Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til allround fiskestang / sett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å ta opp igjen litt hobby fiske.

Trenger noen tips til en god allround fiskesett.

Tenker stang med haspel og sene.

Kommer til å bli brukt til innlandsfiske og kast fra svaberg og liten båt i sjø.

Pris Max 2000kr. 

Annonse
Skrevet

Til det fisket du skisserer, ville jeg valgt Berkley Twilight Travel 9,6 for (290 cm) med slukvekt-klassifisering 8-32 gram, og som dessuten er firedelt (praktisk med kort transportlengde). Denne stangen er god med sluker fra ca 12-14 g opp til 25-28 g. Dette skulle dekke et greit område for variert fiske i ulike typer vann.

Link XXL: https://www.xxl.no/berkley-twilight-travel-9-6-8-32g-4-delt/p/1137646_1_style

Når det gjelder snelle, ville jeg valgt Shimano (alternativt Daiwa i LT-serien) i 2500-serien. Shimano Sienna er mer enn bra nok mht kvalitet. Det finnes dyrere Shimano-sneller, men om man kun skal fiske litt av og til, så mener jeg Sienna-modellen duger.

Link XXL: https://www.xxl.no/shimano-sienna-2500-fg-haspelsnelle/p/1172360_1_style

Om du velger mono (nylon) eller multifilament-sene, er en smaksak. Nylon er enklere å bruke, samt mye rimeligere. Men, multi-sene er helt stum (ingen strekk) og morsommere (synes jeg) å fiske med; man kjenner det minste napp!

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe en transporttube til å frakte stangen i (forutsatt at valget faller på mitt forslag). Lett å ødelegge stangen om man sklir på svaberget e.a.

Lykke til :-)

Skrevet

Takk Rino for gode tips!

Om andre også har noen gode tips tas det imot.

Hvor tykk bør senen jeg velger være? Hadde vært morro å kunne dra innland litt større fisk uten at ting ryker. 

Skrevet

Når det gjelder monofilament (nylonsene), har jeg god erfaring med Sufix Advance Clear 0,25mm denne type fiske (sjøørret/lett kystfiske).

Om du velger/foretrekker multifilament-sene, så ville jeg vurdert Berkley Fireline Ultra 8 - og da valgt enten 0,12mm eller 0,15mm :-)

Skrevet
Hta skrev (4 timer siden):

Takk Rino for gode tips!

Om andre også har noen gode tips tas det imot.

Hvor tykk bør senen jeg velger være? Hadde vært morro å kunne dra innland litt større fisk uten at ting ryker. 

Jeg bruker berkley fireline sene som Rino over nevner. Mtp du skal fiske litt fra båt i sjø ville jeg ha minimum valgt 0,12 som har bruddstyrke på 6.8 kg. 0,15 sene har i forhold bruddstyrke på 7.9 kg og 0.17 sene 10,2 kg. Ville nok ha valgt 0.15 eller 0.17, langt bør du klare å kaste uansett med det utstyret han nevner over. Hadde gått for 0.12 om det var kun til innlandsfiske. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.