Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Helt ny på forumet!

Mitt søskenbarn/kusine (ca30 år) spurte meg i går:

- Har du forslag til fjellskistøvler til meg?

Hun vil ha noen med litt støtte, da disse skal brukes på Fischer E109 TOUR med Rottefella Nordic Norm 75mm. Hun har problemer med at hun svetter mye og blir kald, så Scarpa T3/4 var ikke noe alternativ, mente hun. Hun har lav rist og smalt fotblad, så da foreslo jeg Asolo Snowdrift/Morgedal.

Noen som vet hvor disse er å få kjøpt i dag? I Oslo? Blir de i det heletatt produsert eventuelt impotert til Norge?

Eller har dere andre forslag til støvler for denne ivrige skidamen?

Kanskje noen sitter med noen ubrukte fra før Varg tok over?!

Mvh Bård

Annonse
Skrevet

Om jeg ikke tar helt feil, er Varg Morgedal en videreføring av Asolo Morgedal. Så de to modellene er nok ikke så veldig ulike.

Asolo lager ikke skistøvler i lær lenger. Mener Vertikal i Norge har hatt et avgjørende ord med i utformingen av begge modellene gjennom å ha stått for spesifikasjonene på begge, samt de andre av Asolo og Varg sine lærskistøvler. Pluss skistøvlene fra Merrell i en kort periode etter Asolo og før Skavl.

Har selv et par gamle Asolo Morgedal. Husker ikke helt hvordan Asolo Snowdrift var. Var det den modellen som var enda lettere og spinklere enn Morgedal? Eller var det den som var hakket tyngre og stivere? Om det er sistnevnte, så er antakelig Varg Skavl en slags etterkommer. Denne er litt tyngre og kraftigere enn Morgedal - en fordel om hun ikke bare skal gå rett fram. Men den er antakelig litt mer tidkrevende å gå inn, da den er stivere.

Men er det mye topptur hun har tenkt seg ut på, er heller ikke Scarpa T3 eller T4 så dumme. Betraktelig bedre støtte har de i hvert fall. Noe en definitivt har glede av på nedoverturene. Og sånn som du beskriver føttene hennes - smale og med lav vrist - så tror jeg de passer veldig godt inn i Scarpa-ene. Relativt varme er de også. Med skall og innerstøvel er de nok varmere enn en enkel lærstøvel.

Svetter hun mye, er dampsperresokk (plastpose) et alternativ, og ligger hun i telt, så sikrer den uttakbare innerstøvelen at hun kan ta den ut og lettere tørke den i soveposen. Noe i hvert fall ikke jeg gjør med enkle lærstøvler.

Men er det helst bortoverski hun skal ut på, er nok en lettere lærstøvel å foretrekke.

Ellers, i tillegg til Skavl, lager både Garmont, Scarpa og Crispi tradisjonelle lærstøvler. I tillegg er det de siste årene kommet noen 75mm støvler som ligner på lærstøvler, men i syntet-materiale, som vistnok ikke er så verst - har ikke prøvd dem selv, men har venner som er godt fornøyde.

Skrevet

vel

Du fikk fint svar, men ikke mange svar!

Jeg bruker selv Varg Morgedal og er egentligen godt fornøyd, . Men jeg er mann med str. 46 og breie føtter med høy vrist. Stort sett motsatt av allt du søker!!

Varg Morgedal har bra lengdeflex, bra torsionsstivhet, men er noe lave om anklen og gir ikke veldig støtte der. Der er av tykt amfibiolær og dermed godt vanntette ved god smøring. Men jeg kunne ønske mer støtte i ankelen! Sommer støvlene mine i en kandahr binding støtter faktisk mer!

Både Scarpa og Crispi gjør tilsvarende lærstøvler i 75 mm norm, som er smalere og ennda smalere i lesten. Både Varg og de gjør modeller med høyere skaft og dermed større ankelstøtte. Kjæresten har en av disse (Scarpa? Crispi?)modeller og er godt fornøyd til bortover skigåing. Holdbare har de også vært.

Men diss støvler er egentligen litt gammelmodige beksømstøvler. Ikke noe feil med det! Kanskje dette er fin velprøvet støvlekonstruksjon! Men den gir alltså 136 syhøl langs kanten som må tettes med smurning og en litt klumpet konstruksjon.

Var jeg dama ville jeg også prøve Fischer sin BXC 6 75mm og kanskje også den NY modell BXC 8 (se på Fischer sin hiemmeside). Det er vel mer moderne støvler med vulkanisert såle.

Annet sted har en jente beskrevet de som med bra lengdeflex og bra torsjonsstivhet og BRA ankelstøtte! En skrev noe om de kanskje var minndre vanntette på vårføre?? Det kan jo avhielpes med plastpose utenpå sokken!

Desverre er det kun få sport butikker som har de og importøren, Fischer Norge, hemmeligholder dem stort sett - litt merkeligt, hvis en ønsker å selge ski og støvler.

Hilsen

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.