GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pÄ utkikk etter en forholdsvis lett og varm dunpose til tidlig vÄr/sen hÞst. Jeg har fra fÞr av sovepose til sommersesongen + flere lakenposer og godt liggeunderlag for ekstra isolasjon.

Etter Ä ha gjort litt rask research pÄ dunposer til maks ca. 3000kr, sÄ endte jeg opp med disse kandidatene (jeg er 172cm lang):

image.png.872195412a6caab9b80eb04d45ba28de.png

Vil gjerne ha noen innspill pÄ hvem av de som gir mest varme og kvalitet for den prisen?

Vekt og pakkvolum har ogsÄ litt Ä si, da jeg gjerne vil bruke pÄ den pÄ lengre turer med sekk ogsÄ. Har fyllvekt stor betydning, eller er det FP som er viktigst?

Cumulus Alaska blir kanskje noe dyrere til slutt med frakt og toll, men ser den har fÄtt gode reviews her pÄ forumet.

Hvis det er en dunpose du kjenner til som slÄr disse, sÄ del gjerne :)

Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om den slÄr de som er listet siden jeg ikke har prÞvd de. Men jeg kjÞpte Marmot Teton Sleeping Bag dame til samme formÄl, sove ute i alt fra Äpen himmel, hengekÞye til telt fra ca april-oktober. Jeg brukte den nÄ i desember i hengekÞye og den holdt bra mÄl. Hadde pÄ meg ull og ragger men mÄtte sparke av meg taggene og ulltrÞya ble erstattet med t-skjorte. ForsÄvidt ej mild vinter sÄ noe utenom det vanlige. Men god og varm gjennom natten. Addnature bla. har den pÄ salg :) 

Skrevet (endret)

Tusen takk for innspill :)
Her er en oppdatert sammenligning (er det bare jeg som synes research er halve moroa med kjþp av utstyr 😅)

image.png.264714791ec89e0c60d29af1d2e4460d.png

Marmot Lithium er nok den beste dunposen totalt sett av disse, men er jo ogsÄ litt dyrere.

Leser av gÄsedun er mye bedre kvalitet enn and, men er det egentlig sÄ stor forskjell? Og gÄr lav vekt utover slitestyrken pÄ materialet ellers?

Endret av lougil
oppdatert bilde
Skrevet

Siden du allerede har noen poser til rett over 3000,- sÄ kan man jo kanskje hive inn Mountain Equipment Helium 600 og Helium 800. Ser Addnature har Helium 800 pÄ tilbud nÄ, og andre nettbutikker har disse stadig pÄ tilbud. Har selv en Helium 400 jeg er veldig fornÞyd med, men for noen kan de kanskje virke litt trange, derfor har jeg kjÞpt en "Expansion Baffle" som utvider soveposen Þvre del med 13cm.

Trodde jeg var nÞye med research nÄr jeg skulle kjÞpe utstyr, men ser noen tar det enda litt lenger. Skal du lese tester pÄ nett og se tester/reviews pÄ Youtube pÄ alle disse posene, sÄ hÄper jeg du har god tid :D 

Skrevet
4 hours ago, lougil said:

Tusen takk for innspill :)
Her er en oppdatert sammenligning (er det bare jeg som synes research er halve moroa med kjþp av utstyr 😅)

image.png.264714791ec89e0c60d29af1d2e4460d.png

Marmot Lithium er nok den beste dunposen totalt sett av disse, men er jo ogsÄ litt dyrere.

Leser av gÄsedun er mye bedre kvalitet enn and, men er det egentlig sÄ stor forskjell? Og gÄr lav vekt utover slitestyrken pÄ materialet ellers?

Bestiller du fra outnorth.no og melder deg pÄ nyhetsbrev skal du fÄ 15 prosent rabatt

Skrevet

Cumulus Alaska har vel doble saksede H-kammer? Nesten umulig Ä fÄ kuldebro. Eller er det 1300 du mÄ opp i for Ä fÄ det?

Har en cumulus alaska vinterpose. Den «stÄr a seg selv», og kvaliteten virker mye bedre enn Warmpace 600 som jeg ligger i nÄ som jeg skriver. Min pose hadde ett nesten tomt kammer ogsÄ, men jeg fikk SÞmhuset til Ä fylle den opp.

Skrevet
2 hours ago, Kristian J. VabĂž said:

Siden du allerede har noen poser til rett over 3000,- sÄ kan man jo kanskje hive inn Mountain Equipment Helium 600 og Helium 800. Ser Addnature har Helium 800 pÄ tilbud nÄ, og andre nettbutikker har disse stadig pÄ tilbud. Har selv en Helium 400 jeg er veldig fornÞyd med, men for noen kan de kanskje virke litt trange, derfor har jeg kjÞpt en "Expansion Baffle" som utvider soveposen Þvre del med 13cm.

Trodde jeg var nÞye med research nÄr jeg skulle kjÞpe utstyr, men ser noen tar det enda litt lenger. Skal du lese tester pÄ nett og se tester/reviews pÄ Youtube pÄ alle disse posene, sÄ hÄper jeg du har god tid :D 

Takk for tipsene! Tror jeg skal holde meg borte fra Youtube 😅 en video fþrer gjerne til flere, og da blir det fort noen timer uten at jeg nþdvendigvis blir noe klokere. 
Posene du nevner har en komforttemperaturen som er litt for hÞy i forhold til det jeg Þnsker. Vil heller at posen er for varm enn for kald, og derfor vil jeg helst ned pÄ nÊrmere -10 grader komforttemperatur.

1 hour ago, KS10 said:

Bestiller du fra outnorth.no og melder deg pÄ nyhetsbrev skal du fÄ 15 prosent rabatt

Oi, da er vi plutselig nede i 3700,- og veldig mye mer aktuell 😁 tror nesten jeg gĂ„r for denne om ikke noe annet dukker opp i morgen.

39 minutes ago, SnorreL said:

Anbefaler Helsport Rago Winter Down, komforttemp -10, kr 3000,- fra Fjellsport med rabattkode.

Det hĂžres ut som en bra dunpose til den prisen, men klarer ikke Ă„ finne ut om den har impregnert dunÂ đŸ€”Â og der er ogsĂ„ spĂžrsmĂ„let om andedun er et dĂ„rligere valg enn gĂ„s.

Skrevet (endret)
lougil skrev (8 timer siden):

Det hĂžres ut som en bra dunpose til den prisen, men klarer ikke Ă„ finne ut om den har impregnert dunÂ đŸ€”Â og der er ogsĂ„ spĂžrsmĂ„let om andedun er et dĂ„rligere valg enn gĂ„s.

Er nok ikke impregnert dun i Helsportposene. Helsport om dun: https://www.helsport.com/no/om-vare-produkter/soveposer/alt-du-trenger-a-vite-om-dun/

Endret av SnorreL
Skrevet
Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Cumulus Alaska har vel doble saksede H-kammer? Nesten umulig Ä fÄ kuldebro. Eller er det 1300 du mÄ opp i for Ä fÄ det?

Alaska har ifÞlge nettsiden dems doble H-kammer, ja. Tror ikke man fÄr varmere dunpose for pengene enn Alaska serien.

Ellers kan jeg anbefale Helsport sin rago winter til 4-sesongs bruk. Den har en enklere kammerkonstruksjonen enn Cumulus Alaska, og kan dermed potensielt gi kuldebroer. Selv har jeg prÞvd den mellom +10 og regn og ned til ca. -4, og til dette har den fungert ypperlig. Fordelene slik jeg ser det er at den er romslig nok til Ä romme dunjakke/bukse under, og at den pakker smÄtt nok til Ä fÄ plass i soveposerommet pÄ 70L-sekken min. I omrÄdet hvor jeg telter er middeltempen nÊrmere et par minus enn minus 10, og da Þnsker jeg heller Ä kunne kle pÄ meg om det blir sprengkaldt enn Ä svette pÄ 90% av turene. Jeg synes nemlig at Ä ligge med Äpen sovepose fungerer dÄrlig nÄr temperaturen kryper under 0. 

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.