Ragnar Skrevet 6. november 2006 Skrevet 6. november 2006 Kom over ein litt snodig historie i Gudbrandsdølen Dagningen: Reddet av kriminell bande JAKTDRAMA: Øyvind Frich var fanget på verdens tak, 3.900 meter over havet. Han trodde aldri mer han skulle få se Dombås. Men så klarte en kriminell bande å smugle ham hjem. http://www.gd.no/nyheter/article2392591.ece Kort fortalt så var dei på jakttur i Tajikistan. Etter endt jakt i Pamirfjellene kom ikkje heilopteret å henta dei (av årsaker ikkje oppgitt i artikkelen). Vistnok fekk dei ein "kriminell bande" til å frakte dei ut av Kyrgyzstan og Tajikistan, til i Moskva ved hjelp av masse dollar og narkotika (!). Det heile kosta over 200.000,- ekstra Siter
panda Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Iflkge eget utsagn har de altså med seg 200 000 kroner og en god del narkotika som de deler ut til lokalbefolkningen. Videre hevder de at de er umiddelbart i livsfare (sammen med 12 guider..) når helikopteret ikke dukker opp som planlagt. Et sted skriver de at det verste er den "ekstreme" høyden på 3900 meter som de altså kurerte med Diamox. Hvis de virkelig har fått en lokal kriminell bande til å bestikke kontrollposter for seg er det kanskje ikke så rart det ble ganske mange kontrollposter nedover dalen etterhvert da... Siter
Ragnar Skrevet 8. november 2006 Forfatter Skrevet 8. november 2006 Østlandsposten har ein litt kortare, men kanskje litt mindre dramatisk artikkel om det heile: http://www.op.no/nyheter/article2394091.ece Tvilar ikkje på at dei var "stranda" ein veldig aude stad. At eit helikopter ikkje kjem er vel ikkje så veldig uvanleg, kan jo vera mange grunnar til dette. At dei var i livsfare virker litt merkelg, kanskje det meiner i livsfare under transporten ut av landet. Men det var dette som gjorde at eg stussa litt over det heile. Det verkar forøvrig som dei ikkje hadde med seg eige kommunikasjonsutstyr, i slike strøk bør vel Iridiumen alltid bli med? Dekker ein vanleg reiseforsikring slike ekstra utlegg som oppstår pga uteblitt helikoptertransport? Eller at ein er stranda i eit slikt område? Det kan eg aldri tenka meg, iallefall viss ikkje forsikringsselskapet har blitt kontakta. Sidan dei hadde råd til å legge ut på ei slik reise i utgangspunktet (med helikopter og det heile), så står dei nok i ekstra kostnadane også. Viktigste er vel at dei kom seg "velberga" heim. Siter
panda Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Såvidt jeg ved dekkes ikke utgifter til kjøp av dop for å bestikke grensevakter i forbindelse med ulovlige grensepasseringer av ordinær reiseforsikring. Siter
ozzi Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Merkelig historie. Fikk aldri helt med meg sammenhengen i historien fra GD. Hvor kom pengene og narkotikaen fra? Siter
Erik Skrevet 9. november 2006 Skrevet 9. november 2006 Dit skal jeg neste sommer Nøyaktig hvilken topp er foreløpig ikke bestemt. Iridium'n skal selvfølgelig være med, men ikke kr 200.000,-. Ellers blir pengene bare loppet fra en om man vil eller ikke. Mulig jeg må legge om til dreadlocks for å få den rette fattig boms-looken. Å snobbe ned og reise sammen med de lokale på sine "minibusser" har reddet reisebudsjettet min før i Sentral-Asia. Ellers skjønte heller ikke jeg noe av historien. Mulig noe forsvant på vei fra forteller til journalist og så på nettet. Siter
Lyngve Skrevet 12. november 2006 Skrevet 12. november 2006 Det er ikke uten grunn at Tajikistan er regnet som et av de farligste landene i Asia, etter Irak og Afganistan.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.