Martin HJ Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 (endret) Glad ikke alle som ferdes i Femundsmarka oppfører seg slik, da hadde det ikke vært mye igjen av de flotte gamle furuene der inne Se miljøkriminaliteten fra 4:22 og 7:25. Endret 12. juli 2020 av Martin HJ 10 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Her kan jo bare oppsynet ta for seg av dimlingene! Alt er filmet! ... Tenk hva som hadde skjedd hadde jeg møtt disse imbesillene der ute, uten vitner... 2 Siter
haugoy Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Jeg trøster meg med at de er komplett ubrukelige med både øks og sag. Så hærverket de utøver går så sakte som mulig. Siter
Jofa19 Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Trist med manglende kompetanse og respekt. Også andre fjellområder blir berørt på en negativ måte når alle skal «ut». Se artikkel og video fra Stekkenjokk. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/naturbevakarna-slar-larm-det-ar-kaos-har-i-stekkenjokk Siter
Per Fredrik Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Det er mulig disse begynner å få kalde føtter da kommentarfeltet på youtube. er stengt. Det er nesten så en ikke tror det en ser. Et øyeblikk da jeg så hvor krøkkete de var med verktøy tenkte jeg at kanskje noe kan få Darwin prisen. Litt for stygg tanke, men jeg måtte få det ut. 1 Siter
+Kristian V. Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Fremtidens friluftsfolk! Idioter... Det som er enda mer irriterende er jo at det virker som dette er en tur i regi av en eller annen skole, så noen der burde tatt litt ansvar. Kan jo være lov å håpe at en anmeldelse og bot finner sin vei til de rette, slik folk med droner og ulovlig flyging har fått.. 1 Siter
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 12. juli 2020 Populært innlegg Skrevet 12. juli 2020 Oppsynet i Femundsmarka er orientert. Det anmeldes! 17 1 Siter
Jaahan Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Kan være lurt at noen laster ned den videoen før den fjernes fra youtube. Den kommer garantert til å bli sletta hvis de får snusen i at politiet er involvert. 1 Siter
+Kristian V. Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Hvor gjengen kommer fra kan man se i den nyeste filmen som er lagt ut, klassetur til Egypt.. Denne filmen er også "signert"... Siter
Manko Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 (endret) Kristian J. Vabø skrev (På 12.7.2020 den 18.55): Fremtidens friluftsfolk! Idioter... Det som er enda mer irriterende er jo at det virker som dette er en tur i regi av en eller annen skole, Ekspander Tror jeg beskyldte feil gruppe, slettet derfor innlegget - Endret 12. juli 2020 av Manko Siter
Kjell Iver Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Er det ikke Hedmark Idrett og villmark?. https://www.folkehogskole.no/skole/hedmarktoppen/idrett-og-villmark Jeg tror nok dette må tilskrives ung dumskap. De vet nok ikke bedre..men hvor er turlederne..? 2 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Kjell Iver skrev (På 12.7.2020 den 20.26): Er det ikke Hedmark Idrett og villmark?. https://www.folkehogskole.no/skole/hedmarktoppen/idrett-og-villmark Jeg tror nok dette må tilskrives ung dumskap. De vet nok ikke bedre..men hvor er turlederne..? Ekspander Uansett. Anmeldelse er levert! Hva det nå måtte koste turbloggeren... 9 Siter
elgen Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 Dumt, men så vidt jeg kan se er det da i det minste døde treer som felles. Jeg har et par ganger i Bærumsmarka sett noen som har fellet ferske treer i skulderhøyde til til bålved!! Det tar normalt minst et år å få tørret veden. Jeg la i sin tid foto ut her på FF av dumskapen. Mye uforstand og ingen har tydeligvis hørt om forhugg ved trefelling. Elgen Siter
+ost Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 @elgen i Femundsmarka nasjonalpark er det forbudt å felle trær, også døde. Det er også forbudt å ta seg til rette på døde falne trær. 1 Siter
Tessatroll Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 elgen skrev (På 12.7.2020 den 23.10): Dumt, men så vidt jeg kan se er det da i det minste døde treer som felles. Jeg har et par ganger i Bærumsmarka sett noen som har fellet ferske treer i skulderhøyde til til bålved!! Det tar normalt minst et år å få tørret veden. Jeg la i sin tid foto ut her på FF av dumskapen. Mye uforstand og ingen har tydeligvis hørt om forhugg ved trefelling. Elgen Ekspander No skal vel ingenting felles i Femundsmarka, men på generell basis hadde det vore langt betre om dei felte til dømes ei levande bjørk enn ein slik gammal furugadd. Triste greier. Siter
Skogens Stønn Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 ost skrev (På 13.7.2020 den 8.18): i Femundsmarka nasjonalpark Ekspander Usikker på om dette er inne i nasjonalparken. Siter
Bjørnar Mo Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Ser ut som de starter og ender i Sverige, Käringsjön? Men 2:03 er vel broa over Reva og Revbua ser man vel på 2:36? Siter
Skogens Stønn Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Bjørnar Mo skrev (På 13.7.2020 den 12.53): Ser ut som de starter og ender i Sverige, Käringsjön? Ekspander Det var egentlig det jeg også lurte på. Jeg har vert der en del ganger oppgjennom årene og padlet det meste i Rogen-området. Jeg synes det ligner veldig, men er ikke sikker da. Det er vel uansett ikke grei framferd å hugge ned gamle furuer som antakelig har stått der i flere hundre år. Og det er i hvert fall ikke sporløs framferd, det er sikkert. Gamle trær (ikke bare furu) er viktig for naturen. Det var en biolog som sa at et levende tre består av 20% levende og 80% dødt materiale. For et dødt tre er det omvendt. Det består av 80% levende (mest sopp, lav og insekter) og 20% dødt materiale. La det døde treet leve i fred! 3 Siter
Hege P. Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 (endret) Høye døde trær er også brukt som hekkeplass for rovfugl. Uansett er det som Skogens Stønn nevner ikke akkurat sporløs ferdsel. Det gjorde vondt å se den filmen. Ungdommen burde lære seg å bruke kvistbrenner.. Endret 13. juli 2020 av Hege P. 1 Siter
foroll Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Totalforbud mot å ta noe annet enn småkvist fra bakken i Femundsmarka, så dette var fælt å se. Fint å se at de er flinke til å dokumentere lovbruddene selv, og at det blir anmeldt av @Bjarne H.S. Jeg kom nettopp hjem fra en femdagers-tur rundt Muggavassdraget selv, og kontrasten mellom bålplassene langs nedre deler av elva og den totale mangelen på menneskelige spor høyt oppe i vassdraget nærme svenskegrensa er stor. Jeg har lekt med tanken på om Femundsmarka burde vært delt inn i soner à la Lemmenjoen i Finland, med én del der det kun er lov å fyre bål langs faste bålplasser med utkjørt ved, og ellers gjelder normale regler. Rundt Røa-vassdraget og nedre Mugga og Grøtådalen kunne dette vært positivt, men jeg kjenner ærlig at det byr meg imot. 4 Siter
Leif88 Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Skogens Stønn skrev (På 13.7.2020 den 10.30): Usikker på om dette er inne i nasjonalparken. Ekspander Bjørnar Mo skrev (På 13.7.2020 den 12.53): Ser ut som de starter og ender i Sverige, Käringsjön? Men 2:03 er vel broa over Reva og Revbua ser man vel på 2:36? Ekspander da er dem vell fortsatt i rogens naturreservat? i så fall så gjeder reglene der også "skada växande eller döda stående eller ikullfallna - träd, buskar och gräva upp växter eller ta bort mossa och lav" 3 Siter
Truant76 Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Bjørnar Mo skrev (På 13.7.2020 den 12.53): Ser ut som de starter og ender i Sverige, Käringsjön? Men 2:03 er vel broa over Reva og Revbua ser man vel på 2:36? Ekspander Synes det var mye mer bygninger i videoen enn jeg kan huske det var ved Kärringsjön, og den åpne plassen der bussen står kan jeg heller ikke huske var så stor. Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Truant76 skrev (På 13.7.2020 den 19.15): Synes det var mye mer bygninger i videoen enn jeg kan huske det var ved Kärringsjön, og den åpne plassen der bussen står kan jeg heller ikke huske var så stor. Ekspander Tipper de startet ved Käringsjövallen og ikke ved Käringsjön. 1 Siter
Skogens Stønn Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Bjarne H.S. skrev (På 13.7.2020 den 20.01): Tipper de startet ved Käringsjövallen og ikke ved Käringsjön. Ekspander Jess, det er akkurat det det er. De har parkert på P-plassen ved Käringsjovallen (bilene og kanoene) og bært ned til Østre Vingarna hvor de starter turen. Der er det masse boder. Så har de padlet ut til Rogen. Jeg syntes det var noe kjent. Det er lenge siden jeg var der da. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.