Ignifer Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 Jeg er på utkikk etter nye hodelykter til det lokale hjelpekorpset. Vi har per idag LEDlenser H14, men føler vi skulle hatt noe bedre. Ser de fleste hodelyktene av litt kvalitet har egne oppladdbare batteri, men for oss funker dette dårlig. Vi trenger å kunne bytte batteri enkelt og kjapt i felt. Er det noen som har forslag til gode og kraftige hodelykter med AA som ikke koster en bil? Siter
Bjørn J Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 Problemet med AA-batterier er at de har lav spenning og dårlig kapasitet, så en kraftig lykt med slike batterier vil lyse i alt for kort tid. Hvis du ikke vil ha oppladbare batterier er Lithium-batterier av typen CR123A det beste valget. De har høyere spenning og mye bedre kapasitet enn AA. Min favorittlykt er Nitecore HC33 https://www.milrab.no/nitecore-hc33-1800lm-hodelykt/cat-p/c/p10812178 Den bruker to CR123-batterier (eller ett oppladbart 18650 hvis du vil det), og gir mer enn nok lys, og et jevnt og fint lysbilde. Det er også en fordel at den ikke har batterikassen bak, så du slipper ledning fra lampehuset til batteriene. Det er et svakt punkt som før eller siden gir trøbbel. CR123-batterier er dyrere enn AA, og litt verre å få tak i. Jeg kjøpte et større antall på ebay til en helt overkommelig pris, de holder seg i flere år. 5 1 Siter
Bjørn J Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 Litt mer utfyllende info: CR123A er omtrent halvparten så store som et 18650 oppladbart batteri, derfor er det mange lykter som kan bruke begge deler - altså enten ett 18650 eller 2 stk CR123A. Det kan være en fordel, hjemme og på korte turer bruker jeg 18650, men på lengre turer putter jeg i CR123A for å slippe å ha med lader. Det er enklere å ta med noen ekstra CR123A. Men dette gjelder ikke alle lykter - sjekk at den kan bruke begge battertyper før kjøp. 1 2 Siter
+TheSleepwalker Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 For å utbrodere det som allerede er sagt; Jeg mener alkaliske AA batterier ikke er egnet for hodelykter i et hjelpekorps. De taper seg fort ved høy last og og i kulde. NiMH er bedre, men ikke helt gode i kulde de heller. Det hjelper selvfølgelig å ha batteriene i lomma, men om pålitelighet er viktig burde ikke lykta ha ledninger som kan knekke. Da sitter vi igjen med lykter som bruker ett 18650 / to CR123A som det beste alternativet. 1 Siter
Ignifer Skrevet 4. desember 2020 Forfatter Skrevet 4. desember 2020 Ja, er ganske enig i det du sier. Men, det å skulle administrere lading, utlevering og innlevering av batterier i forbindelse med aksjoner kan bli en utfordring. For oss er det veldig mye enklere med AA batterier som kastes etter bruk. Det er kanskje verd å se på hvilken type AA som er mest egnet da. Siter
Omnilite Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 Børge Ousland brukte vel AA Energizer Lithium batterier. Lithium har lengre hyllelevetid og bedre kuldeegenskaper. 3 Siter
Bjørn J Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 Ignifer skrev (På 4.12.2020 den 11.29): Men, det å skulle administrere lading, utlevering og innlevering av batterier i forbindelse med aksjoner kan bli en utfordring. For oss er det veldig mye enklere med AA batterier som kastes etter bruk. Ekspander Mulig jeg har vært uklar, men CR123A er Lithium engangsbatterier som kastes etter bruk. 18650 derimot, er oppladbare. 2 Siter
+TheSleepwalker Skrevet 4. desember 2020 Skrevet 4. desember 2020 Kan kanskje være et poeng å vurdere med investeringskostnaddene på oppladbart system versus forbrukskostnaddene for bruk og kast. Siter
guffen2015 Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 (endret) Hopper inn i tråden med mine behov som delvis er samsvarende med trådstarter. Skal kjøpe hodelykter som gaver til eldre slekt og vil ha noe som lyser godt (minimum 500 lumen), er enkel å betjene, sitter greit på lue i gangmodus og er enkle å bytte/lade batteri på. Forventet bruk er gåturer (primært i vinterforhold) og «gårdsarbeide». Nitecore ser ut til å kunne tilfredsstille kriteriene og jeg står mellom Nitecore HC 33 og Nitecore HC 65. Det er ikke mulig for meg å prøve lyktene da de må kjøpes på nett; Jeg er usikker på hvilken jeg skal velge. Fordelene med lyktene er lysstyrke, høy IP, lette, 18650 batterier som kan suppleres med CR123A. Samt høy tilfredshet blant brukerne. Det jeg er usikker på er lysbilde, lysfarge og ikke minst reima oppe på hodet (hodestroppa). Behøver man hodestroppa når man ikke skal løpe? Og kan den tas av uten å klippes? Endret 6. desember 2020 av guffen2015 Siter
guffen2015 Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 (endret) guffen2015 skrev (På 6.12.2020 den 15.30): Fordelene med lyktene er lysstyrke, høy IP, lette, 18650 batterier som kan suppleres med CR123A. Samt høy tilfredshet blant brukerne. Ekspander Med ca 40 enheter i et smarthus system er jeg storforbruker av CR123A. De koster gjerne 40-50 kroner men her fant jeg noen relativt rimelige til kr. 25,-. Jeg kjøpte likegodt 50 stykker så kan jeg legge noen ved lyktene jeg planlegger å gi i gave. Vet ikke om 1500 mAH er over snittet på CR123A? Endret 6. desember 2020 av guffen2015 2 Siter
+TheSleepwalker Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 guffen2015 skrev (På 6.12.2020 den 15.30): Hopper inn i tråden med mine behov som delvis er samsvarende med trådstarter. Skal kjøpe hodelykter som gaver til eldre slekt og vil ha noe som lyser godt (minimum 500 lumen), er enkel å betjene, sitter greit på lue i gangmodus og er enkle å bytte/lade batteri på. Forventet bruk er gåturer (primært i vinterforhold) og «gårdsarbeide». Nitecore ser ut til å kunne tilfredsstille kriteriene og jeg står mellom Nitecore HC 33 og Nitecore HC 65. Det er ikke mulig for meg å prøve lyktene da de må kjøpes på nett; Jeg er usikker på hvilken jeg skal velge. Fordelene med lyktene er lysstyrke, høy IP, lette, 18650 batterier som kan suppleres med CR123A. Samt høy tilfredshet blant brukerne. Det jeg er usikker på er lysbilde, lysfarge og ikke minst reima oppe på hodet (hodestroppa). Behøver man hodestroppa når man ikke skal løpe? Og kan den tas av uten å klippes? Ekspander I og med at batteri og lader må kjøpes i tillegg til HC33 er kanskje HC65, som har lading med micro usb innebygget, mer egnet som gave? 1 Siter
+zimwalker Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 (endret) Bjørn J skrev (På 4.12.2020 den 12.27): Mulig jeg har vært uklar, men CR123A er Lithium engangsbatterier som kastes etter bruk. 18650 derimot, er oppladbare. Ekspander Neida, du var sterk og klar, du skrev jo "Lithium-batterier av typen CR123A" (men du presiserte rett nok ikke at det engangs-batterier...) Endret 6. desember 2020 av zimwalker 1 Siter
guffen2015 Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 TheSleepwalker skrev (På 6.12.2020 den 21.21): I og med at batteri og lader må kjøpes i tillegg til HC33 er kanskje HC65, som har lading med micro usb innebygget, mer egnet som gave? Ekspander Javel. Ikke lett å komme til slik kunnskap på nettsidene. Hva betyr "Det oppladbare batteriet lades opp med USB kabel (inkludert)." for HC65? Følger det med stikk til å ha i veggkontakt eller må den inn i PCen? Siter
Bjørn J Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 guffen2015 skrev (På 6.12.2020 den 19.09): Vet ikke om 1500 mAH er over snittet på CR123A? Ekspander Jeg kjøpte et antall fra USA til kr 10.-/stk. for en tid tilbake. De er oppgitt 1400 mAh, og virker å være av høy kvalitet, de har i hvert fall fungert feilfritt. Siter
Bjørn J Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 guffen2015 skrev (På 6.12.2020 den 22.04): Javel. Ikke lett å komme til slik kunnskap på nettsidene. Hva betyr "Det oppladbare batteriet lades opp med USB kabel (inkludert)." for HC65? Følger det med stikk til å ha i veggkontakt eller må den inn i PCen? Ekspander Du bruker laderen til f.eks. mobiltelefonen. Standard USB-A i ene enden, mikro-USB i andre. Eller du kan bruke en batteribank, eller en PC med USB-uttak. "Alt" har jo USB nå for tiden. 1 Siter
+zimwalker Skrevet 6. desember 2020 Skrevet 6. desember 2020 guffen2015 skrev (På 6.12.2020 den 19.09): Med ca 40 enheter i et smarthus system er jeg storforbruker av CR123A. De koster gjerne 40-50 kroner men her fant jeg noen relativt rimelige til kr. 25,-. Jeg kjøpte likegodt 50 Ekspander Takk for tipset! bestilte 10 stk der selv nå. (blir 27 pr stk da). Siter
fjellkaren Skrevet 7. desember 2020 Skrevet 7. desember 2020 Fant de noe rimeligere her om noen tenker å kjøpe (billigere pr stk ved økt kvantum): https://www.batterionline.no/hus-hagebatterier/varmestyring-alarm-batterier/cr123a-panasonic-photo-lithium-3v Siter
guffen2015 Skrevet 7. desember 2020 Skrevet 7. desember 2020 Da har jeg gjort mine valg: - 3 stk Nitecore Hc65 fra Fjellsport som satte ned prisen med 25 % i dag. - 4 stk. Panasonic NCR18650B Batteri til kr. 108,- per stk. NB: Denne er med sikkerhetskrets og lengre enn de uten. - 50 stk CR123A-batteri Panasonic 3.0V (reserve til hodelykt men mest til smarthusenheter). Fjellkaren fant de enda billigere hos Batterionline. - 2 tk. Smartlader Nitecore New i2 Takk for all hjelp. 2 Siter
elgen Skrevet 13. januar 2021 Skrevet 13. januar 2021 Hei jeg ser faktisk etter noenlunde rimelig hodelykt til AA batterier, fordi jeg av ulike årsaker har flere ladbare AA batterier inkl. Ladda fra Ikea, som skal svare til enelope? "Alle" her viser til mer effektive batteri konfigurasjoner, men det er altså lykt til 3 x AA batterier jeg har forsøkt å finne på Google uten noe særlig resultat. Jeg skal bruke det til ture hjemmefra, hvor jeg vil kunne lade regelmessig. Har andre løsninger for langtur (AAA). Mit syndige hode klarer nok å bære 3 x AA, som tross alt vil ha noe større kapasitet enn 3 x AAA. Elgen Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet 14. januar 2021 Skrevet 14. januar 2021 (endret) Petzl Duo Z2 bruker 4 AA batterier. Hvis det er et alternativ. Har selv en Petzl Myo XP som bruker 3AA. Oppfølgeren til den lykten er Petzl Myo RXP. Endret 14. januar 2021 av Nils Einar Ljosland Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.