Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett tastetelefon med ok internett?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en over 10 år gammel Samsung Xcover som jeg har i padlevesten. Digger den telefonen, den fungerer bra å taste med når den er våt, jeg kan svare med neoprenhansker, den er liten, den er helt vanntett ladeluken er bak lukket deksel, den har høy ringelyd og batteriet varer fortsatt en uke! 👍👍👍

Men den er for dårlig på nett! Jeg trenger å kunne sjekke yr.no, ikke mer enn det. Jeg kunne det før med mobiltilpasset nettside, m.yr.no, men det er slutt på sånt.

Finnes det lignende små vanntette tastetelefoner med lang batteritid, som fungerer godt nok på nett til at man får sjekket været?

(Jeg har smarttelefon, via jobben, det er ikke smarttelefon jeg er ute etter).

EDIT: Ser det finnes CAT B35 og Nokia 800 Tough. Ser ut til at begge disse to har 4G, youtube, GPS, kart, greie internettmuligheter, og standbytid på godt over en måned. Opptil 43,7 dager! Koster ca 1000kr.

Noen anbefalinger?

 

EDIT 2: Lest noen reviews i dag, og det ser ut som disse nyere tastetelefonene også er ganske dårlig på å sjekke værmeldingen, selv om det ikke er umulig, og standbytidene er ikke så mye mer enn en uke (samme som min gamle fortsatt holder).

Da kan jeg like gjerne kjøre samme stil som før, med iPhonen fra jobben avslått i sekken/kajakken til bruk i camp, og den gamle gummitelefonen i lommen/vesten (med tvillingkort).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jod-R skrev (9 minutter siden):

Går ikke an å laste ned yr appen? Bruker kanskje mindre data enn nettsiden. 

Er vel her snakk om telefoner som ikke er smarte. App fra play store osv er vel da ikke et alternativ.

Cat tlf'n kjører ikke android eller apple os, Nokia'n kjører en form for android, men trolig uten muligheter for å laste ned apper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Har samme Nokia 800 tough. Hatt et par år. Kjempefornøyd.

Telefonen har 42 dager standby. Har hatt den med på 2 uker rypejak uten å lade. 

Også positivt med plass til to fysiske sim kort. Har Telia til vanlig og har kjøpt et Telenor ring kontant i tillegg så jeg har god dekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er en økende trend å gå tilbake til dumme/halv-smarte telefoner.

Og jeg ser absolutt poenget. Pga. jobben min har jeg ikke muligheten til å ikke ha en av de smarte telefonmodellene som er godkjent av IT, og jeg ser ikke for meg at livet blir mindre komplisert hvis jeg skal bytte telefon avhengig av om det er jobb eller fritid. Ikke bare kan det skillet være litt diffust, men plutselig trenger jeg noe som er lagret på den ene telefonen og ikke den andre.. selv om jeg er veldig bevist på å velge low-tech i så stor grad som mulig, så lander jeg foreløpig på at to telefoner blir mer smerte enn nytte.

Det jeg derimot i lengre tid har vurdert er en apple watch med 4G. Det løser absolutt ingen utfordringer mtp. standby tid, men det gir meg iaf. muligheten til å legge igjen mobilen hjemme eller slå den av i langt større grad enn jeg kan nå.
Det startet som ett ønske om noe mindre og lettere, som ikke prøver å dra av meg shortsen på trening og raske turer på sommerstid, men med tiden har jeg også tenkt at det er en måte å fjerne alle distraksjonene som telefonen frister med, uten å gi opp alle fordelene i form av kommunikasjon, navigasjon, elektronisk betaling osv. Det er sikkert også mulig å fylle en slik klokke med distraherende apper hvis mann vil, men ser ikke for meg at det er noe som blir ett relevant problem mtp. skjermstørrelsen og mitt stadig aldrende syn.

Det som har holdt meg igjen er den bakvendte tankegangen med å anskaffe enda en dings for å bli mindre avhengig av dingser. Og det faktum at bruksområdet er litt snevert ifht. pris. Jeg kommer fortsatt til å bruke helt analoge ur i alle andre sammenhenger. Jeg har brent meg på en Garmin Fenix fra før. Klinte til med toppmodell for 5-6 år siden - og har vel kanskje brukt den 10 dager tilsammen. Det blir noen kroner pr. dag :) så har ikke lyst til å gjenta den tabben så mange ganger

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en ganske gråsone mellom hva som er jobb, og hva som ikke er jobb, på grunn av smarttelefonen og e-posten.

Det har blitt bedre nå som jeg har tvillingkortet i knappetelefonen, og legger fra med smarttelefonen på fritiden, og bruker iPaden til det jeg trenger nett og e-posten til. Ikke får jeg varsler om e-poster heller lengre, jeg sjekker den manuelt når det passer seg, og får brukt tiden mer effektivt.

De første ukene var det ofte jeg trengte smarttelefonen til ett eller annet, når jeg ikke hadde den. Men etterhvert blir man vant til andre løsninger, og planlegger ubevisst for at man ikke har lomme-datamaskin med seg hele tiden. Vi klarte oss fint for 15 år siden, så det går også greit nå.

Men jeg får ikke varsel om meldinger fra finn.no. Det er litt dumt når jeg har ting til salgs…

Passer nok ikke for alle, det skjønner jeg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Når jeg er på jobb så er jeg på jobb, og når jeg har fri så har jeg fri.

Har en pålagt jobb smarttelefon som skrues på når jeg sjekker inn på jobb, og tilsvarende skrues av når jeg sjekker ut.

Overhodet ikke noe problem.

Er nok ikke en “one size fits all” løsning på avsmartifiseringsutfordringen.

Ulike arbeidsvilkår er bare en av faktorene som kan bidre til at det som overhodet ikke er ett problem for noen, er umulig for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det virker som om Nokia 800 tough kunne være telefonen for meg!? Jeg har en Nokia 3210 retro modell, som funker fint til samtaler, sms, men har IKKE nettilgang og et halvdårligt kamera. Men fantastisk batteritid! Lader høyst 1 gang i uka.

Men Nokia 800 tough er tilsynelatende ute av lager hos de fleste norske leverandører. Tilbake er visst bare Aliexpress og Ebay. Jeg har aldri handlet hos noen av dem - så hvilken er tryggest?? 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet helt andre ting enn elektronikk på ebay, og det har stort sett vært smertefritt. Om du betaler med PayPal og noe er galt, så er du dekket av garanti. Har skjedd et par ganger at pakkene ikke har kommet frem, og da har jeg alltid fått pengene refundert.

Aliexpress har jeg null erfaring med.

Jeg kjøpte min Nokia 800 tough på Finn.no. Tror jeg gav 400kr og det har vært veldig godt anvendte penger. Fant ingen der akkurat nå, men du kan jo legge inn varsel hvis det kommer noen inn.

Endret av GrendelRaptor8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (3 timer siden):

Det virker som om Nokia 800 tough kunne være telefonen for meg!? Jeg har en Nokia 3210 retro modell, som funker fint til samtaler, sms, men har IKKE nettilgang og et halvdårligt kamera. Men fantastisk batteritid! Lader høyst 1 gang i uka.

Men Nokia 800 tough er tilsynelatende ute av lager hos de fleste norske leverandører. Tilbake er visst bare Aliexpress og Ebay. Jeg har aldri handlet hos noen av dem - så hvilken er tryggest?? 

Elgen

Jeg kjøpte siste modellen som Elkjøp Phonehouse hadde i Norge. Utstillingsmodellen i Oslo.

Så sikkert ikke enkel å få tak i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 16.10.2024 den 15.27):

Men Nokia 800 tough er tilsynelatende ute av lager hos de fleste norske leverandører. Tilbake er visst bare Aliexpress og Ebay. Jeg har aldri handlet hos noen av dem - så hvilken er tryggest?? 

Det er ikke utenkelig at noen modeller produseres med litt variasjon avhengig av regionen de skal selges i. Dette kan være bruker-orienterte ting som antall SIM-kort, e-SIM, minnekort-spor osv., men også tekniske ting som ulike radiomoduler ettersom ulike regioner bruker litt ulike frekvenser. Den er multibånd uansett, så den vil virke i alle regioner, men ikke nødvendigvis like godt som den regionen den er produsert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk, jo mer vanntett, jo bedre og tøffere tlf uansett!! Bruker vanlegvis bare 1 sim-kort og visste ikke om "ulike radiomoduler". Har ikke smartphone og savner det egentlig helller ikke!! Men etterhvert kan man iikke ta T-banen uten en T-bane app elller gå på offentlig do uten en helt spesiell Do-app!!😉

Retro 3210 rekker for så vidt for meg, men er IKKE vanntett dvs bruk ute i regn og snø med våte hansker er tvilsom. Har men egen IP-sikring i form av liten plastpose - som regel en bæsjepose til hundene!

Vi får se, om jeg klarer å skaffe en.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.