peik Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 https://eragroup.ca/en/product/expedition-pro/ Alvorlig sprekk etter transport av 50 l vann i 400 m. M.a.o. ubrukelig til ekspedisjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KS10 Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Ser jo ut som en blodkopi av Paris Expedition Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 KS10 skrev (21 minutter siden): Ser jo ut som en blodkopi av Paris Expedition Er det ikke Era Group som lager Paris Expedition da? ser nå slik ut om man googler litt..så da er dette originalen og ingen kopi.. https://www.oslosportslager.no/produkt/erapro-paris-paris-pro-expedition-transportpulk-27970.aspx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkan S Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Hur låg dunken på pulkan var det på kanten? Jag har en sådan på gång dock tänkt till packa tur utrustning kan tänka att detta inträffar om man kör på en sten. Någon konkurrent i detta prisläge med betydligt bättre material har jag ej sett jag betalar 48 euro +5 i frakt med det priset från tidigare länk hade jag nog köpt en beg i trä och reparerat eller enbart till form. Jag ska ev anv den som en form till glasfiber/styren eller aramidfiber /epoxy när den går sönder. Ska man flytta mkt tung punktlast kanske en AL snösläde hade varit säkrare eller en gammal skottkärra utan hjul och skacklar eller en kasserad takbox. Finns transport pulkor på biltema till ATV i paris prisklass som nog är kraftigare för tex till Hyttan. Men om den ej dunken vält på kanten och legat tvärs över borde den hålla om man ska kunna ha den till kortare eller mindre krävande turer. Jag trodde den var av polyeten men det är polypropen som lite kunnig i branschen kunde man valt betydligt hållbarare plast med glasfiber inslag tex ABS eller nylon med gf.,men då hade den blivit något tiotal kronor dyrare i tillverkningen men kvalitet nästan som de material som anv till exp modeller. Hur gammal var den står det något om garantier mot skador på etiketten. Att detta kan hända om det är -20-30 grader är mer förväntat men så kallt verkar det ej varit av bilderna. Det borde gå att fördela tyngden med tex liggunderlag i EPS dvs vanlig enkel skum modell vid punktlaster,eller förstärka kanterna med Al list lika fästen för dragsele och göra hål för surrnings rep som lastsäkring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Har no vore brukt på utallege langturar/ekspedisjonar, så tenkjer at det er som med alt anna; at ei og anna vare ramlar sundt betyr ikkje at produktet er ubrukeleg. 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom B Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Har brukt pariser på mange og lange turer, og de er brukt hardt.. er nok et av produktene jeg er aller mest fornøyd med, ekstremt slitesterke. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Jeg har glassfiberpulk med messingmeier under. Synes det virker mye mer solid. Messingmeiene vil holde pulken sammen resten av turen om det skulle oppstå sprekk. Med en liten sprøyte 2komponent hurtigepoxy og en bit glassfiberduk kan man gjøre sterke reprasjoner i felt på glassfiber. På plast er det vanskeligere, da må man mest sannsynlig borre, surre og teipe, skru på en platebit, eller noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tubbs Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Marius Engelsen skrev (51 minutter siden): På plast er det vanskeligere, da må man mest sannsynlig borre, surre og teipe, skru på en platebit, eller noe annet. Ja, og lime Polyetylen er bare å glemme og sveising sier det seg selv at man bare kan glemme i felt. Og sveise Polyetylen er en jobb for fagfolk og er neppe lønnsomt på en Parispulk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KS10 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 1 hour ago, tubbs said: Ja, og lime Polyetylen er bare å glemme og sveising sier det seg selv at man bare kan glemme i felt. Og sveise Polyetylen er en jobb for fagfolk og er neppe lønnsomt på en Parispulk Kommer ganske langt med noen gode remser duct tape, som en midlertidig fix på tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 KS10 skrev (3 minutter siden): Kommer ganske langt med noen gode remser duct tape, som en midlertidig fix på tur Tror nok at litt duckt teip på en parispulk ikke vil holde lenge i snøen. Duckt teip fungerer best på ting med lav belasting, eller på ting man kan surre teipen noen runder rundt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkan S Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Förslag på lagning av PP plast polypropylen som pariser pulka -Cyanoakrylat tag någon annan plastbit av samma material eller polyeten slipa ytan tvätta tex med bensin till kök ej fotogen värm tub försiktigt och limytorna håll fast tex med silvertejp tills kallnat och 5-10 min före full styrka -laga med plaststång lika belag om du har en reglerbar spetsbrännare som du kanske har med till klistervalla slipa av vassa kanter -2-k epoxylim tex limma fast bitar av kasserad utrustning av grov plastväv -vid hemkomst limma med bra limpistol med professionell plast stav en förstärkning(enorm skillnad mot hobby utrustning med mer avancerad utrustning mkt på nya bilar är limmat som tid var svetsat)på insidan ev Al lister på utsidan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tubbs Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Håkan S skrev (1 time siden): -laga med plaststång lika belag om du har en reglerbar spetsbrännare som du kanske har med till klistervalla slipa av vassa kanter Høres enkelt ut men er det ikke. Min far startet med plast i 1961 og han og min onkel dreiv for seg selv med sveising, forming/knekking av plast i nesten 40 år. De var noen av de første som fikset rotasjonsstøpte båter/kanoer alà Pioner her i Norge. Man bruker varmluft når man sveiser den type plast. Og man må ha en nøyaktig temperatur slik at plasten ikke koker eller er for kald. Det er også mange typer Polyetylen (forskjellig innhold fra fabrikant til fabrikant.) Det er der lang erfaring innen plastsveising kommer til nytte. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkan S Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Jag vet att det finns varianter av varmluftpistoler med speciell matning av tråd för svetsning av tex PVC mattor och själv använt det och det går med bra vanlig varmluftpistol med ställbar temperatur och luftflöde men detta var tänkt för amatörer och reparation i fält eller hytta för att kunna fortsätta en tur utan att skaffa en ny pulka och för enklare material än komposit finns även metylmetacrylat på industri som står längst bak i giftskåpet med döskallemärkning. Jag har själv skador av den lilla formsprutning med brand släckning av läckt varm plast runt värmeelement på flera kilowatt på en lång rad acetal plast som brinner släckt med halon som på 80-talet var godkänt för bruk utanför militär och data samt sjukvård blir Fosgen en av de farligaste stridsgaser som använts. Tur för dina släktingar att de jobbade med Polyoliefiler som är bland de minst hälsovådliga plastgrupper som finns. Jag använder nu silikon skyddsmask med kolfilter och visir eller glasögon alternativt utomhus eller under fläkt utsug. Snart får vi väl hålla tillgodo med papper indränkt med någon vattenavstötande miljö produkt i pulkor och andra utrustningar och med bomull och yllekläder och värma maten över brinnande animaliskt fett i friluftskök. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Håkan S skrev (3 timer siden): 2-k epoxylim tex limma fast bitar av kasserad utrustning av grov plastväv 2k epoxy fester til ABS plast hvis den flammebehandles (best), men også hvis den rubbes med sandpapir selv om det ikke er like bra som flammebehandling. Men andre typer plast vet jeg ikke. Mykplast og lignende tror jeg det hefter dårlig på, så det kommer an på hva parispulken er laget av, kanskje det virker bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Hei I dag har jeg nettopp fraktet en seng og madrass ut fra hytta på mine velbrukte pariser pulke. De har holdt til mange turer og frakt til hytta a la vannkanner. Så trådstarter må ha vært uheldig med et "mandagseksemplar". Og bør få den byttet hos forhandler. MEN har Pariser pulken byttet produsent?? Så vidt jeg husker var mine nå gamle pulke produsert i Milwaukee, USA?? Nå er det altså i Canada i et firma med en noe blannet produktvifte? Dette kan medfører ofte kvalitets forringelse. Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom B Skrevet 2. januar 2021 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Marius Engelsen skrev (På 1.1.2021 den 9.21): Jeg har glassfiberpulk med messingmeier under. Synes det virker mye mer solid. Messingmeiene vil holde pulken sammen resten av turen om det skulle oppstå sprekk. Med en liten sprøyte 2komponent hurtigepoxy og en bit glassfiberduk kan man gjøre sterke reprasjoner i felt på glassfiber. På plast er det vanskeligere, da må man mest sannsynlig borre, surre og teipe, skru på en platebit, eller noe annet. Blir feil å samenligne pulk og et transportbrett, Jeg mener det er lettere å reparere en pariser en en pulk i felt, varme en spiss gjenstend for å lage hull og noen meter paracord så er du i mål. Endret 2. januar 2021 av Tom B Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.