Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnertur til Blefjell/Tuddal


ingvild

Anbefalte innlegg

Har tenkt oss til Blefjell for å få en skikkelig fjellopplevelse med flott utsikt og slikt..Er Blefjell da et fint valg? Vi bor i Oslo og har familie i Kongsberg. Har også vært i Tuddal og besteget en topp jeg ikke husker navnet på akkratt nå, det var også en flott opplevelse. Løypetips mottas med takk!:shock:

Men vi trenger råd ang hvor vi bør gå, vi er nybegynnere og planen er en dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør til Parkeringsplassen nedenfor Nordstul. Gå opp Langedalen og opp på Bletoppen via sydryggen. Retur nordover et lite stykke til du kommer ned på hovedstien til Eriksbu. Her tar du tilbake sydover til Sigridsbu og videre ned denne stien som møter stien opp Langedalen et stykke ovenfor Nordstul. Dett er en flott rundtur som egner seg fint som dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et turkart som heter blefjell. Dette får du kjøpt på de fleste sportsbutikker i kongsberg/notodden samt turistinfoer o.l.

Er målet å komme over tregrensa å få litt skikkelig fjellfølelse så ville jeg tatt turen til parkeringsplassen på nordstul og gått herfra.

Sommerstid kan man gå til fots nærsagt hvor som helst og det er mange merkede ruter i området.

Flotte skiløyper som tar deg til fjells om vinteren..

For å komme til nordstul kjører du riksvei 30 - numedalsvegen fra kongsberg i noen kilometer. Ta til venstre på Riksvei 37 og følg denne i ca 2-2,5 mil. Du passerer avkjøringa til Bolkesjø hotell ca 3-4 km før du tar av til nordstul. Mener det står et stort hvitt skilt ved avkjøringa.

Har satt en markering i gulesider kartet ved avkjøringa til veien mot nordstul.

http://kart.gulesider.no/kart/map.c?ps=3&imgt=MAP&id=a_10000401529

Følg veien til parkeringsplassen så er du på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i forslaget fra ods og lommelun om gå fra Nordstul. Men skal dere på tur nå så tenk på at det kan være en del snø i området. Ifølge senorge.no er det for øyeblikket 25 - 50 cm med snø og vått skiføre i dette området, men det kan nok endre seg både ene og andre veien. Men har dere bekjente i Kongsberg området burde det jo være mulig å høre med dem hvordan det ser ut.

Ellers vil jeg også anbefale Skrim, dette lille fjellområdet ligger rett sør for Kongsberg og har flere flotte turmuligheter, både sommer og vinter.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått turen som Ods anbefaler et par ganger. Sigridsbu er en fin hytte (ubetjent) som det kan være trivelig å overnatte på hvis man er i området.

Sydryggen på Bletoppen er en fin tur om sommeren, men kan sikkert være litt småkjip hvis det har falt mye snø. Blir det for bratt kan man uansett svinge opp normalruta langs nordryggen. den er alltid grei og det tar ikke så mye ekstra tid.

Langedalen er også gøyal, men hvis snøforholdene er på sitt aller verste kan det være greit å sjekke om det kan være rasfare der. Har aldri vært bekymret selv der, men hvis det har falt veldig mye snø kan det være greit å vurdere risikoen.

Det lokale blefjellkartet er utrolig bra. Mye bedre enn vanlige kart. Løp og kjøp!

Har skrevet litt om Ble på hjemmesiden min (link under).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det ca? Vil ikke legge ut på en tur som er helt uoverkommelig, og hvis det er endel snø i tilegg, kan det fort bli vanskelig..Men 25-30 cm snø blir det lite aktuelt uten ski!

HVordan er terrenget? Synes å huske at det stort sett bare går oppover?

Noen andre forslag? Hva med Gaustadtoppen? kan tenke oss å gå på bena, ikke på ski, og oppleve litt fjell....hvis det er mulig å få både i pose og sekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre forslag? Hva med Gaustadtoppen? kan tenke oss å gå på bena, ikke på ski, og oppleve litt fjell....hvis det er mulig å få både i pose og sekk..

Gaustatoppen tar i underkant av 2 timer å bestige fra parkeringen ved Stavsrohytta, og gir 700 høydemeter. Stoor og tydelig sti. Men det skal vel litt til at det ikke er snø oppover der også nå?

Webkamera fra Gaustablikk viser at snøen så vidt ligger nedenfor skoggrensa (det er vel ikke kunstsnø alt sammen :roll: ):

http://www.gaustablikk.no/index.jsp?c=27574

Snødybdekart ( www.senorge.no ) over Rjukan-området viser at det ligger langt mer snø på snaufjellet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre forslag? Hva med Gaustadtoppen? kan tenke oss å gå på bena, ikke på ski, og oppleve litt fjell....hvis det er mulig å få både i pose og sekk..

Hvis jeg skulle gått tur til helgen på bena i området rundt Kongsberg tror jeg at jeg hadde tatt en tur til Styggemann, høyeste toppen i Skrimfjellet. Den er ikke høyere enn 871m, så det burde ikke være noe problem med mindre det kommer mer snø. Den er også synlig fra Kongsberg, så man kan vurdere forholdene "hjemmefra". Skrim er ikke akkurat høyfjell, men fint for det, og kommer man seg opp på toppen er det nydelig utsikt til Kongsberg, Gaustadtoppen, Jonsknuten, Blefjell, Norefjell osv.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle gått tur til helgen på bena i området rundt Kongsberg tror jeg at jeg hadde tatt en tur til Styggemann, høyeste toppen i Skrimfjellet. Den er ikke høyere enn 871m, så det burde ikke være noe problem med mindre det kommer mer snø. Den er også synlig fra Kongsberg, så man kan vurdere forholdene "hjemmefra". Skrim er ikke akkurat høyfjell, men fint for det, og kommer man seg opp på toppen er det nydelig utsikt til Kongsberg, Gaustadtoppen, Jonsknuten, Blefjell, Norefjell osv.

Johannes

Ja det tror jeg det blir, Skrim altså:roll: Der er det ikke snø ennå. I følge min familie. Da bør jeg få tak i et kart over skrim da, det har de vel på bokhandelen der. Kan du forklare hvordan man kommer seg til Styggemannen?:) Og ca hvor lang tid det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg det blir, Skrim altså:roll: Der er det ikke snø ennå. I følge min familie. Da bør jeg få tak i et kart over skrim da, det har de vel på bokhandelen der. Kan du forklare hvordan man kommer seg til Styggemannen?:) Og ca hvor lang tid det tar?

Det greieste er å parkere ved Lauarvannet. For å komme dit kjører du sørover fra Kongsberg og tar av mot Heistadmoen. Du kjører forbi militærleiren og et godt stykke til, på slutten på en mindre vei med 20 - 30 kr i bompenger, husker ikke helt. Fra parkeringsplassen rett før en veibom er det merket sti helt til toppen (blå merker). Husker ikke helt hvor lang tid turen tok heller, men det er en fin dagstur, et par timer opp og litt mindre ned. Bare ikke gjør som meg og prøv å finne den umerkede stien som går ned rett nord for toppen, for den var gjengrodd den..

Har dere litt tid til overs på vei tilbake er det noen spennende kalkstensgrotter langs elven Sandåa som går like i nærheten av Lauarvannet.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.