Håkan S Skrevet 18. august 2020 Skrevet 18. august 2020 Test av wish multi fuel Bulin T 4 Gas +Benzin + Fotogen för Ca 650 skr med frakt Lite problem med oren gång och mycket gula flammor,men när troliga produktions rester brunnit upp fungerde det bra men krävs vindskydd. Provade värma ca 25 gr till kokning tog lika tid som T-sprit Men Kräver hörselskydd Väljer nog Hellre vedkök om torrt bränsle finns tillshands. 1 Siter
famjsv Skrevet 19. august 2020 Skrevet 19. august 2020 Håkan S skrev (På 18.8.2020 den 12.35): Test av wish multi fuel Bulin T 4 Gas +Benzin + Fotogen för Ca 650 skr med frakt Lite problem med oren gång och mycket gula flammor,men när troliga produktions rester brunnit upp fungerde det bra men krävs vindskydd. Provade värma ca 25 gr till kokning tog lika tid som T-sprit Men Kräver hörselskydd Väljer nog Hellre vedkök om torrt bränsle finns tillshands. Ekspander Er du sikker på at den går med parafin (fotogen)? Siter
Håkan S Skrevet 19. august 2020 Forfatter Skrevet 19. august 2020 Kollade i varubeskrivning står GAS and Petrol så knske inte parafin? Tyder de problem jag haft på fel bränsle är ett reserv munstycke med men omärkt så kanske samma som sitter i från början. Går Bensin kök att köra på parafin? Jag köpte det för att anv pump till ett Kap Artic som är i en annan kvallitets klass än allt som tillverkas nu ,men så har man valt en annan gänga så passar ej i std flaska och ej heller kopplingen. Kap Artic för ju ej heller väsen som de flesta kök nu gör. Detta är ju tråd för vedkök så får skriva i rätt i fortsättningen. Siter
famjsv Skrevet 19. august 2020 Skrevet 19. august 2020 Håkan S skrev (På 19.8.2020 den 8.06): Går Bensin kök att köra på parafin? Ekspander Nei. Ikke sånn uten videre Siter
Skogens Stønn Skrevet 19. august 2020 Skrevet 19. august 2020 Håkan S skrev (På 19.8.2020 den 8.06): Går Bensin kök att köra på parafin? Ekspander Jo flere karbonatomer pr molekyl det er i brenstoffet, jo mer oksygen må til pr volum forgasset brensel. Hvis du ikke kan justere lufttilførselen (ikke vanlig tror jeg, jeg har kun en brenner som kan dette) betyr det at du må ha mindre dyse (mindre tilførsel) av forgasset brensel) jo flere karbonatomer det er i brennstoffmolekylene. Parafin har (i gjennomsnitt) flere karbonatomer pr molekyl enn bensin. Dysa må derfor være mindre for parafin enn for bensin for optimal forbrenning (alternativt større tilførselshull for luft). Jeg tror ikke det er unormalt at brennere som går på både gass og bensin egentlig er optimalisert for gass, men klarer bensin rimelig bra. Kanskje det er slik med din brenner? Siter
Håkan S Skrevet 19. august 2020 Forfatter Skrevet 19. august 2020 Jag ringde till Fogas i stockholm representant för optimus som nu har Katadyn Grope som ägare Och frågade om min Optimus hatt brännare till Kap Artic kök https://classiccampstoves.com/threads/kap-arctic.13981/ (köpt på 80 talet direkt från Tillverkare i Kirruna det var producerat med enkla svarvar och moterat för hand) Troligen bara smuts i mitt gamla fina kök. Representant på Fogas upplyste om att min brännare och andra så kallade hattbrännare har en dubbel funktion i konstruktionen och av en annan kvallitets nivå än dagens alla brännare på marknaden från alla tillverkare den är nästan ljudlös mot andra men har nackdel av större massa att värma upp och därmed längre start tid,och ingen lätt liten brännare. Fogas sa även att fukt kan komma in i flaskor genom kondens men vatten blandas ju ej med varken karosen eller Benzin men en töming av flaska och koll i en genomskinlig behållare kan man ju göra. Jag har förvarat mina flaskor inne sedan fylldes och ej ute på vintern då man kan få kondens. Mina problem med Kap Artic kök -värmer ej tiilräckigt länge vilket ger gul låga och kommer inte igång utan man får börja om -När fogengas brinner fungerar det några minuter och sedan slocknar det av sig själv fast tryck kvar i flaskan. Vilken brännare har du i förra inlägget till karosen? Bilder från mitt Bulin T-4 kök 1 då det brinner ojämt med gul låga 2 och 3 när det fungerar men ska alltså med rätt munstycke vara blå låga Sedan bilder på Kap Artic ock classic stove Siter
Skogens Stønn Skrevet 19. august 2020 Skrevet 19. august 2020 (endret) Håkan S skrev (På 19.8.2020 den 18.11): Vilken brännare har du i förra inlägget till karosen? Ekspander Hva er karosen? Hvis det er det samme som parafin (norsk)/fotogen (svensk)/kerosene (engelsk), så har jeg en optimus hiker 111 C (den første versjonen, ikke den med grønn tank). Endret 19. august 2020 av Skogens Stønn 1 Siter
Håkan S Skrevet 19. august 2020 Forfatter Skrevet 19. august 2020 felstavat karossen är bil skalet dvs plåten på en bil 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 20. august 2020 Skrevet 20. august 2020 Skogens Stønn skrev (På 19.8.2020 den 19.54): Hva er karosen? Hvis det er det samme som parafin (norsk)/fotogen (svensk)/kerosene (engelsk), så har jeg en optimus hiker 111 C (den første versjonen, ikke den med grønn tank). Ekspander Jeg solgte min 111C, den brenner fint både bensin og parafin. Man kan bruke Den originale M dysen til begge deler. Man kan bruke en egen G-dyse for bensin (følger ikke med originalt), om man vil ha like høy effekt på bensin, men jeg synes det er unødvendig. Jeg byttet den i en 111T. 111T krever litt mindre forvarming, brenner litt blåere (på parafin), men tåler mye mindre vind før den får underburn. Det er en innebrenner, eller fint vær brenner, synes jeg. De brenner helt nydelig på bensin, og det krever mindre forvarming. Men med bensin på tanken blir gummipakningene i tanklokket og returventilen harde, og det blir lekkasjer med tiden. 1 Siter
esphojo Skrevet 21. august 2020 Skrevet 21. august 2020 @Håkan S har du en KAP eller holder du på med å bygge en? Siter
Håkan S Skrevet 22. august 2020 Forfatter Skrevet 22. august 2020 har en med okänt fel som ej använts på länge Haft isär och blås rent ,ska korta slang och vända eller byta packning på ventil på pump Kommer igång men efter en kort tid slocknar den och tryck försvinner ur flaskan. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 22. august 2020 Skrevet 22. august 2020 (endret) Håkan S skrev (På 22.8.2020 den 6.31): Kommer igång men efter en kort tid slocknar den och tryck försvinner ur flaskan. Ekspander Det er kanskje ikke så rart, hvis du bruker den med flasken stående, som på bildet over. Deivstoffnivået synker under sugerøret, og luften presses ut av flasken. Med mindre den har ett rør som suger opp drivstoff helt fra bunnen på flasken. Normalt skal flasken ligge, på riktig side (ikke på feil side). Endret 22. august 2020 av Marius Engelsen Siter
Håkan S Skrevet 22. august 2020 Forfatter Skrevet 22. august 2020 Tack för tips fortsätter i rätt forum Tänkte flytta gamla inlägg i fel tråd men går ej Siter
+Krankman Skrevet 22. august 2020 Skrevet 22. august 2020 (endret) Marius Engelsen skrev (På 22.8.2020 den 7.40): Det er kanskje ikke så rart, hvis du bruker den med flasken stående, som på bildet over. Deivstoffnivået synker under sugerøret, og luften presses ut av flasken. Med mindre den har ett rør som suger opp drivstoff helt fra bunnen på flasken. Normalt skal flasken ligge, på riktig side (ikke på feil side). Ekspander Illustrasjonen i innlegget til Håkan S viser vel at flasken skal stå. Reagerte først på det samme som deg så jeg måtte se litt ekstra på tegningene Endret 22. august 2020 av SnorreL 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 22. august 2020 Skrevet 22. august 2020 SnorreL skrev (På 22.8.2020 den 12.43): Illustrasjonen i innlegget til Håkan S viser vel at flasken skal stå. Reagerte først på det samme som deg så jeg måtte se litt ekstra på tegningene Ekspander Ja, det har du rett i. Kanksje det er en lekkasje ett sted på stigerøret som lager feilen? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 22. august 2020 Skrevet 22. august 2020 Men som alltid, kan det hjelpe å rense den skikkelig i vann med sitronsyrepulver og litt oppvaskmiddel. demonter og la alle deler ligge en tine i vannet, børst rent med kobberbørste/messingbørste, gjenta flere ganger til alt er rent. Litt sot i brenneren kan ha overraskende mye å si. Siter
Håkan S Skrevet 23. august 2020 Forfatter Skrevet 23. august 2020 Jag har nu startat en tråd med Kap Artic så ok att radera bilder i denna tråd. Jag har haft isär pump och stigar slang hel. Ska korta slang till pum utv och kolla packn luft ventil och flaskpackning. Blåst rent allt med rens nål nere och uppe. Ska ta loss munstycke för att kolla att luft komer fram bra. Om det skulle vara något smuts inne i brännar kanaler borde de lossa med fotogenen. Brännare har använts mkt lite pga att den slocknat efter ett tag även som ny och borde ej ha någon smuts invändigt. Återkommer när dessa små jobb är klara. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 24. august 2020 Skrevet 24. august 2020 (endret) Håkan S skrev (På 23.8.2020 den 22.28): Om det skulle vara något smuts inne i brännar kanaler borde de lossa med fotogenen. Ekspander Det hjelper ikke. Du må legge brenneren i ett bad med vann iblandet sitronsyre og litt zalo (oppvaskmiddel). Børst grundig med messingbørste/myk stålbørste en gang i timen. Det er det eneste jeg har funnet som løser opp evt. sot i en brenner. Forgasserrens og aceton og andre midler har vert helt uten virkning. Endret 24. august 2020 av Marius Engelsen 1 Siter
+Espen Ørud Skrevet 24. august 2020 Skrevet 24. august 2020 Marius Engelsen skrev (På 24.8.2020 den 4.49): Det hjelper ikke. Du må legge brenneren i ett bad med vann iblandet sitronsyre og litt zalo (oppvaskmiddel). Børst grundig med messingbørste/myk stålbørste en gang i timen. Det er det eneste jeg har funnet som løser opp evt. sot i en brenner. Forgasserrens og aceton og andre midler har vert helt uten virkning. Ekspander Smuts og sot er ikke nødvendigvis samme sak Siter
+Marius Engelsen Skrevet 25. august 2020 Skrevet 25. august 2020 Espen Ørud skrev (På 24.8.2020 den 18.22): Smuts og sot er ikke nødvendigvis samme sak Ekspander Men mest sannsynlig er det sot det er snakk om her. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.