Svein Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Leste denne artikkelen nå på morgenkvisten http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121853 Sitat: Jostedalen er et pussig sted. Jo lenger opp i dalen du kommer, jo varmere og grønnere blir det. Det første jeg tenkte var at kulden fra breen synker nedover dalsiden og kjøler ned dalføret. Jo lavere ned, jo dårligere vekstvilkår. I tillegg vet vi som bor der daler er dype/smale og fjellene høye, at sola ikke kommer så godt til ned i dalene som lenger opp i fjellet, og at dette også må påvirke faunaen. Tar jeg feil? Andre forhold som påvirker? Hehe.... Sitat: Det skulle man ikke tro, når man vet at iskalde Nigardsbreen nærmest slikker dalbunnen aller øverst. Så sent som rundt 1750 strakk faktisk bretungen seg flere hundre meter lenger ned enn i dag, og skubbet nesten på husveggene øverst i den nå så frodige vestlandsdalen. Den lille istid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stuttjukken Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er vel med Jostedalen og Jostedalsbreen som med eit kjøleskap. På utsida av kjøleskapet rett bak fryseboksen er det varmt.......... Helsing Stuttjukken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jostedalen er relativt normal sammenlignet med sunnmøringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzi Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 I tillegg vet vi som bor der daler er dype/smale og fjellene høye, at sola ikke kommer så godt til ned i dalene som lenger opp i fjellet Har du flyttet til Ytre Standal eller Bjørke, Svein? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Hehe... my second home Nei, jeg bor fortsatt et steinkast lenger nord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.