Gå til innhold
  • Bli medlem

"Liten" onsdagstur. (Yksendalsbu 25.10.06)


morten

Anbefalte innlegg

Litt annerledes enn planlagt
Etter egentlig å hatt anledning til å reise på tur hver eneste dag de siste to ukene, var de siste 8 dagene med overveiende drittvær noe tunge å holde ut. Værmeldingene for onsdagen viste et lite lyspunkt, men intet bombevær.

Jeg manglet en liten etappelapp på hver side av Yksendalsbu og planen var derfor å padle et stykke inn langs Bygdin og så gå over fjellryggen der og ta den siste manglende stibiten.

Etter ei flott soloppgang gjennom Båtskaret og ankom jeg Fagerstrand. Vinden pisket overraskende kraftig inn fra vest og stranda var dekt av 1 cm nysnø.
Jeg plasserte kajakken i vannkanten, pakket begge skottene med alt "stæsjet" som skulle være med, skiftet til padlesko og skulle bare legge utpå da det der og da eksistensielle spørsmåle: "Hvor er padleåra?", dukket opp.
Hjemme selvfølgelig. En liten bit av meg var glad for å slippe å stampe innover Bygdin i motvind, så jeg tok det ikke videre tungt. Nye planer ble lagt i hui og hast.

Etter å ha vekslet en 200-lapp inn i et par sjokolader og litt småpenger på Spar vendte jeg kursen mot Beito og Lykkja før 50 kroner forsvant inn i den glupske veiautomaten for Slettefjellveien. Veien var bar helt opp til Fleinsending og dekt av et tynt snølag innover mot Ole.

Jeg parkerte og ruslet vestover langs Ole og nøt utsikten til kritthvite fjell i sterk kontrast til snøbare sørhellinger i lavere høyder.

Jeg hadde ikke med kart, og hadde ikke peiling hvor og hvordan, men havnet etter hvert inn på en hvitemerket v-sti (V for Vang kommune) som inne ved Kvithaugstølene dreide krapt venstre. Det gikk ingen merking inn gjennom stølstunet, så jeg tenkte kanskje stien gikk i en bue rundt denne, men stien fortsatt sørvestover opp i fjellet, sikkert med kurs mot Tomashelleren, så det endte med at jeg forlot den og brøytet meg gjennom kratt og slikt på skrå ned mot Ole igjen.

Jeg kom omsider inn på DNTs sti mellom Yksendalsbu og Tomashelleren, en sti som neppe gås av mange, for her var det svakt tråkk. I tillegg var det slik at man lurte på hvorfor den gikk der den gikk, men jeg fulgte den trofast og kom etter hvert inn på merkingen fra Bygdin som jeg fulgte til hytta.

Været var ikke så bra som håpet. Skyene stanget inn fra nordvest og løste seg ikke opp før de var sør om Mugnetinden, noe som gjørde at jeg havnet mer og mer i skyggen ettersom sola skled over himmelen. Ei og anna fuktig snøbyge ramlet også forbi, og jeg mistet lysten på å utforske lia ovenfor Yksendalsbu. SÅ DERSOM NOEN HAR GÅTT DENNE, ER JEG MEGET INTERESSERT I Å KOMME I KONTAKT MED DEG.

Tilbake fulgte jeg samme vei. Var for så vidt interessant å utforske stien på sørsiden av Ole. Den var (som mange "lavlandsfjellstier") ganske gjørmete og myrete, men førte gjennom et trivelig fjelllandskap med relativt rolige former. Et par steder ble jeg minnet på de store knausene i nord da bl.a. Torfinnstindane så vidt dukket frem fra skyene.

Legger ved noen bilder som viser hvor lite snø det er i fjellet dagen før det store uværet er varslet inn over Sør Norge.

post-3-133474440223_thumb.jpg

post-3-133474440234_thumb.jpg

post-3-133474440241_thumb.jpg

post-3-133474440249_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
... og jeg mistet lysten på å utforske lia ovenfor Yksendalsbu. SÅ DERSOM NOEN HAR GÅTT DENNE, ER JEG MEGET INTERESSERT I Å KOMME I KONTAKT MED DEG.

Så fikk du jo noe ut av dagen lell da, Morten!

Fint å vandre slik alene i øde høstfjell, med lukten av snø i lufta.

Hviler en slik inderlig ro over alt da, synes jeg...

Men hva er så interessant med den Yksendalslia egentlig?

Og enten var byggmesteren av Yksendalsbuene full, eller så sank høyrefoten din ned i myra,

for disse var jammen skjeve! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sånn det ser ut på Yksendalsbu! Området sør for Bygdin og ”bak” Mugnetind har ikke direkte vært overlesset med turrapporter, så derfor var det artig med en liten smakebit derfra også. Disse fjellene er jo relativt beskjedne når man står på de langt høyere tindene nord for Bygdin, men bildet av Yksendalsbu vitner om at det finnnes daler og bratte fjellskrenter der inne også. :mrgreen:

Lurer på hvor mange ganger jeg har sett Mugnetind (uten å ha vært fast boende i Valdres noen gang :| )? På bildet ditt Morten var’n ekstra fin. Flott med de skogkledde og bare åsene foran, og den snødekte Mugnetind bak!

Og enten var byggmesteren av Yksendalsbuene full, eller så sank høyrefoten din ned i myra, for disse var jammen skjeve!

Morten er vel stødig på foten, så vi satser på det første... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er så interessant med den Yksendalslia egentlig?

Og enten var byggmesteren av Yksendalsbuene full, eller så sank høyrefoten din ned i myra,

for disse var jammen skjeve! :mrgreen:

Beliggenheten er flott Erik. Det er Sørnorsk villmark på sitt beste. Åsså skal stiene i området beskrives i Gjendeboka da :|

Bildene jeg tar er veldig ofte hellende på skrå mot høyre.. Savner et kamera med elektronisk vater :) Hyttene er nok rett i seg selv.

Svein: Canon-fotografen takker :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom omsider inn på DNTs sti mellom Yksendalsbu og Tomashelleren, en sti som neppe gås av mange, for her var det svakt tråkk. I tillegg var det slik at man lurte på hvorfor den gikk der den gikk, men jeg fulgte den trofast og kom etter hvert inn på merkingen fra Bygdin som jeg fulgte til hytta.

Eftersom det är jag som har lagt traséen för stigen mellan Tomashelleren och Yksendalsbu, kunde det vara intressant att veta var du lurte på varför den gick där den gick. Kanske jag kan förklara, om det inte är förklaring nog att det är en svensk som har lagt den :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del ting egentlig. Stort sett bare småplukk, men for å være konkret:

1) Like etter broa over elva som renner ut i Ole tar stien til venstre, krysser en bløtmyr og fortsetter litt til før den plutselig dreier 90 grader til høyre, dog med et tydelig skilt som markerer dette. Kan egentlig selv tenke meg mulige forklaringer på den.

2) Videre oppover lia skrår stien flere steder mot høyre (selv om Yksendalsbu ligger til venstre). Stien går i en del myrlignende terreng og det så der og da ikke ut som om terrenget hadde vært mye verre om man hadde skrådd mot venstre.

3) Et stykke oppe i lia, kanskje vel halvveis mellom broa og der man kommer inn på stien fra Bygdin, vender stien nesten 90 grader mot venstre. Stien er temmelig utydelig der. Ingen markeringer antyder denne brå kursretningen. I tett tåke ville jeg trolig fortsatt rett frem.

(Her er det dessuten en overgang fra stakemerking til varde).

For øvrig var stien både utydelig og gjørmete, men det er sikkert vanskelig å unngå i dette terrenget, og at få personer går der er jo ikke de som merker sin skyld, men stien ville nok vært skikkelig gjørmete med stor trafikk.

Det er kun denne biten jeg gikk, og det er sikkert mye bedre i høyereliggende strøk over mot Tomashelleren.

Meget interessant i alle fall at det ble lest av en som var med på å merke stien (var det dere som bestemte traséen også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dugnadsledare för märkningen hade jag en viss frihet att välja men i stora drag var det förstås bestämt hur stigen skulle gå. DNT kan ju inte märka stigar hur de vill, utan det måste göras överenskommelser, i det här fallet antar jag med Vang kommun och grundägarna. Vang kommun har ju märkt en stig från Sanddalen till Olestøl som passerar Tomashelleren (den som du gick ett stycke). Sedan går det faktiskt en stig mellan Kvithaug och Yksinosen. Den är delvis märkt med blåmålning och lättare att finna när man kommer från andra hållet. Den skulle dock inte användas, förmodligen för att man inte ville ha en DNT-stig in bland hyttene. Före dugnaden var jag på befaring med den som arbetar med detta på DNT OAs feltavdelning och en av hytteägarna på Kvithaug. Egentligen var avsikten att stigen skulle längs nordsidan av Yksnin bort mot Yksendalsbu, men där var väldigt igenväxt med kratt. Jag visste också att vi skulle vara lite kort om folk på dugnaden så jag föreslog att vi i stället skulle lägga den rakt upp mot stigen mellan Bygdin och Yksendalsbu, vilket godkändes.

Sedan for jag upp några dagar före dugnaden för att gå upp stigen och märka den provisoriskt med plastband. Jag försökte att bruka existerande stigar så mycket som möjligt. Söder om Yksinosen fanns en hel del reinsdyrtråkk som jag kunde bruka, men på nordsidan var det sämre. Närmast bron fanns en gammal stig, men den går helt intill hytta som står där, så den tyckte jag inte var lämplig att bruka. Därmed måste jag gå åt vänster och över blötmyra. Det är jag väl inte helt lycklig över, men jag såg ingen annan möjlighet. Jag kan väl tillägga att jag i rapporten påpekade att man borde hålla ögonen på denna plats och lägga gångbana om det skulle bli stort slitage. Nu verkar det ju inte som det har blivit så stor trafik.

Fortsättningen uppöver svänger lite fram och tillbaka som du skriver. Huvudorsaken till detta är att jag ville undvika att lägga stigen genom alltför mycket kratt. Dessutom försökte jag lägga den så torrt som möjligt, men som du skriver så går det ju inte att helt undvika våta partier i sådan terräng. Jag var ju också ute i augusti och det ser väl lite annorlunda ut i oktober. Jag gick fram och tillbaka åtskilliga gånger innan jag hade hittat en väg som jag tyckte var rimligt god. Jag tror jag vet vilken plats du avser i punkt 3. Jag kan förstå att du lurar på varför stigen först går åt höger och sedan åt vänster och inte bara rakt upp. Där stigen svänger åt vänster går den upp på en liten höjdrygg och nedanför den (på vänster sida så som du gick) var det väldigt tätt med einerkratt och på höger sidan om ryggen är det myr.

Man kan naturligtvis alltid diskutera detaljer i vägvalet, men jag gick som sagt fram och tillbaka åtskilliga gånger för att undersöka olika möjligheter.

Till slut kan jag rekommendera ett besök på Tomashelleren. Det är ju en av DNTs högst belägna hytter och ligger fint vid ett vatten med flott utsikt mot Jotunheimen. Utöver de märkta stigarna dit, kan man gå direkt mellan Fondsbu och Tomashelleren. Det är lättgånget och tar cirka sju timmar. Jag har skrivit lite om dugnad på min hemsida och lagt upp lite bilder:

http://harald.nordius.se/dugnad.htm

Tomashelleren:

tomashelleren.jpg

PS Vad är du vill veta om lia ovanför Yksendalsbu? Är det den där stigen till Fondsbu går du menar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald: Tomashelleren kommer til å bli besøkt. Be sure :arrow:

Gikk en del på stien med gammel blåmaling fra broen og østover langs Ole til jeg kom inn på stien som Vang kommune har merket. Sistnevnte tar bratt av mot sør midt langs vannet, og man må vite at stien mot Yksin går rett gjennom stølstunet for ikke å bli lurt oppover lia som jeg gjorde.

For øvrig er det alltid lettere å kritisere enn å lage. Problemet er at det ikke går nok folk der til å lage en tydelig sti, og da settes kravet til merking med en gang høyere for å gjøre det lett å følge stien.

Men tusen takk for dine betraktninger.

Når det gjelder stien opp i lia bak Yksendalsbu tenker jeg på den som er merket mot Fondbsu via Völodalen ja, gikk jo ganske langt mot Yksendalsbu fra Fondsbu for noen uker siden, men kom ikke helt frem (måtte tilbake igjen også...).. Tenker på ting som spesielle karakteristikker ved stien, passasjer som inneholder noe spesielt, om det er mye stein, mye kratt, mye myr. Hvordan merkingen er, hvilken side av bekken den går etc. Har lest et sted at merkingen delvis består av treåpler med rød merking på toppen også opp denne lia. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter befaringen jag skrev om så gick vi från Yksendalsbu till Fondsbu men jag minns inget speciellt från vägen upp i lia så det var väl inte så mycket att lägga märke till antar jag. Det är stolpar ett stycke där också, ja, och rätt mycket kratt. Det verkar bli mer och mer kratt i fjället så röjning av kratt är ett vanligt inslag på dugnaderna. En sak som jag minns var att stigen var fel intecknad på kartan när man hade kommit upp och den svänger mot väst. Där går den några hundra meter längre söderut än vad som visas på kartan. En annan sak jag minns är en djävla ur på cirka två km, men den var närmare Fondsbu så den har du säkert gått. Det regnade när vi gick där så det var inget nöje. Kanske var det regnet som gjorde att vi fick vada över Vøloa också. Enligt Till Fots ska den kunna stengås, men det gick inte den dagen i alla fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at bøndene fortsetter. Jeg setter stor pris på gårdsdrift og ikke minst setring. Jeg er så lei av Oslo at det er vanskelig å beskrive. Da måtte jeg holdt på svært lenge med å forklare, og akkurat nå orker jeg ikke det. Men saken er at min bedre (får vel si det da) halvdel har tatt en lang utdannelse, og det vil være vanskelig å få jobb innen det i Valdres. Og selv om hun hadde fått jobb tror jeg ikke det ville vært nok. Hun vil nemlig bo i nærheten av familien i tillegg. Så da er det ikke mye håp, men jeg blir faktisk deprimert av å tenke på at jeg skal bruke opp det ene lille livet jeg har på å kave rundt i kø, kork, kaos og muslimslum. Nå bor jeg i en betongkasse også - det er jo helt sykt med tanke på at Norge er et av de landene med mest plass i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så store avstanden fra Oslo til Valdres da, så hun vil jo ikke være så veldig langt fra familien. Det er jo drøssevis av valdresinger som jobber i Oslo og dra hjem hver helg. Da kunne hun dratt til Oslo i helgene mens du hadde dratt på tur. Det er som du sier, en har bare ett liv og sløse bort. Jeg synes spesielt synd på deg som må bo i noe så upersonlig som en betongkasse :D(minner meg om komunisme og mennenskene som blir dyrket i the matrix hver gang jeg ser en blokk) I Valdres kunne du bygd deg et koselig hus i Tom`s egen stil til en langt billigere penge enn hva du må ut med i Oslo området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.