Lompa Skrevet 6. juli 2020 Skrevet 6. juli 2020 Jøss, den kjente jeg ikke til. Jeg har padlet i 15, 15,5 og 16,5... Ser helt rett ut da. Siter
Per Stian Wølneberg Skrevet 6. juli 2020 Forfatter Skrevet 6. juli 2020 Ja, nå må jeg bare vente på litt bedre vær så skal den testes 😊 Siter
Leinad Skrevet 6. juli 2020 Skrevet 6. juli 2020 Etter så mye strev så unner jeg deg en meget god sommer i kanoen! Du blir nok glad i den 2 1 Siter
Per Stian Wølneberg Skrevet 7. juli 2020 Forfatter Skrevet 7. juli 2020 Takk for mange gode tips og råd til innkjøp av kano, og montering! I dag har jeg hatt første og andre turen i kanoen! Den første turen padlet jeg ca 1,5 km oppover elven i motvind. Kanoen er overaskende god å padle. Jeg hadde ingen problemer med å håndtere den på egenhånd. Jeg måtte til slutt snu fordi vinden ble så sterk at det knapt gikk fremover. Det ble en nydelig retur hvor jeg nesten bare trengte å bruke åra som ror mens jeg lå tilnærma langstrakt i kanoen, mens jeg nøt følelsen av å flyte hjemover igjen. Den andre turen hadde jeg med ungene på 11 år. Da padlet vi nedover elven et lite stykke til vi fant en liten avstikker som lå dekket av skog. Der var det fullstendig vindstille og med tettvokst skog på alle kanter fikk vi skikkelig eventyrstemning. Jeg har et spørsmål. Når elven svinger seg. Hvilken side er det best å ta svingen på? Jeg tok intuitivt innersvingen med den hensikt at jeg tenkte vinden ville løye litt under svingen, men i to store svinger ble jeg nødt til å krysse elven til andre siden. Begge gangene var vannet og vinden mye stillere i den brede enden av svingen? Siter
Truant76 Skrevet 7. juli 2020 Skrevet 7. juli 2020 Vannet er nok roligere (men raskere) i yttersvingen fordi det i innersvingen oppstår sirkulære bevegelser slik at noe av det renner mot strømmen. Dette er sikkert noe kajakk-elvepadlere kan gi deg mye informasjon om. Siter
Truant76 Skrevet 7. juli 2020 Skrevet 7. juli 2020 Kom forresten over denne (PDF), en kort innføring i elvedynamikk og hvordan tenke på dette i en kano. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.