GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut mitt 2019 Fjellheimen Superlight 3 Camp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig fornÞyd med teltet, helt perfekt med tanke pÄ stÞrrelse og vekt.

Men brukes som regel sammen 1-2 barn og er litt mer stressa nÄr de herjer i dette teltet enn med mitt Hilleberg Allak 2. Konseptet Superlight er veldig bra syns jeg, men har kommet til at det ikke nÞdvendigvis er den perfekte komboen barn og litt hard bruk(glidelÄser, ut/inn innertelt osv) . Dog veldig behagelig for meg Ä dra med.

Har et Allak 2 jeg bruker som solotelt og om kun 1 av barna skal med, men vil ha et 3 manns telt ogsÄ.

Vekt er ikke sÄ ekstremt viktig da det som regel ikke blir altfor lange turer og jeg kan la barna f eks bÊre stenger og plugger i egne sekker. Allak 2 er jo heller ikke verdens letteste telt sÄ ikke veldig bortskjemt generellt.

Ser ogsÄ at jeg generelt er mer happy med Hilleberg kontra Helsport sÄ vil fortsette der.

Bestilt meg et Keron 3GT og et Allak 3 nÄ, men ikke satt opp noen av dem. Fikk litt kalde fÞtter plutselig men bestilte pga veldig god pris.Noen i samme situasjon som meg med erfaringer med noen av dem? Eller burde jeg kanskje heller gÄ for Kaitum 3GT?? 

I sommer har hele familen vÊrt pÄ tur og da har vi brukt begge teltene. FÞler det er en bedre lÞsnining enn et enormt 4 manns telt.

yhjeeeelp

Annonse
Skrevet

Superlight teltene til Helsport tÄler mer en man tror, og gÄr noe i stykker fikser Helsport det pÄ 1-2-3. Servicen til Hilleberg er mye mer knot.

Skrevet
Anders_G skrev (12 timer siden):

Superlight teltene til Helsport tÄler mer en man tror, og gÄr noe i stykker fikser Helsport det pÄ 1-2-3. Servicen til Hilleberg er mye mer knot.

Ja, klar over at det tÄler mye, men er mer komfortabel nÄr de herjer og styrer i Allaken. Ikke vÊrt borti service med noen av produsentene enda , men hÞrt mye bra om Helsport. Men mitt inntrykk etter Ä ha prÞvd en del telt er at Hilleberg trekker det lengste strÄet generelt. 

Skrevet

Superlight tÄler en del. SpÞrs nÄr og hvor du skal campe. HÞyfjell om vinteren ville jeg valgt noe annet enn superlight.  Keron er solid men ogsÄ ganske tungt. Hvis du ikke skal pÄ tur i for heftig vÊr sÄ er Kaitum et bra valg. Det tÄler helÄrsbruk, er romslig og noe lettere. StÞtter tanken om 2 telt kontra et stort. Mindre telt blir gjerne med stabile i vind og det blir som regel fÊrre oppvÄkninger pr pers nÄr noen skal ut Ä tisse f.eks.

Skrevet

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Vi er to voksne, og et barn pÄ fire Är. Vi har bÄde Hilldeberg Kaitum 3 gt og Helsport Fjellheimen camp 4. Helsportteltet har blitt brukt lite, etter fÞrste turen fikk det ei rift i duken, og jeg kjenner jeg sliter med Ä stole pÄ slitestyrken. Som deg har vi en virvelvind inne i teltet som spretter opp og ned og da fÄr teltet kjÞrt seg pÄ nivÄ med en liten storm:) Med Hilllebergteltet er det ingen problem. I tillegg fÄr du to fortelt pÄ Kaitumen og du kan Äpne opp hele fronten for optimal lufting og utsyn. Med to fortelt fÄr vi lagt mesteparten av sekker og anna stasj i det lille forteltet, mens det stÞrste blir brukt til matlaging og opphold nÄr vÊret er litt dÄrlig. Kaitumen veier jo en del mer, men for vÄr del gÄr vi ikke pÄ de lengste turene uansett nÄr vi har med guttungen, sÄ det gÄr helt fint. Jeg vurderer Ä selge helsportteltet. Jeg har fÄtt reparert Hillebergtelt tidligere og det har ikke vÊrt noen problem, ei systue i Trondheim som tar den jobben til en ok pris. Helsportteltet, er jo stÞrre i og med det er 4pers, men vi fÄr plass til tre stk Theramrest neoair exthrem (det ene er ekstra langt og bredt). 

For all del, Helsport teltet er sikkert veldig bra, men jeg har aldri klart Ä bli komfortabel med superlightduken, og mitt inntrykk er at den er sÄrbar for smÄ kvister og kratt, da kommer riftene fort. Og ikke minst, det har bare ett fortelt.

Jeg bruker ogsÄ Kaitumen som vintertelt, ren luksus for en person:)

Skrevet
Anders Eriksen skrev (7 timer siden):

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Vi er to voksne, og et barn pÄ fire Är. Vi har bÄde Hilldeberg Kaitum 3 gt og Helsport Fjellheimen camp 4. Helsportteltet har blitt brukt lite, etter fÞrste turen fikk det ei rift i duken, og jeg kjenner jeg sliter med Ä stole pÄ slitestyrken. Som deg har vi en virvelvind inne i teltet som spretter opp og ned og da fÄr teltet kjÞrt seg pÄ nivÄ med en liten storm:) Med Hilllebergteltet er det ingen problem. I tillegg fÄr du to fortelt pÄ Kaitumen og du kan Äpne opp hele fronten for optimal lufting og utsyn. Med to fortelt fÄr vi lagt mesteparten av sekker og anna stasj i det lille forteltet, mens det stÞrste blir brukt til matlaging og opphold nÄr vÊret er litt dÄrlig. Kaitumen veier jo en del mer, men for vÄr del gÄr vi ikke pÄ de lengste turene uansett nÄr vi har med guttungen, sÄ det gÄr helt fint. Jeg vurderer Ä selge helsportteltet. Jeg har fÄtt reparert Hillebergtelt tidligere og det har ikke vÊrt noen problem, ei systue i Trondheim som tar den jobben til en ok pris. Helsportteltet, er jo stÞrre i og med det er 4pers, men vi fÄr plass til tre stk Theramrest neoair exthrem (det ene er ekstra langt og bredt). 

For all del, Helsport teltet er sikkert veldig bra, men jeg har aldri klart Ä bli komfortabel med superlightduken, og mitt inntrykk er at den er sÄrbar for smÄ kvister og kratt, da kommer riftene fort. Og ikke minst, det har bare ett fortelt.

Jeg bruker ogsÄ Kaitumen som vintertelt, ren luksus for en person:)

Da er vi i relativt lik situasjon ja. 
har en Kaitum pÄ hÄnden som jeg vurdere. Men det er grÞnt. Litt skeptisk. 

Skrevet
Pettit skrev (51 minutter siden):

Da er vi i relativt lik situasjon ja. 
har en Kaitum pÄ hÄnden som jeg vurdere. Men det er grÞnt. Litt skeptisk. 

NÄ ble riktignok Sand omtalt som mÞkkete og RÞdt som skrikete av datter og samboer sÄ enda mer usikker pÄ fargene   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.