Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til vandretur i alpene


Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å planlegge en lett til moderat tung tur i Alpene et sted. Er totalt ukjent, men ønsker å finne en ukestur med overnatting på betjente hytter. Sentrale stikkord er alpeutsikt, god mat og drikke, moderate dagsturer uten klatring eller tyngre/avanserte alpine innslag. Kanskje en gondol eller to. Noen som kan hjelpe meg med turforslag, erfaringer eller linker til turforslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i området rundt Zermatt for ca. 5 år siden, og derfra er det gode muligheter for både hytte-turer og dagsturer. Går flere gondoler opp til ca. 3500 meter. Spesielt området rundt Monte Rosa massivet byr på en masse flotte topper. I tillegg ligger naturligvis Matterhorn der, muligens verdens flotteste fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Som Barre sier er Marmotta vel kanskje den her på Fjellforum som har absolutt mest erfaring med vanlige fjellturer i Alpene. Du kan sikkert henvende deg direkte til ham.

Ellers har jeg har vært en del i Alpene selv også, men kun i Italia og litt i Sveits. Det er utrolig mange flotte områder, så problemet er vel helst og velge. Ettproblem er å lage skikkelige ruter hvis du vil gå fra hytte til hytte. Stort sett betyr det at du nesten alltid må passere temmelig høye pass. I Italia er det alltid - etter min mening - god mat og temmelig 'uryddig'. Det er litt av sjarmen. I Sveits ganske kjedelig, men bedre ordnet. Syd-Tirol ligger midt i mellom. Hvis du liker nattero og ikke for mye tvalehet burde du holde deg unna hyttene som ligger like ved ruter til berømte fjell. Der får du alpinistene som står opp, med liten respekt for andre menneskers søvn, om 3-4 tiden om natten.

Jeg kan selvsagt bare snakke om områdene jeg kjenner selv:

Aosta og Gran Paradiso i NV-Italia er i hvert fall flott. Praktfull utsikt og stort sett brukbart vær fordi området ligger litt i ly av Mont Blanc massivet og den vestlige grensekammen mot Frankrike. Selv fikk jeg kun til én rundtur og ikke alle delene av den var like enkle heller. Jeg forteller derfor heller om en del turer som i hvert fall er greie og begynner og ender på samme hytte. Forhåpentligvis har du bil så du kan komme deg lettvint fra den ene hytta til den andre.

I den sydvestre delen av området ligger Rifugio Benevolo. Det er en kort tur opp til hytta fra en stor og fin parkeringsplass i Tumel innerst i dalen. Hytta ligger i fint gresslandskap med pen utsikt.

En lett dagstur går til Lago di Goletta (2706) og eventuelt videre til Becca della Traversiere (3337). Det er litt slitsomt opp til sjøen men det er en utmerket sti. Ved sjøen er det masse plass til å ta seg en lunchpause med utsikt mot breeen. Fra Becca della Traversiere er utsikten selvsagt enda finere mot en masse flott topper.

Den andre turen går opp til Col di Nivoletta. Underveis er det stor sjanse for å se marmotter. Derfra eventuelt videre til Punta Basei (3338). Det aller siste stykket (3 meter) opp til toppen er litt klatring, men det er et tau der så det er ikke noe problem. Også her er utsikten fin: bl.annet mot Gran Paradiso selv.

Et annet pent område er rundt Col del Nivolé litt lenger mot øst. Hit opp går det en bilvel så det kan være temmelig travelt i helgene. Det er to hytter her. Selv bodde jeg på Citta di Chivasso og var godt fornøyd. Du kan her også gå lette turer opp til sjøer retning Monte Taou Blanc eller helt til toppen. Også her hjelder at det er et litt vanskeligere stykke fra et pass opp til hellingen til toppen selv. Ellers er det fint å gå dalen innover / nedover mot Pont (man kan ogå begynne fra Pont og gå opp til Col del Nivolé). Et stykke inne i dalen kan man gå oppover en helling mot Punta Foura. Her er det god sjanse for å treffe på gemser. Det er det forresten flere steder i Gran Paradiso.

Et helt annet område i Italia er Stelvio Nasjonalpark i nordøst. Her er det flere hytter. Hver dal har i hvert fall en. Martell-dalen på nordsiden er åpen og pen. Forholdvis greie turer opp til pass. Fra Stelvio i neste dal mot vest er det kabelbane til en hytte rett under Königspitze: det er et fantastisk syn opp mot nordøstveggen med hengebreer. Selv synes jeg utsikten fra Hintere Schöntaufspitze (3325) var enda flottere. Det er en helt grei tur opp dit, selv med barn grei å gå. Det er et par steder der man må over sne, men det er merket og godt spor helt til topps. Muligens er nå den andre kabelbanen åpnet nesten helt opp til passet. Også Ultental er pen, men ikke så åpen. Her kan du gå opp til Grünzee som ligger i en gryte under Hintere Eggenspitze og Gioveretto. Fra sydsiden er det en slitsom, men flott og lett tur opp fra Val di Sole til Rifugio Vioz på drøyt 3500 meter :) . Det er først to kabelbaner opp til ca. 2300 meter og deretter en utmerket (men lang og slitsom) sti til hytta. Videre til toppen selv er heller ikke vanskelig i godt vær. Det er høyt, så det kan være temmelig kaldt hvis været er dårlig. I vest er det også gode muligheter, men der har jeg selv kun tatt vanskeligere ruter.

Så har du selvsagt Dolomitene. Her har du for eksempel Sella-gruppen med kabelbane opp til Sas de Pordoi på 2950 meter. Flott utsiktspunkt og restaurant. I et pass litt lavere ligger det en 'ekte' hytte. I et annet område med Pala-gruppen kommer du ogå opp til ca. 2600 m med kabelbane. Her ligger det en sentralt plassert hytte litt lavere og er det nok muligheter for kortere enkle turer. Opp til Cima Rosetta er greit nok fra endepunktet for kabelbanen. Igjen topputsikt blant annet mot Brenta-Dolomiten.

I nord har du Zillertaler-alpen med Hochfeiler-hytta. Hvor pent det er der vet jeg ikke helt p.g.a. tåke. Det var i hvert falle en fin hytte (2700) med utmerket mat. Circa 1000 hm fra veien.

Ellers er jo Monte Baldo ved Gardasjøen et skikkelig fint begynnerområde med en kam med en virkelig fin sti (særlig den sydlige delen, den nordlige delen kan være skummel et par steder hvis det bir vått) og en hytte ca. midt på kammen. Fantastisk å se rett ned på sjøen 2000 meter under deg.

I Sveits har jeg lite erfaring. Også jeg har hørt at det rundt Zermatt er nok av kabelbaner (og mennesker) for de berømte uitsiktspunktene. Flere fine turer til hytter også tror jeg.

Selv har jeg i Wallis kun vært til Turtmann-hytta og den turen er grei, men ikke særlig pen. Fin utsikt riktignok fra hytta mot Bishorn.

Vestpå var jeg til Dents du Midi. Bilveien opp fra Martigny til Les Marecottes er temmelig skummel. Stien / veien videre til Lac de Salanfe er grei, men kjedelig. Utsikten ved sjøen er fin med høye fjell på alle sider.

Det er klart det er mange fine andre turer også, men jeg har holdt meg til turer for (relativt) begynnere. Det vil si at du absolutt må vurdere selv om du vil prøve noen av toppene. Turene som er beskrevet til hytter eller sjøer er etter min mening lette. Så vidt jeg husker også de turene til pass som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.