magnum_mauser Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Eg er varmblodig og produserer massevis av overskuddsvarme, sjølv ved lav/moderat aktivitet. Derfor er eg veldig glad i ull, og hater alt som blir klamt (og kaldt). Eg går ofte turer og er ute berre med ullundertøy og ein god ullgenser, og det fungerer godt. Men ein er veldig sårbar for vind, eit lite vindpust og ein kjenner kulden tvert. Eg ser at ymse produsenter som Härkila, Seeland og andre, produserer ullgensere med membran som holder vinden ute Vil desse i praksis også holde min overskuddsvarme inne, med det resultat at eg blir klam og kald? For å seie det på ein anna måte, puster denne typen membran like dårlig som goretex og andre membraner som skal holde vann ute? Siter
tubbs Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 (endret) Devold lagde islender med Windstopper en liten stund. En kompis kjøpte en. Problemet er at ullklær ofte får litt rar fasong når den er vaska noen ganger. Og siger litt. Syr man da en membran på det så sier det seg selv hvordan resultatet blir 😁 Endret 27. november 2020 av tubbs Siter
ArveS Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Mitt store ankepunkt mot vindtett membran innenfor ull er at det blir veldig lite fleksibelt sammenlignet med en tynn vindavvisende jakke over ullplaggene du allerede går med. Er det vindtette sydd fast på innsiden mister du det meste av isolasjonseffekten i og med at vinden blåser ut varmen fra det isolerende ulllaget. Med en løs og lett jakke kan den være i sekken når du er i le, eller når du produserer ekstra varme i bratte stigninger f.eks. Så kan du trekke på når du er i eksponerte områder eller stopper opp, og bruke glidelås/stramming ved ermene til å regulere temperaturen mer presist. 1 Siter
Ursus Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 (endret) Har du testa med vanlig vindjakke? Mye fint å få tak i både i klassisk bomull og diverse syntetstoff. Edit: Ser at ArveS har skrevet det jeg skulle frem til. Bare mye bedre formulert. Endret 27. november 2020 av Ursus 1 Siter
Stv Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Brynje antarctic jakke kanskje? Har et par varianter der med vindstopper kun i front samt en med vindstopper over hele Siter
Bjørn J Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Enig med de som skriver at det beste og mest fleksible er en real ullgenser i ekte ull, og en tynn og lett vindjakke utenpå hvis det er behov for det. Siter
tubbs Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Magasinet solgte tynne Gore-Tex "skallinnerjakker" produsert for det tyske forsvaret. Brukte en bittelitt under forsvarets tykke ullgenser under smygjakt. Som skrevet over så blåser vinden rett igjennom den isolerende ullgensern og kjølet ned membranjakka. Blir som når man tar på seg for lite klær under en skalljakke i kald vind. Siter
aico Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 som flere skriver, får du bedre komfort og mer fleksibilitet med ett tynt vindplagg (tettvevd bomull, syntet eller blanding uten menbran). Du får kjøpt vindjakker som veier under 100 gram og tar samme plass som en sprettball. Som ett mulig alternativ finnes, eller fantes det i alle fall, en fleecekvalitet som heter Polarte Windpro, som er litt begge deler, evt. hverken eller, avhengig av hvordan du ser på saken. Det er fleece der det ytterste laget er vevd tettere slik at du får ett varmeplagg som beskytter litt mot vind, men samtidig ikke blir potte tett og klamt. Siter
Omnilite Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Prøv en Bergans Microlight vindjakke, ingen over ingen ved siden. NB ikke den som heter Romsdal Microlight, det er den som bare heter Microlight som gjelder. Jeg er også en vandrende varmeovn, og vegrer meg i det lengste til å ta på jakke. Microlighten fungerer på sommeren, og jeg bruker den helt ned til -10 om vinteren. Beveger meg aldri en meter med mellomlag, men varierer hvilke trøye jeg har undet avhengig av temperatur og vær. Microlighten virker tynn, men er slitesterk som bare det. Har også en Sasta Taiga i Ventile bomull, den er dønn vindtett, puster bra men ikke i nærheten av det Microlighten gjør. Har også heavy duty GTX jakke, Goretex pro og Dermizax NX jakker, de bruker jeg nesten aldri, når jeg gjør kjennes det ut som å gå rundt i en plastpose Siter
magnum_mauser Skrevet 27. november 2020 Forfatter Skrevet 27. november 2020 Omnilite skrev (På 27.11.2020 den 17.12): Prøv en Bergans Microlight vindjakke, ingen over ingen ved siden. NB ikke den som heter Romsdal Microlight, det er den som bare heter Microlight som gjelder. Jeg er også en vandrende varmeovn, og vegrer meg i det lengste til å ta på jakke. Microlighten fungerer på sommeren, og jeg bruker den helt ned til -10 om vinteren. Beveger meg aldri en meter med mellomlag, men varierer hvilke trøye jeg har undet avhengig av temperatur og vær. Microlighten virker tynn, men er slitesterk som bare det. Har også en Sasta Taiga i Ventile bomull, den er dønn vindtett, puster bra men ikke i nærheten av det Microlighten gjør. Har også heavy duty GTX jakke, Goretex pro og Dermizax NX jakker, de bruker jeg nesten aldri, når jeg gjør kjennes det ut som å gå rundt i en plastpose Ekspander Jakka i khaki green er bestilt, takk for tips 🙂 Siter
Fenrisfrøya Skrevet 27. november 2020 Skrevet 27. november 2020 Jeg har Bergans micolight og synes den er god til sitt bruk, men Fjellreven midtsommer har hakket bedre komfort, og puster/ lufter bedre. Men disse jakkene bruker jeg først og fremst sommertid. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.