Gå til innhold
  • Bli medlem

Topper med flest høgdemeter i Norge (utskilt)


Stuttjukken

Anbefalte innlegg

Annonse
Objektivt spørsmål:

Hvor finner vi Norges høyeste fjellside med en gjennomsnittlig stigning fra bunn til topp på minimum 300 meter/kilometer?

Her får du 1588 vertikale og ca 1500 horisontale, det skulle bli et snitt på 45 grader...

8.jpg

Samme fjell (flyfoto) med inntegnet rute som ble kjørt i 2002

11b.jpg

En god kandidat, 30% stigning/fall blir liksom litt puslete her... :(

Bildene er linket fra www.iriss.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere vestlendinger som kan navngi disse flotte tindene?

Bildet er tatt i nærheten av Sykkylven. Batteriene i kameraet mitt var svake, så kameraet ville ikke åpne seg helt. :wink:

post-436-133474441829_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er Urkedalstind i midten med Regndalsbreen nedenfor. Stupet til venstre går opp mot Grøtdalstind(Store Kløvheidtind). Klovtinden(Lisje Kløvheidtind), og Skjortehornet hadde kommet med oppe til venstre i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så har sannerlig fokus for "Jiehkkevarre" langt der nord returnert til mer hjemlige trakter (sydlige Norge), jeg hintet vel det i mitt første innlegg, så fraskriver meg ikke "skyld" her.

Da skal jeg prøve å gjøre et lite forsøk på å dra fokuset litt nordover igjen...

Det bør ikke telles hvis det er for mye nedoverbakker, lange vidder osv. Det er jo den totale stigningen fra bunnen der man starter til selve toppen som må telles. Man kan jo gå til Rondslottet via de andre 2k toppene i Rondane og få vannvittig med høydemeter, men det blir jo bare tull.

Jeg er enig i at stigning pga nedoverbakker ikke bør telle - så fremt det ikke er eneste alternativ. For Jiehkkevárri sitt tilfelle så finnes det faktisk ikke noe realistisk alternativ for å komme seg til toppen uten å måtte gå nedover et par steder.

Det finnes, så vidt jeg vet om, bare tre ruter opp til denne toppen som er overkommelige uten klatring (de to siste rutene har veldig mye bregåing):

a) Fra Holmbukta på vestsida av Lyngsalpene

:oops: Fra Furuflaten på østsida av Lyngsalpene

c) Fra Forneset, nord for Jiehkkevárri

Den korteste ruta er ruta fra Holmbukta:

Her starter man på ca 20 moh og går oppover i ca 6 luftlinje km til ca 1640 moh (like under Holmbukttind på 1666 moh). Derifra er det ca 4 luftlinje km langs rygg/isbre til toppen. Først ca 100 m ned for så å måtte gå opp igjen 200 m til 1738 moh. Deretter litt nedover (ca 30 m) for å gå opp ca 130 m til toppen på 1834 moh. Total stigning på denne ruta er ca 1950 høydemeter. Avtand i luftlinje langs ruta er ca 10 km (en vei).

Mitt spørsmål er da om det finnes andre toppturer som kan slå turen til Jiehkkevárri fra Holmbukta på 1950 høydemeter stigning og totalt 20 km tur/retur (i luftlinja langs ruta) når det gjelder stor stigning og lang distanse? (Noen må gjerne innføre en faktor her...) Det presiseres at det er den absolutt korteste distansen som kan gås for å nå toppen som telles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde, Pb!

Nå er det snart vinter. Er det noen av 1800-metertoppene rett rundt Sunndalen som egner seg for skibestigning (uten det helt store kravet til skiferdigheter!)??

Dronningkrona er en klassiker som ikke krever de store skiferdighetene, men den tar på fysisk..

Vanligste rute er fra Innerdalssiden, da "sparer" du 2-300 høydemeter.

En noe brattere, men etter min mening flottere variant er å starte i Sandviksdalen på Sunndalssiden. Her er det sti fra sjøen, og de bratte/kronglete partiene er snøfrie i slutten av april/mai.

Kongen har mye lengre og brattere anmarsj, og er (visstnok) rasfarlig året rundt.

Storkalken er ikke spesielt bratt (fra Litldalssiden), men har også svært lang anmarsj.

Når det er sagt, vil jeg hevde at både Storkalken, Trolla, og Kongen/Dronninga må tas ved å starte på tilnærmet havnivå hvis man skal ta korteste rute, og jeg kan ikke huske å ha tapt en eneste høydemeter på bestigningen av disse! Kanskje noen veldig få, hvis man skal være pirkete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke nødvendigvis vestpå eller nordpå for å finne lange bratte fjellsider. Det finnes på Østlandet også. Rjukan jernbanestasjon - Gaustatoppen gir vel ca. 1600 meter kontinuerlig bratt stigning, uten at jeg vet akkurat hvor langt det er horisontalt. Men en sprek tur uten klatring er det ! Stien fra jernbanen opp til Selstali er T-merket og går i mange småslyng, herfra er det småklyving noen steder opp ryggen til toppen. Jeg har aldri gått her selv, men Morten har talt varmt om denne veien til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.