jarle Skrevet 6. november 2006 Skrevet 6. november 2006 er i den heldige situasjon at kartverkets N50-database er tilgjengelig for meg på universitetet. siden dette er langt unna mitt fagfelt har eg derimot ingen tips om hvilken software eg kan bruke for å benytte meg av disse kartene... fil-typene er .shp, .shx og .dbf finnes det noen, fortrinnsvis lovlige, programmer eg kan snuske til meg?? Siter
Thomas Skrevet 6. november 2006 Skrevet 6. november 2006 shp er en shape fil brukes i ark gis og lingnende gis programmer dbx er en datab fil kan åpnes i exelen (openoffice), selv om det ikke virker slik i først omgang men det går.(må ikke være for stor) shx er jeg ike helt siiker på men det er noe i samme gat kan åpnes i ark gis arkgis er et dyrt program som er lisensbelagt men du får et programm som heter grass som er fritt (og qgis) disse kan kjøres i linux og som emulering i winxp. Begge disse programmene er kompliserte og uten mye tid til over eller opplæring vil dette ta mye tid å sette inn i disse! Siter
Svein Skrevet 6. november 2006 Skrevet 6. november 2006 Har du tilgang til web så prøv denne linken http://demo.geodata.no/gdwk44/ Velg karttype "georaster". Med widescreen og bruk av F11 blir det brukbart Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.