Anders Eriksen Skrevet 2. desember 2020 Skrevet 2. desember 2020 Jeg har en Spot gen 3 som fungerer helt greit. Problemet er den stive prisen på abonnementet. Jeg betaler nå 250 kr i måneden (3000 i året) med den ordningen jeg har nå. Spoten blir brukt lite, kanskje 3-4 ganger i løpet av et år. Spørsmålet er da om det kan være penger i å gå over til et annet system. Forslag? Hilsen gnien sunnmøring. Siter
Heriks Skrevet 2. desember 2020 Pålogget Skrevet 2. desember 2020 Kan du ikke bare bytte abonnement? Det ser da ut som om de har slike flex-abonnementer som kan pauses slik som inreach har? Siter
Anders Eriksen Skrevet 2. desember 2020 Forfatter Skrevet 2. desember 2020 Gjør det? Har jeg ikke sett før.. Hvor finner du det? Siter
Anders Eriksen Skrevet 2. desember 2020 Forfatter Skrevet 2. desember 2020 Fant det. Må jo være nytt, har ikke sett det før. Takk! 1 Siter
Heriks Skrevet 2. desember 2020 Pålogget Skrevet 2. desember 2020 https://www.findmespot.com/en-us/products-services/service-plans Mulig det er en ordning som ikke går an å bruke i Norge? Jeg har ikke spot så jeg får ikke logget inn og sjekket. Siter
Ikigai Skrevet 2. desember 2020 Skrevet 2. desember 2020 (endret) Andre alternativer er InReach Mini, som har mulighet for abonnement ned til 130 kroner per måned (med bindingstid). Evt. 165 kroner per måned om du kun velger å aktivere abonnementet når du trenger det. Prisene for InReach finner du her: https://discover.garmin.com/nb-NO/inreach/personal/ Jeg bruker min InReach Mini aktivt på hver tur hele året (sporing, navigasjon og meldinger), så jeg har rekreasjons-abonnementet til 275 kr per måned. Er dyrt, men jeg føler i hvert fall det er verdt det så mye som jeg bruker InReachen og sikkerheten det gir meg. Hvis du kan klare deg med en personlig nødpeilesender så koster det deg 450 kroner i året for sektoravgift hos Nkom. Det kan koste litt å bytte til InReach eller nødpeilesender, og har du nødpeilesender må du sende den inn for å bytte batteri i ny og ne, som koster omtrent halvparten av en ny enhet. Så det må også med i beregningen. Endret 2. desember 2020 av KristianP Siter
Anders Eriksen Skrevet 2. desember 2020 Forfatter Skrevet 2. desember 2020 Heriks skrev (41 minutter siden): https://www.findmespot.com/en-us/products-services/service-plans Mulig det er en ordning som ikke går an å bruke i Norge? Jeg har ikke spot så jeg får ikke logget inn og sjekket. Fikk det til. Måtte kansellere det gamle abonnementet, da fikk jeg mulighet til å endre til flex. Helt gull!! 3 Siter
Miamaria Skrevet 23. mars 2021 Skrevet 23. mars 2021 Straks på tide med fornying, og nå vurderer jeg å droppe hele Spotn. Men noen synes jo det er kjekt at jeg har den, så helt sikker er jeg ikke ennå. Er det blitt sånn nå at det kommer moms i tillegg, noen som vet? Innbiller meg at jeg leste noe sånt et sted, men finner ikke noe om det nå. Så skjønner jeg meg ikke helt på de prisene som står oppgitt. Flex basic, $14,95 mnd Activation fee, $19,75 mnd Flex charge, $24,95 mnd - Hva er forskjellen på basic og charge? Hvis det bare er activation fee en gang og 14,95 månedlig fra f.eks. mai-august så er det kanskje verdt å vurdere, men da lurer jeg på hva den der charge er for noe. Anders Eriksen skrev (På 2.12.2020 den 11.41): Fikk det til. Måtte kansellere det gamle abonnementet, da fikk jeg mulighet til å endre til flex. Helt gull!! Du har kanskje funnet ut av det da du ordnet ditt? Prøvd å stoppe og starte det? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 23. mars 2021 Pålogget Skrevet 23. mars 2021 (endret) Ocean Signal PLB. Koster 450kr året i sektoravgift, og har 7 år intervall på batteriskift (trenger ikke å lades, alltid aktivert). Og min erfaring er at siden den alltid er aktivert, og ikke trenger å lades, er den permanent festet på skulderstroppen på sekken i vintersesongen, og på padlevesten i sommersesongen. Da er den alltid med, også på de små korte turene. Endret 23. mars 2021 av Marius Engelsen 1 Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Jeg lurer fortsatt, om noen skulle finne ut av dette. Ser ut for at jeg bare stenger det ned, til jeg eventuelt finner ut av det, så ikke jeg får noen gigantregning jeg ikke var forberedt på. Siter
Freebird Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Først og fremst så vil jeg bare si at jeg ikke har Spot selv og har heller ingen erfaring med Spot, men jeg tok meg tid til å lese gjennom abonnementsvilkårene deres. Jeg tror du misforstår det som står der. De tilbyr to forskjellige abonnement, «Basic» og «Flex basic». Sistnevnte kan settes på pause uten å måtte betale ny aktiveringsavgift, men det finnes en årlig avgift som de kaller «Flex charge», denne må betales uavhengig av om abonnementet står på pause eller er aktivt, men da bare en gang pr. år. Se sitat nedenfor: «Enrollment in any Flex Plan is subject to a $24.95 Annual Flex Charge that is payable upon activation and then each year at renewal, even if the device is suspended at that time. This Flex Charge allows the customer to suspend service anytime during the year without activation fee recurrence when turning service on again throughout the year.» Siter
+Marius Engelsen Skrevet 4. april 2021 Pålogget Skrevet 4. april 2021 (endret) Er ikke litt av poenget med sånne dingser at de alltid skal være aktivert, hele tiden, slik at de kan brukes når du trenger dem? Også på korte turer? Om man er på ski, og falle slik at man knekker en fot, eller får hoften ut av ledd, bør man ha noe tilgjengelig på skulderstroppen på sekken som man kan trykke på. Om man padler/er på sjøen, og ligger i vannet, så kan man verken betjene eller snakke i en telefon som har høyttaler og mikrofon full av vann. Ikke har man en ledig hånd heller. Da bør det også være en knapp på skulderen man kan trykke på.(Evt. VHF med DSC). Litt av poenget med en Spot/Inreach er jo borte når man har den deaktivert store deler av året, tenker jeg. Endret 4. april 2021 av Marius Engelsen Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Freebird skrev (1 time siden): Først og fremst så vil jeg bare si at jeg ikke har Spot selv og har heller ingen erfaring med Spot, men jeg tok meg tid til å lese gjennom abonnementsvilkårene deres. Jeg tror du misforstår det som står der. De tilbyr to forskjellige abonnement, «Basic» og «Flex basic». Sistnevnte kan settes på pause uten å måtte betale ny aktiveringsavgift, men det finnes en årlig avgift som de kaller «Flex charge», denne må betales uavhengig av om abonnementet står på pause eller er aktivt, men da bare en gang pr. år. Se sitat nedenfor: «Enrollment in any Flex Plan is subject to a $24.95 Annual Flex Charge that is payable upon activation and then each year at renewal, even if the device is suspended at that time. This Flex Charge allows the customer to suspend service anytime during the year without activation fee recurrence when turning service on again throughout the year.» Tusen takk, da ble det hele langt mer forståelig. 👍🏻 1 Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Marius Engelsen skrev (43 minutter siden): Er ikke litt av poenget med sånne dingser at de alltid skal være aktivert, hele tiden, slik at de kan brukes når du trenger dem? Også på korte turer? Litt av poenget med en Spot/Inreach er jo borte når man har den deaktivert store deler av året, tenker jeg. Nei det er ikke poenget for meg i det hele tatt, for meg er dette en tracking device med meldingfunksjon. Som uansett ikke er med på korte turer. Siter
Skogens Stønn Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Marius Engelsen skrev (1 time siden): Er ikke litt av poenget med sånne dingser at de alltid skal være aktivert, hele tiden, slik at de kan brukes når du trenger dem? Også på korte turer? Om man er på ski, og falle slik at man knekker en fot, eller får hoften ut av ledd, bør man ha noe tilgjengelig på skulderstroppen på sekken som man kan trykke på. (Evt. VHF med DSC). Her er jeg veldig enig med deg. Jeg kjenner to personer som det fort kunne gått galt med i sånne typer uhell som dette. Nå hadde ikke de noen måte å få tak i hjelp på, men ble funnet av tilfeldige forbipasserende og fikk hjelp. Jeg lar min ligge i sekken på turer jeg er alene og ikke kan regne med å treffe på folk, også småturer, spesielt når ingen vet hvor jeg har dratt, og det er ofte, for jeg går ofte på måfå etter innfallsmetoden. 2 Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Skogens Stønn skrev (2 timer siden): Her er jeg veldig enig med deg. Jeg kjenner to personer som det fort kunne gått galt med i sånne typer uhell som dette. Nå hadde ikke de noen måte å få tak i hjelp på, men ble funnet av tilfeldige forbipasserende og fikk hjelp. Jeg lar min ligge i sekken på turer jeg er alene og ikke kan regne med å treffe på folk, også småturer, spesielt når ingen vet hvor jeg har dratt, og det er ofte, for jeg går ofte på måfå etter innfallsmetoden. Nå er det vel ulike grunner til at man skaffer seg forskjellige dingser, og folk velger forskjellig. Spot er ikke akkurat billig i årsabonnement, så om man har andre dingser som dekker behovet (kanskje bedre, Spot er ikke best på det heller) er det vel ikke noe poeng i å betale dyrt for den funksjonen. Poenger må vel være å vurdere hva som passer best for seg sjøl. Jeg har valgt å ikke sette min lit til Spot i så måte lenger, det er naturligvis ikke dermed sagt at jeg ikke har noen måte å få tak i hjelp på. Siter
Skogens Stønn Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 (endret) Miamaria skrev (2 timer siden): Nå er det vel ulike grunner til at man skaffer seg forskjellige dingser, og folk velger forskjellig. Spot er ikke akkurat billig i årsabonnement, så om man har andre dingser som dekker behovet (kanskje bedre, Spot er ikke best på det heller) er det vel ikke noe poeng i å betale dyrt for den funksjonen. Poenger må vel være å vurdere hva som passer best for seg sjøl. Jeg har valgt å ikke sette min lit til Spot i så måte lenger, det er naturligvis ikke dermed sagt at jeg ikke har noen måte å få tak i hjelp på. Ja, jeg har på ingen måte tenkt å velge hva du skal gjøre 😊 Poenget mitt var heller ikke spot (jeg har ikke spot), men at jeg føler meg mye friere når jeg har muligheten til å tilkalle hjelp hvis jeg skulle komme ut for noe. Jeg har aldri likt å dytte ansvaret for å tilkalle hjelp over på andre som må sitte å lure på og vurdere om noe har skjedd eller om jeg bare er forsinket fordi jeg måtte opp på en fjelltopp for å se på utsikten i finværet eller bortom et vann og prøve fiskelykken. I det hele tatt liker jeg ikke å måtte forplikte meg til å følge en plan når jeg er på tur. Jeg tipper du tenker omtrent det samme. SOS-funksjonen på Spot og dets like er et "sikkerhetsbelte". Man planlegger aldri med å bruke det. Man bruker det om planen går i dass. Endret 4. april 2021 av Skogens Stønn skirveleif 1 Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Skogens Stønn skrev (13 minutter siden): Ja, jeg har på ingen måte tenkt å velge hva du skal gjøre 😊 Poenget mitt var heller ikke spot (jeg har ikke spot), men at jeg føler meg mye friere når jeg har muligheten til å tilkalle hjelp hvis jeg skulle komme ut for noe. Jeg har aldri likt å dytte ansvaret for å tilkalle hjelp over på andre som må sitte å lure på og vurdere om noe har skjedd eller om jeg bare er forsinket fordi jeg måtte opp på en fjelltopp for å se på utsikten i finværet eller bortom et vann og prøve fiskelykken. I det hele tatt liker jeg ikke å måtte forplikte meg til å følge en plan når jeg er på tur. Jeg tipper du tenker omtrent det samme. SOS-funksjonen på Spot og dets like er et "sikkerhetsbelte". Man planlegger aldri med å bruke det. Man bruker det om planen går i dass. Helt enig, men dette er jo egentlig Spot'ns akilleshel. Greit at folk er obs på. For øvrig funker ikke kundeservicemailen deres lenger, nå vil de absolutt at man skal ringe hvis man lurer på noe. Har ikke sjekka hvor lang ventetid det er der, og hva det koster… Men det kan man også være obs på. Kundeservicen på mail har jeg kun hatt positiv erfaring med, spent på denne erstatningen. Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Freebird skrev (9 timer siden): Først og fremst så vil jeg bare si at jeg ikke har Spot selv og har heller ingen erfaring med Spot, men jeg tok meg tid til å lese gjennom abonnementsvilkårene deres. Jeg tror du misforstår det som står der. De tilbyr to forskjellige abonnement, «Basic» og «Flex basic». Sistnevnte kan settes på pause uten å måtte betale ny aktiveringsavgift, men det finnes en årlig avgift som de kaller «Flex charge», denne må betales uavhengig av om abonnementet står på pause eller er aktivt, men da bare en gang pr. år. Se sitat nedenfor: «Enrollment in any Flex Plan is subject to a $24.95 Annual Flex Charge that is payable upon activation and then each year at renewal, even if the device is suspended at that time. This Flex Charge allows the customer to suspend service anytime during the year without activation fee recurrence when turning service on again throughout the year.» Det er fortsatt litt mystisk for meg dette med prisen. Jeg får opp to priser for gen3, en per måned ved helår, og en per måned deler av år. Men helt år er altså 11.95 mo - men jeg skjønner ikke hvorfor det da skal bli ca 200 euro i året. Er det sannsynlig at de fornyer en avtale og pris som ikke finnes lenger, eller er det mer her som jeg ikke finner? (Ikke noe nytt at jeg ikke finner fram på sidene deres, men.) Eller hva står den der "mo" for hvis ikke det er per måned? Begynner å lure på om jeg har betalt for noen tjenester jeg ikke bruker. 🤨 Siter
Heriks Skrevet 4. april 2021 Pålogget Skrevet 4. april 2021 Miamaria skrev (2 minutter siden): Det er fortsatt litt mystisk for meg dette med prisen. Jeg får opp to priser for gen3, en per måned ved helår, og en per måned deler av år. Men helt år er altså 11.95 mo - men jeg skjønner ikke hvorfor det da skal bli ca 200 euro i året. Er det sannsynlig at de fornyer en avtale og pris som ikke finnes lenger, eller er det mer her som jeg ikke finner? (Ikke noe nytt at jeg ikke finner fram på sidene deres, men.) Eller hva står den der "mo" for hvis ikke det er per måned? Begynner å lure på om jeg har betalt for noen tjenester jeg ikke bruker. 🤨 Kan det være at du må kansellere det gamle abonnementet for så å velge på nytt slik som beskrevet i de øverste postene i tråden her? Siter
Skogens Stønn Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Miamaria skrev (4 timer siden): men dette er jo egentlig Spot'ns akilleshel Skjønte ikke helt. Hva er det som er Spot sin akilleshel? Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Skogens Stønn skrev (7 minutter siden): Skjønte ikke helt. Hva er det som er Spot sin akilleshel? At den løser ut en del unødvendige aksjoner, fordi folk som sitter hjemme og følger med ikke får okmelding bestandig. Det er kanskje blitt litt annerledes med de nye variantene, men den som jeg har er i hvert fall ikke bare å komme gjennom med melding overalt. Siter
Miamaria Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 Heriks skrev (2 timer siden): Kan det være at du må kansellere det gamle abonnementet for så å velge på nytt slik som beskrevet i de øverste postene i tråden her? Ja, jeg begynner å mistenke det faktisk. Får teste ut den nye kundeservicen deres og høre om det kan stemme. Siter
Skogens Stønn Skrevet 4. april 2021 Skrevet 4. april 2021 (endret) Miamaria skrev (33 minutter siden): At den løser ut en del unødvendige aksjoner, fordi folk som sitter hjemme og følger med ikke får okmelding bestandig. Det er kanskje blitt litt annerledes med de nye variantene, men den som jeg har er i hvert fall ikke bare å komme gjennom med melding overalt. Dette vil jo gjelde uansett hvilket system man velger. Hvis det er sånn man bruker disse tjenestene er man jo like langt. Man har bare gjort det litt mer sannsynlig at man får gitt beskjed om at alt er ok enn om man bruker telefon. For meg er dette helt uaktuelt. Jeg sier at jeg selv skal påkalle hjelp hvis jeg trenger. Det var jo hele poenget med å gå til anskaffelse av en SOS-knapp. Min har også mulighet for å sende meldinger (til en annen enhet, mobil, e-post eller nettside), og jeg bruker disse, men jeg lager ingen avtale om at jeg skal sende noen. Jeg sender når jeg har lyst. Jeg kan også sende spor, men sier at det godt kan hende at jeg slår det av under veis. Følg med om du vil - når jeg vil. Det kan godt hende at jeg vil kjenne på å være helt alene, helt frakoblet, uten at noen vet hvor jeg er. Sånn må det være - for meg. Men det er klart, andre har vel andre behov og forpliktelser. Endret 4. april 2021 av Skogens Stønn 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 5. april 2021 Pålogget Skrevet 5. april 2021 Miamaria skrev (10 timer siden): At den løser ut en del unødvendige aksjoner, fordi folk som sitter hjemme og følger med ikke får okmelding bestandig. Det er kanskje blitt litt annerledes med de nye variantene, men den som jeg har er i hvert fall ikke bare å komme gjennom med melding overalt. Ja, dette har jeg også lest, og da blir det mer en bekymring enn trygghet. Og så kan disse enhetene gå tom for batteri (noe man ikke trenger å tenke på med en PLB). Episode 3 i kajakkpodden, Trond Eri og co brukte 6 spoter i Norge på langs. Altså 2 ukers levetid per spot, og en falsk nødmelding... Det er for dårlig. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.