Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 5. juli 2020 Populært innlegg Skrevet 5. juli 2020 Etter å ha vært en lidenskapelig vandrer i årevis, og gjerne tok 4-5 mil på en dag gjennom en Oslo-mark, på jakt etter Kjentmannsposter og utsiktspunkter med matpakke og primus i sekken, har jeg omsider funnet gleden ved å overnatte. Har sovet på mange hytter i Oslo-markene (og et par andre marker), men i fjor begynte jeg å telte. Hadde mange fine turer der. Så i våres var det på tide skaffe seg køye. Og det har vært utelukkende helmaks. Både til overnatting og dagsturer med slækking. Har «hengt» meg ved Jonsvanna i Fjella ved Ørje. I «bakgården» min oppe ved Linderudseterhøgdene, Kroktjern innafor Bjørkelangen. Hadde 17-mai-helga med to netter i Østmarka, en pinse-natt ved Goliaten i Drammensmarka, og en natt ved Store Sandungen i Vestmarka. Men høydepunktet i min henge-karriere så langt er utvilsomt «Finnemarka på langs», fra Tyrifjorden til Hokksund, 13-19. juni. Jeg har de siste åra fått et «kjærlighetsforhold» til Drammensregionen, og drar ned dit en del ganger i året, både for å gå og sykle. Mye er utforsket, enda mer skal utforskes. Startet med tog til Drammen, buss til Vikersund, og taxi siste biten til Hanseløkkveien, så jeg kunne angripe Marka fra nord. Det var ganske hett og bra med sol, så jeg var forberedt på at det ville litt tyngre en vanlig. Like oppi lia, kom jeg i prat med en kar på en hytte, han ville nesten ikke a meg gå videre, kjempe hyggelig. Han insisterte på at jeg skulle ha med 1,5 l. Farris, så da ble det enda tyngre last. (hadde med en nok vann, siden jeg var usikker på hvor mye bekkevann som ville være tilgjengelig) Møtte på en sauflokk (gjør jo ofte det, særlig på Romeriksåsen), men denne gangen vil Dolly komme å hilse på. Det er ikke vanlig. Ungen stod bak, mens jeg fikk klappe henne litt. Koselig. Gikk opp til Aborttjern, og spiste matpakka ved en hytte som lå der. Gikk så veien videre, som ble til sti/skitrasé oppom Breiliflaka, og videre ned til Sandtjern/Sandvollen. Tok et bad der (nakenbad er DIGG).. planen var å henge seg ved De Pene Tjerna, men det var så nydelig ved Sandtjern, så da ble jeg der. Slækka i køya, en stund, før det ble et nytt bad, og så middag. Jeg pleier normalt sett å ha med utstyr for å lage middag fra scratch, men når jeg skulle være ute så lenge, ble det Real med någet attått. Gikk en runde rundt vannet som kveldskos, før det kom en liten skur. Koselig å ligge i køya, under tarp, høre torden, og se på regnet. Dag #2 Dagens mål var Jakobsstigene. Hadde jo opprinnelig tenkt å sove ved DPT, og ta stigene fra den siden, men nå gikk jeg heller mot Lårvika, og så via Lunnaas, og Bumlekollen. Kjapp titt ned på stigene, og tauet på andre siden, opp igjen til sekken, og stabba med ned til Vesle Nykjua. Nakenbad mens Realen stod og trakk, topp stemning, fra ikke den mest idylliske plassen, men det funka. Planen videre var et av vanna vest for Glittre, men jeg «feiga ut».. og slo camp ved Store Elgtjern. Så langt på turen, hadde jeg sett en sykelist på veien ved Nykjua, (att og fram) samme med en bil. Så jeg tenkte at å slå camp rett ved blåsstien, ikke ville by «problem». Herlig bad (i netto’n selvsagt, må jo det når det ikke er folk rundt). Mat og køyekos med Kindle og podcast. Har aldri vært borti et vann med mer vaking enn her. Jeg spiser ikke fisk, så den fikk svømme fritt 😊 Dag #3 Ganske åpen for rutevalg, men ville retning Snaukollen. På vei mot Svarvestolen, møtte jeg at hav av kuer. Og en som virket spesielt interessert i meg. Tenkte først at hun ville jage meg vekk fra ungene sine da hun kom rolig mot meg (jeg kan ikke mye om kuer) Jeg gikk rolig og lagde ikke noe styr, men hun fulgte etter…. i ca 1 km… da stoppet jeg opp, hun kom mot meg. Hun ville bare ha litt kos. Jeg er ikke vond å be, når dyr skal klappes. Kan ikke huske å klappa en ku før. Koselig. Gikk videre forbi Vindsjø og Damtjern. Endte opp ved Bergdamtjern. Rigga meg til, tok et bad (jepp 😊 ) og spiste lunsj. Vrengte så lokket på sekken, så det ble til en 10 l. sekk, tok med vann, og gikk opp til Snaukollen(e), og tok Vardeåsen på vei tilbake. Middag etter hvert, og en kveldsrunde rundt vannet, før jeg tok et kveldsbad. Køyekos med Kindle og podcast. Dag #4. Da var det kurs mot Hokksund. Gikk veien til enden, forbi Snaukollen, og bratt ned mot Midstua og videre mot Øytjern og Lauvtjern. Der ble det et bad (for å ikke lukte helt krise på toget), med shorts for engangs skyld, da en skoleklasse hadde avslutning rett ved. Ned til Hokksund, og en lunsj fra Rema, før toget tok meg hjem til Tigerstaden. Køye er topp. Finnemarka ruler. Terningkast 10. Vil du se bilder, kan du klikker her: https://drive.google.com/drive/folders/1t594-SEOvr4kFlEmbfreN-L8DNBq71ds?usp=sharing 15 Siter
Tiur3 Skrevet 6. juli 2020 Skrevet 6. juli 2020 Bra turbeskrivelse og mange fine bilder. Ser du fulgte omtrent samme rute fra Vikersund, som Memento Mori gjorde under sin "Tyrifjorden rundt" tur. Vet ikke om det var tilfeldig, eller …. Ser inv. bilder av den åpne hytta på Lundås også, der han stekte en fet ørret. Da du benyttet skogsbilveien sørover fra Nykjua området mot Glitre vannet, savner jeg bilder av Gapahuken som Statskog har bekostet og som Drammen fiskestell har oppsatt ved Nord Sneisa. Det er en av 3 gapahuker som Statskog nå har bekostet i området, i tillegg til ny hytte på Gjevlekollen (602 m.o.h.) og oppgradering av andre hytter i området. Den siste gapahuken er nå under oppføring, ved Lelangen. Du var kanskje ikke klar over det, men veien som går inn til venstre sør for Vesle Nykjua, går bort til en hytte (med minnestein), hvor 2 motstandsmenn ble drept av tyskerene på slutten av krigen, en kom seg unna og til bygda. Tyskerene hadde leitet etter disse cellene, i denne marka stor deler av krigen, men med hjelp av en nassist (som var kjent), fant de frem her. Kort veg bort til hytta, trolig bare ca. 500 m. Ser du har hatt en fin tur, tross mange høydemeter deler av marka. Og så fikk du kost med både sauer og kuer. Vet ikke om du er klar over bussforbindelsene som også går på østsiden av Finnemarka. Og at det også går noen busser fra Sylling mot Vikersund, så en kan angripe Finnemarka fra alle kanter. 1 1 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 6. juli 2020 Forfatter Skrevet 6. juli 2020 (endret) Tiur3 skrev (5 timer siden): Bra turbeskrivelse og mange fine bilder. Ser du fulgte omtrent samme rute fra Vikersund, som Memento Mori gjorde under sin "Tyrifjorden rundt" tur. Vet ikke om det var tilfeldig, eller …. Ser inv. bilder av den åpne hytta på Lundås også, der han stekte en fet ørret. Da du benyttet skogsbilveien sørover fra Nykjua området mot Glitre vannet, savner jeg bilder av Gapahuken som Statskog har bekostet og som Drammen fiskestell har oppsatt ved Nord Sneisa. Det er en av 3 gapahuker som Statskog nå har bekostet i området, i tillegg til ny hytte på Gjevlekollen (602 m.o.h.) og oppgradering av andre hytter i området. Den siste gapahuken er nå under oppføring, ved Lelangen. Du var kanskje ikke klar over det, men veien som går inn til venstre sør for Vesle Nykjua, går bort til en hytte (med minnestein), hvor 2 motstandsmenn ble drept av tyskerene på slutten av krigen, en kom seg unna og til bygda. Tyskerene hadde leitet etter disse cellene, i denne marka stor deler av krigen, men med hjelp av en nassist (som var kjent), fant de frem her. Kort veg bort til hytta, trolig bare ca. 500 m. Ser du har hatt en fin tur, tross mange høydemeter deler av marka. Og så fikk du kost med både sauer og kuer. Vet ikke om du er klar over bussforbindelsene som også går på østsiden av Finnemarka. Og at det også går noen busser fra Sylling mot Vikersund, så en kan angripe Finnemarka fra alle kanter. Jeg la ikke merke til noen gapahuk, som jeg kan erindre, hadde nok tatt bilder om jeg hadde sett tipper jeg. I 2018 tok jeg buss til Sylling, gikk over Hørtekollen, mot De Pene Tjerna, Breili og ned til Vikersund. Sov på hotell. Dagen etter, taxi til Åmot, opp til Glomsrud, mot Krokstad og til Drammen. Har også gått fra Vikersund, over Hovlandsfjell, og sov på Goliaten. Har gått mye i høgget mellom Krokstadelva og Drammen. Og på lørdag sykla jeg Tyrifjorden rundt fra/til Sundvollen... lanfs alle fjordarmene..så langt det lar seg gjøre. Utrolig vakkre omgivelser langs fjorden. Spektskulære fjellsider Takk for tilbakemelding, og info om ting og tang. 🙂 Endret 6. juli 2020 av DenGladeVandrer 2 Siter
Tiur3 Skrevet 8. juli 2020 Skrevet 8. juli 2020 Da er du kjent med buss tilbudet, i alle fall til Sylling. Og har vært i området flere ganger. Ja - mye interessant natur i Finnemarka også. Men gapahuken, som du passerte på ca. 20 m hold, så du ikke. He.. he.. Men en ser den ikke på avstand, så en kommer nok litt brått på i en svak venstre sving, Da kommer en åpning inn til venstre og en kan se en flat plass (plass til 2 - 4 biler) og i bakkant, så var det oppsatt et lavt tregjerde (alla skigard) og gapahuken ligger bak gjerdet. (Gjerde mot beitedyra). Ser en del av bakveggen og hele skråtaket. Godt synlig, hvis en ikke knoter på gps/mobli, eller ser på kart mens en går. Har ikke bilde av den på denne pcén, eller kunne jeg lagt ut bilde av den. Men det er nok flere bilder av den, på "Finnemarkas venner". Også den nye som blir oppsatt nå. 1 1 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 8. juli 2020 Forfatter Skrevet 8. juli 2020 Tiur3 skrev (2 timer siden): Da er du kjent med buss tilbudet, i alle fall til Sylling. Og har vært i området flere ganger. Ja - mye interessant natur i Finnemarka også. Men gapahuken, som du passerte på ca. 20 m hold, så du ikke. He.. he.. Men en ser den ikke på avstand, så en kommer nok litt brått på i en svak venstre sving, Da kommer en åpning inn til venstre og en kan se en flat plass (plass til 2 - 4 biler) og i bakkant, så var det oppsatt et lavt tregjerde (alla skigard) og gapahuken ligger bak gjerdet. (Gjerde mot beitedyra). Ser en del av bakveggen og hele skråtaket. Godt synlig, hvis en ikke knoter på gps/mobli, eller ser på kart mens en går. Har ikke bilde av den på denne pcén, eller kunne jeg lagt ut bilde av den. Men det er nok flere bilder av den, på "Finnemarkas venner". Også den nye som blir oppsatt nå. Kanskje jeg så... Knoter ikke med dingser... men går i min egen verden og funderer.. Nå vet jeg om den i hvert fall. Skal ha minst en 2-netters til denne sesongen, pluss dagsturer. Må prøve ski og truger der etter hvert. Står høyt på ønskelists😊 1 Siter
Joachim V Skrevet 13. november 2020 Skrevet 13. november 2020 Tiur3 skrev (På 6.7.2020 den 11.35): Da du benyttet skogsbilveien sørover fra Nykjua området mot Glitre vannet, savner jeg bilder av Gapahuken som Statskog har bekostet og som Drammen fiskestell har oppsatt ved Nord Sneisa. Det er en av 3 gapahuker som Statskog nå har bekostet i området, i tillegg til ny hytte på Gjevlekollen (602 m.o.h.) og oppgradering av andre hytter i området. Den siste gapahuken er nå under oppføring, ved Lelangen. Er disse på "oversikten gapahuker og åpne koier? Kan ikke se så mange. Info noe sted? Nord sneisa og Lelangen er 2, hva med den 3dje og er Lelangen ferdig? Vurderer å rømme denne galskapen og dra på loffen noen dager. Da er gapahuker alternativet. Håper ingen andre tenker det samme. 😛 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 13. november 2020 Forfatter Skrevet 13. november 2020 Så at linken med bilder var død, Ny link her til de som vil se. https://drive.google.com/drive/folders/1uDcQ6BjbDTpTA3WFHNFkRKJ_dURg4tdq?usp=sharing 1 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 13. november 2020 Forfatter Skrevet 13. november 2020 Joachim V skrev (1 time siden): Er disse på "oversikten gapahuker og åpne koier? Kan ikke se så mange. Info noe sted? Nord sneisa og Lelangen er 2, hva med den 3dje og er Lelangen ferdig? Vurderer å rømme denne galskapen og dra på loffen noen dager. Da er gapahuker alternativet. Håper ingen andre tenker det samme. 😛 Vet ikke noe om det dessverre. Men med tanke på at jeg knapt så folk midtsommers på 3 dager, så tror jeg du kan gamble på å være i fred nå. Siter
+GrundeL Skrevet 13. november 2020 Skrevet 13. november 2020 Hyggelig turrapport fra kjente og kjære plasser. Har gått Finnemarka på langs to ganger, og kommer garantert til å gjøre det igjen. Har også stor sans for slike «nærekspedisjoner» hvor man tar tog eller buss til start og «går hjem». Nordmarka på langs er også en flott 3 dagers tur. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.