DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg fikk en "ny" optimus 111 i posten i går som i følge selger skal være ubrukt. Jeg har vansker for å tro at den skal være helt ubrukt, men den ser i hvert fall veldig lite brukt ut. Jeg forsøkte å teste pumpen på tanken uten å ha fylt på drivstoff. Det virket ikke som den var skikkelig tett. Jeg sammenlignet med en godt brukt 111 og den kunne jeg merke var mye tightere. Jeg skrudde ut pumpe stange på begge primusen og sammenlignet. Den godt brukte primusen hadde pakning i gummi, mens den jeg mottok i posten som ikke virket så tight hadde en i lær. Jeg kjente på begge pakningene og de så hele ut. Den i lær var myk og litt klissete. Kan jeg legge pumpen med lærpakningen i matolje eller noe for å se om den sveller opp og tetter bedre? Andre tips? Siter
esphojo Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Ja, det kan du. En tynn olje vil gjøre jobben. La den stå noen timer og se om det hjelper. Sist benyttet jeg bare litt rapsolje i en liten kopp. Eller se om du finner en oljeskvett i garasjen. Naturlig nok skal det mye mindre pumping til dersom du har litt drivstoff på tanken 😉 Pumpestangen med lærpakning har ord på seg for å være vesentlig bedre på sikt enn den med gummipakning. Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 esphojo skrev (1 time siden): Ja, det kan du. En tynn olje vil gjøre jobben. La den stå noen timer og se om det hjelper. Sist benyttet jeg bare litt rapsolje i en liten kopp. Eller se om du finner en oljeskvett i garasjen. Naturlig nok skal det mye mindre pumping til dersom du har litt drivstoff på tanken 😉 Pumpestangen med lærpakning har ord på seg for å være vesentlig bedre på sikt enn den med gummipakning. Da prøver jeg det Siter
dsk Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Min erfaring stemmer helt med dette. Smører sikker lærpakningen for skjeldent, men sist lot jeg det stå over natta i omtrent halvblanding parafin og matolje. (1/2 eggeglass) Har virka 2-3 år uten problemer. Har også prøvd fett fra optimus, det funker dårligere. Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 Den har stått noen timer i rapsolje nå og den ser ut til å ha svulmer opp. Lar den stå så lenge som mulig. Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 Det virker med rapsolje, men nå har jeg et annet problem. Når jeg pumper får jeg ikke stempelet helt inn. Det virker som luften ikke går inn i tanken. Er ikke det en ventil inni der? Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Videoklipp som viser problemet. Lokket til tanken er av så det er ikke for høyt trykk i tanken. Det kjennes ut som når tanken er pumpet for hardt. For ordens skyld tok jeg et stempel fra en annen primus som virker og det virket heller ikke. https://streamable.com/ehg5m9 Endret 10. oktober 2020 av DROMEDILLA Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 For meg ser det ut til at du må trykke hardere. Motstanden vil øke til trykket er stort nok til at den fjærbelastede tilbakeslagsventilen åpner. Hvis du klarer å trykke pumpa helt til bunns uten at ventilen åpner må du ta ut ventilen og inspisere den. Kanskje bør også den fuktes/smøres. ;-) Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 DROMEDILLA skrev (1 time siden): Det virker med rapsolje, men nå har jeg et annet problem. Når jeg pumper får jeg ikke stempelet helt inn. Det virker som luften ikke går inn i tanken. Er ikke det en ventil inni der? Hvordan tar jeg ut ventilen? Jeg var redd for å ødelegge noe hvis jeg presset for mye. Må presse litt med den andre jeg har også men her er det bom stopp. Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Jeg tviler på at du klarer å pumpe så hardt trykk at noe går i stykker. Hvis det er bom stopp må det være noe som har falt ned i pumpehullet før du satte i pumpa og som jammer pumpa (støter i mot). Hvis det bare er et mykt stopp, altså at trykket i pumpa øker (ser ut sånn for meg på videoen din), så er det ventilen i bunnen av hullet som ikke åpner, enten fordi du ikke trykker hardt nok, eller fordi ventilen har satt seg fast. Ventilen tas ut gjennom samme hullet som pumpa står i. Den sitter i bunnen. Du må titte nedi for å finne ut hva slags verktøy du må ha for å skru den ut. Enten er det en skrutrekker, eller så er det et verktøy som følger med optimusen. Jeg har en 111C. Der er det reguleringsrattet som stikkes nedi og brukes til å skru ut ventilen. Endret 10. oktober 2020 av Skogens Stønn Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Her ser det ut til at man kanskje må lage seg et verktøy. Mulig rattet til 111C kan brukes om du får tak i det. Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 Jeg kunne bruke rattet til å ta den ut. Gikk lett som en plett. Lar den ligge i matolje over natten så får jeg se om ventilen åpner seg. Takk for gode tips Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Flotters! Hvilken modell er det du har? Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Vet ikke, men er en bråkebrenner. Den andre jeg har vet jeg heller ikke hva heter. Det er en stillebrenner fra forsvaret. Den kan kjøre parafin, bensin og sprit. Endret 10. oktober 2020 av DROMEDILLA Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 For meg høres ut som 111C. Har den rattet på venstre siden når du ser på den forfra? Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 Begge mine har rattet på høyre side (bruker høyre hånd). Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Skulle akkurat til å skrive at videoen viser en messingtank. 111C har ståltank. Og du sier den har stillebrenner. Merkelappen sier at den tar alt av fuel. Da må vel konklusjonen bli 111T tror jeg. Den har rattet på høyre side som du sier, og et sånt ratt som kan brukes til å skru ut ventilen i pumpehuset. Endret 10. oktober 2020 av Skogens Stønn Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 Jeg rettet på teksten min samtidig som du svart sikkert. Det er stillebrenneren som er "multifuel" men denne tar bare parafin. Har imidlertid multifuel dyse så glemte at den egentlig bare tar parafin. Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg tror T-en står for tripple fuel, og det står antakelig det i bruksanvisningen din også. Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 😄Nå har vi snart vært innom alle. Dette må vel være den klassiske 111 (uten bokstaver). Men trodde ikke den hadde et sånt ratt...Men du brukte kanskje rattet fra den andre (stillebrenneren, 111T) til å ta ut ventilen? Siter
DROMEDILLA Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Ja, brukte rattet fra stillebrenneren, men bare fordi den lå rett foran meg. Kan sjekke når jeg skal sette den tilbake om den andre passer også. 😅 Endret 10. oktober 2020 av DROMEDILLA Siter
borgern Skrevet 11. oktober 2020 Skrevet 11. oktober 2020 Skiftet lærpakning på min ene 111. Ny pakning som var godt oljet. Da ble pumpe også tung å pumpe i starten. Måtte ta i litt for å trykke den helt inn. Siter
dsk Skrevet 11. oktober 2020 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg vet ikke hvor mange varianter det finnes av 111, men jeg har fått med meg at bråkebrenneren fantes i 2 versjoner, en for parafin og en for bensin (som ikke ble solgt i Norge) Så kom stillebrenner, etter hvert med mulighet til å skifte dyse og sette inn struperør for bensin. Man oppdaget da at noen ville prøve rødsprit og da ble det en dyse til og et annet struperør. Man kalte den 111T for triple fuel. Omtrent på samme tiden kom pumpe med O-ring. Produksjonen ble dyr for brenneren krevet en del manult arbeid, og C brenneren ble utviklet, etter min mening kun for å få ned produksjonskostnadene. Gasskokeapparater truet eller overlevelsesevnen til Optimus 111 m. fl. C brenneren eller Cobra brenneren med venstre ratt trengte litt mer forvarming, men taklet nok også multifuel bedre. Loddingene ble oftere ødelagt så levetiden var ikke lenger bortimot uendelig, men fortsatt veldig god. En del kunder ønsket en brenner som kunne fungere på Diesel, og en D versjon ble laget, denne har venstreratt, men ser egentlig ut som en høyre-ratt brenner hvor tilførselsrøret går en halv omdreining rundt brenneren. (Jeg har bare sett den på bilder) Et eller annet sted på veien kom lærpakningen på pumpestanga tilbake og messingtanken ble byttet med lakkert ståltank relativt fort etter at C-brenneren kom. Til slutt kom "dagens" 111 med med optimus Nova brenner, og vi tilbake til bråkebrenner men som funker på flere drivstoff. Min erfaring med Nova-brenneren er at produksjonsavvik fører til at enkelte går best på parafin, andre best på alkylatbensin, men takler begge ganske bra. Når det gjelder verktøy så kom de første med et reguleringsratt som ikke var verktøy, det fulgte med en liten fastnøkkel som passet på dysa og på mutteren rundt reguleringsspindelen. En stund ut i stillebrenner utviklingen kom nytt ratt som kunne brukes på mutteren, dysa og også på tilbakeslagsventilen i bunnen av pumpa. Man kunne også få kjøpt en del spesialverktøy for å ta ut ventilen, dyser m.m. Mange lagde seg verktøyet for å ta ut ventilen ved å ta en lang bolt med sekskanthode og file et spor i enden som hadde samme bredde som toppen av dysa. Når man stakk dette ned i pump traff sporet ventilen og man kunne skru ut / inn med stort moment hvis man brukt stort verktøy på bolten. 1 Siter
DROMEDILLA Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Skrevet 11. oktober 2020 dsk skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mange varianter det finnes av 111, men jeg har fått med meg at bråkebrenneren fantes i 2 versjoner, en for parafin og en for bensin (som ikke ble solgt i Norge) Så kom stillebrenner, etter hvert med mulighet til å skifte dyse og sette inn struperør for bensin. Man oppdaget da at noen ville prøve rødsprit og da ble det en dyse til og et annet struperør. Man kalte den 111T for triple fuel. Omtrent på samme tiden kom pumpe med O-ring. Produksjonen ble dyr for brenneren krevet en del manult arbeid, og C brenneren ble utviklet, etter min mening kun for å få ned produksjonskostnadene. Gasskokeapparater truet eller overlevelsesevnen til Optimus 111 m. fl. C brenneren eller Cobra brenneren med venstre ratt trengte litt mer forvarming, men taklet nok også multifuel bedre. Loddingene ble oftere ødelagt så levetiden var ikke lenger bortimot uendelig, men fortsatt veldig god. En del kunder ønsket en brenner som kunne fungere på Diesel, og en D versjon ble laget, denne har venstreratt, men ser egentlig ut som en høyre-ratt brenner hvor tilførselsrøret går en halv omdreining rundt brenneren. (Jeg har bare sett den på bilder) Et eller annet sted på veien kom lærpakningen på pumpestanga tilbake og messingtanken ble byttet med lakkert ståltank relativt fort etter at C-brenneren kom. Til slutt kom "dagens" 111 med med optimus Nova brenner, og vi tilbake til bråkebrenner men som funker på flere drivstoff. Min erfaring med Nova-brenneren er at produksjonsavvik fører til at enkelte går best på parafin, andre best på alkylatbensin, men takler begge ganske bra. Når det gjelder verktøy så kom de første med et reguleringsratt som ikke var verktøy, det fulgte med en liten fastnøkkel som passet på dysa og på mutteren rundt reguleringsspindelen. En stund ut i stillebrenner utviklingen kom nytt ratt som kunne brukes på mutteren, dysa og også på tilbakeslagsventilen i bunnen av pumpa. Man kunne også få kjøpt en del spesialverktøy for å ta ut ventilen, dyser m.m. Mange lagde seg verktøyet for å ta ut ventilen ved å ta en lang bolt med sekskanthode og file et spor i enden som hadde samme bredde som toppen av dysa. Når man stakk dette ned i pump traff sporet ventilen og man kunne skru ut / inn med stort moment hvis man brukt stort verktøy på bolten. Spennende å lese om utviklingen. Hadde vært gøy hvis det fantes en side med oversikt over ulike modeller og når de var produsert. Jeg har forsøkt å finne men jeg har ikke funnet. Som du sier har det vært små endringer hele veien. Kosmetisk og materialmessig virker det også å være en del forandringer. Noen er blå, noen er grønne. Noen har navn og produsent stemplet inn i primus kassen, andre har klistremerker. Klistremerkene er også litt forskjellig. Metall, kobber... Osv... Når kom de første 111 ut? Siter
DROMEDILLA Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Skrevet 11. oktober 2020 (endret) Nå har pumpe håndtaket, enveisventilen til pumpen og tanklokket lagt over natten i rapsolje. Når jeg satt alt på plass og pumpet en gang skikkelig hørte jeg at enveisventilen løste ut slik den skulle. Det var rett og slett litt olje og litt makt som skulle til. I går brukte jeg mer makt men ventilen satt bom fast. Jeg har trykktestet tanken med å pumpe opp trykk uten brensel i og alt virker fint. Kommer et lite poff når jeg åpner lokket til tanken, så da virker alt å være tett. Nå gjenstår det bare å finne litt parafin og fylle på. Kan det være lurt å la alt stå en stund med brensel på tanken før jeg forsøker å fyre den opp? Endret 11. oktober 2020 av DROMEDILLA Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.