker stadig vekk nærområdet, men det er ett fjell jeg enda ikke hadde vært på, og som vi ser fra stuevinduet hver dag, og det er Store Kongstinden i Svolvær. Her er et bilde fra i fjor vinter. Store Kongstinden er den høyeste toppen til høyre i bildet. På vei opp (Tuva, Blåtinden, Fløya og Svolværgeita i bakgrunnen): Bildet under her er tatt i retning nord-øst og det er Higravtindan og Trolltindan man ser bakerst. Trollfjorden ligger like bak dem. Video fra turen (9 minutter) Endret 12. januar 2021 av KristianP 14
Skogens Stønn Skrevet 12. januar 2021 Skrevet 12. januar 2021 KristianP skrev (4 timer siden): Blir smått misunnelig på alle dere som har fått gode skiforhold! Hvis du kan sende det stuevinduet der med den utsikten hit, så skal jeg sende stuevinduet mitt med skiføret vi har utafor her. Og du skal få skia på kjøpet. 😄 1 4
+Bjellesau Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 Siste tur i godværet, 16.01, før lavtrykket kommer til hovedstaden. Det var ikke mange på tur langs vannkanten. Sannsynligvis var resten av Oslo i kolonnekjøring fra Ullevålseter til Sognsvann. (Tom-ovn) 9
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 17. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 17. januar 2021 (endret) Natt til fredag, 12 kuldegrader, syd i Romeriksåsene: Bildet over: Brønsj: "Russin- och linscurry" (etter oppskrift fra medlemsbladet til Svenska turistföreningen) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- I går lørdag: Lenger nordi i Romeriksåsene: Rundkollen i Nittedal Bildet over: Østover Romeriksåsene Bildet over: Sydover Nittedal Bildet over: Vestover mot Nordmarka Bildet over: Kaffikok på BioLite CampStove 2 Resterende bilder: På veien ned etter solnedgang ;-) Endret 17. januar 2021 av Skogens Stønn 13
+Boggabogg Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 Det har kommet litt snø, men for lite til å gå på ski. Da får man prøve noe nytt for å komme seg ut av døra. @TerjeH har kjøpt seg truger, og siden ingen av oss har hatt truger på beina før kjørte vi opp i Finnvikdalen for en prøvetur. Etter to timer med høye kneløft har vi fått litt følelse med teknikken og ikke minst hvilken type terreng vi ser er best egnet til trugeturer. Det er også her en fordel å være langbeint. Ingen fartsrekord på kilometeren, men deilig å komme seg ut. 9
+Bjellesau Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 Utrolig stemningsfult dette blinkskuddet fra @Skogens Stønn👍 3 1
Populært innlegg +Krankman Skrevet 17. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 17. januar 2021 (endret) Blefjell. Endret 18. januar 2021 av SnorreL 15
Populært innlegg +Blindgjenger Skrevet 18. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 18. januar 2021 (endret) Flott fottur i nærskauen på søndag. Valgte en annen vei ut i skauen enn jeg pleier, og tydeligvis en annen vei enn de fleste andre velger også. Den første halvannen time møtte jeg to personer. Ikke verst til overbefolka Oslo-skau å være Gikk innover gamle Hadelandsvei bak blokkene i Årvollia (riktignok en annen trasé enn den kommunen har merka - det er litt uklart hva som faktisk var den "offisielle" veien i og med at kart fra 16-1700-tallet er ganske mangelfulle og uenige med hverandre). Kom ikke så langt før det var på tide å få på noen brodder. Ikke noe problem siden de uansett er fine å gå med på stier med fast snø og litt (eller mye!) is. Nydelige forhold i skauen selv om det ikke har vært påfyll av snø på en stund. Veldig greit å gå på opptråkka stier. Området her er såpass kuppert at det er greiest å følge etablerte stier. End del folk utpå Alnsjøen, men mest i andre enden. Det var ikke veldig dyp snø, men ettersom jeg hadde lyst til å teste trugene (for første gang!) fant jeg ei myr nær toppen på Årvollåsen og gikk en runde der. Ikke det at det kom som noe sjokk, men trugene gjorde jobben helt utmerket. Fikk også sett at det funka med snøtrinser på vandrestavene - og at det er mye lettere å gå på truger med staver. Heller ikke noen bombe, da. Møtte bare to "kohorter" på vei tilbake også, med unntak av de ca 50 jeg så ved av hver av to kryssinger av oppkjørte løyper. Fint at folk kommer seg ut, da, men de oppkjørte traseene blir litt for folksomme for meg. Nå skal det sies at det er veldig lite folk om man bare fortsetter forbi de nærmeste markastuene. Eller om man holder seg unna oppkjørte traseer Endret 18. januar 2021 av Blindgjenger 10
Populært innlegg +ketilring Skrevet 19. januar 2021 Populært innlegg Skrevet 19. januar 2021 (endret) På søndag ble det en liten skitur fra hytta i Åfjord og opp mot Gurpenjaevrie i nydelig vintervær. Hele familien ble med for en gangs skyld. Før sola tittet opp over fjellene i sør viste termometeret -22°C nede i dalen. Sola varmet godt, men det ble fort kaldt i skyggepartiene. Vi tømte en pakke safarikjeks før vi rusjet nedover mot hytta igjen i løssnøen. Det var godt å komme ihus og få tint opp nesa igjen. Endret 19. januar 2021 av ketilring 11
+rayun Skrevet 23. januar 2021 Skrevet 23. januar 2021 Nydelig vær i dag og det skal nytes. Etter en kuldeperiode med ned i minus 23 på det meste kom mildvær og regn og over natta forsvant mesteparten av snøen. Er ikke så veldig glad for det, men da kan i det minste dagens tur tas uten "kuldemaske" Litt mindre trafikk øst for Øyeren. Ikke alt for mye trafikk her nei Stedvis bare holka og da er det greit å ha pigg både på sko og dekk. Den observante vil kanskje se den blå trekanten i grana til høyre. Dette er slik Flykningeruta er merket og her kommer jeg ut av skauen ved Hjellebøl i Aurskog-Høland. Nå er det bare sjarmøretappen på 5km på Linna før jeg er hjemme. 9
Anbefalte innlegg