oyvindardal Skrevet 5. september 2020 Skrevet 5. september 2020 Har nylig kjøpt Fenix 6 fra Garmin. Mye av grunnen til kjøpet, var for å bruke navigasjon og kartmulighetene som er. Jeg synes derimot at bakgrunnskartene som følger med er dårlige. Jeg ønsker best mulig topografisk kart på klokka, er det noen som har tips? Siter
Omnilite Skrevet 5. september 2020 Skrevet 5. september 2020 (endret) Jeg har lastet in OSM fra Frikart på F6X, det synes jeg fungerer bra. Det er enkelte stier som er i OSM som ikke er i Norgeskart friluftsliv og motsatt. Panorering og zooming er litt tungvindt siden skjermen er liten, og om du logger en aktivitet må du ut av pan/zoom menyen for at markøren skal flytte seg (det er funksjonen i klokka). Kjører stort sett et fast zoom nivå i skogen og følger eventuelt stien. På fjellet er det lettere å ha oversikt så lenge sikten er god. Har navigert etter kotene på ski på fjellet i tilnærmet whiteout, det gikk fint å ta små retningsendringer basert på kartet på klokka for å finne letteste vei opp f.eks. Frikart er gratis, så det er bare å prøve, finner du ut at det har mangler i forhold til ditt bruk kan du f.eks prøve Kartmannen. Endret 5. september 2020 av Omnilite Addet F6X 1 Siter
oyvindardal Skrevet 6. september 2020 Forfatter Skrevet 6. september 2020 Takk for svar! Skal definitivt teste dette. Er det mye styr å få til dette rent teknisk? Må jeg bruke PC? Siter
Omnilite Skrevet 6. september 2020 Skrevet 6. september 2020 Jeg brukte pc, du må laste ned topo summer filen fra frikart (jeg har topo summer II). Så bruker du Garmin connect på pc'en til å laste ned. Hvor og hvordan finner du videoer på nettet som viser. Så velger du kartet i klokka til slutt. Siter
northern_fov Skrevet 6. september 2020 Skrevet 6. september 2020 +1 for Kartmannen. Koster penger hvis du skal ha hele Norge men fungerer utmerket. Kan kombineres med overlays (sti/skispor) fra frikart f.eks. Jeg planlegger deretter turene med Basecamp og sender ruten over til klokka. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.