Torgeir Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 Har tenkt litt pÄ Ä ta en tur til fjells pÄ Ärets mÞrkeste tid... En dagstur opp i hÞyfjellet, for Ä oppleve fjellet pÄ en helt annen mÄte enn "normalt". Med korte dager og lav sol... Mange minusgrader. Jeg tenker da pÄ en topptur, til en av de kjÊre toppene over 2000 meter (kall meg gjerne 2000m-fanatiker - jeg er stolt av det ). Jeg har aldri vÊrt pÄ noen slik topp pÄ denne Ärstiden. Derfor kan det bli ekstra spennende. MÄ vel starte i mÞrke, evt. med hodelykt, og komme ned igjen etter mÞrkets frembrudd. Har ogsÄ hÞrt om folk som har overnattet pÄ toppene pÄ denne Ärstiden; til og med feiret nyttÄr der... Noen som har erfaring med slike turer? Er det greit skifÞre i hÞyden..? Noen som vil vÊre med? Det mÄ bli en "lett" topp, helst en skitopp, som er tilgjengelig fra vinterÄpen vei. Kanskje GrÄhÞ i Reinheimen? Eller noe nÊrt Lom.. Er Lomseggi greit tilgjengelig pÄ denne tiden..? Alle tips mottas med takk, og dere er hjertlig velkomne til Ä bli med Siter
morten Skrevet 7. november 2003 Skrevet 7. november 2003 GrÄhÞ er en lang tur! Du er sikkert en spreking, men jeg tror nok du ville trengt noen timer i mÞrket med mindre du er heldig med skifÞret. Hva med KvitingskjÞlen. Hvis du kommer et stykke f.eks. inn mot Brimi er det ikke sÄ langt.... Du har sikkert ikke vÊrt der? Jeg skulle gjerne vÊrt med deg, men jeg tÞr ikke etter sist gang... Neida, tÞyser. Men jeg tror ikke jeg orker tanken pÄ Ä kjÞre helt rundt nÄr Valdresflya stenger. SÄ 2000 meterstoppene er utelukket for meg denne vinteren... Men en eller annen vinter skal jeg ogsÄ vÊre i hÞyden i det fantastiske lyset som kan rÄde!!! Siter
Erik Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Det kuleste er en helgtur med innmarsj fredag, toppstÞtet lÞrdag og retur sÞndag. Da er de fleste topper oppnÄelige. Hvis man skal ha det unnagjort pÄ 2 dager - hva med f.eks Ä parkere bilen pÄ Hjelle, overnatter pÄ Vettismorki, ta Falketind dagen etter og deretter rett ned til Hjelle. (Rart hvordan man ikke fÄr besteget Falketind nok ganger...) NÄr man fÞrst er det stikker man selvfÞlgelig oppom StÞlsnostind. Det er vel puddersnÞ i januar sÄ det hjelper Ä vÊre flere til Ä dele pÄ Ä trÄkke lÞype. Det er neppe snÞ nederst i Utladalen sÄ man begynner skigÄingen fra Vettismorki. Har man valgmuligheten "tager" man de bredeste toppturskiene man har. PÄ turen ned igjen fra Falketind til Vettismorki har man hele Hurrungane foran seg Hvis man pÄ dÞd og liv skal gjÞre alt pÄ en dag kunne man ta utgangspunkt i BÞverdalen. Her bÞr det vÊre mye morsomt Ä ta av og SkjÄkfjellene er vel det enkleste?? Her er jeg ukjent vinterstid men antar det ogsÄ her er dyp puddersnÞ og hÞy kampen-for-tilvÊrelsen-faktor. SÞndre Jotunheimen er litt utilgjengelig. BesshÞ og/eller Nautgardstindene kunne vÊre artig og er tilgjengelige via Bessheim. Rondane burde ogsÄ vÊre innen rekkevidde med parkering pÄ MysusÊter. Uansett er det snÞforholdene som avgjÞr. Man blir litt giret av Ä planlegge sÄnn... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Erik: Jeg har ikke vÊrt sÄ mye pÄ 2000 meterne vinterstid, men har vÊrt den del pÄ de som er nesten sÄ hÞye.. Det med puddersnÞ er jo Þnsket da, men realitetene er at ofte byr hovedvinteren pÄ en utrolig vindbearbeidet snÞ. Ofte ser fjellflatene ut som et frossent hav. Et landskap som er meget slitsomt Ä krevende Ä kjÞre nedover i. Sjansene er jo selvsagt stÞrre for pudder i lesidene (rasfare), og generelt er disse bÞlgeformene mindre utpreget i brattere terreng. Grunnen til at det er slik er fÞrst og fremst at vintersnÞen er tÞrr og lett og blir ett raskt bytte for vinden. Om vÄren er det i mindre grad slik. HÞyere dagtemperaturer gjÞr at snÞen blir tung og mer stedfast, samtidig som stormene er mindre hyppige Min erfaring i hÞyfjellet i januar er at dyp puddersnÞ er langt mer unntaket enn regelen. Denne vindpakkede snÞen har ogsÄ sine fordelere. Den er meget lett Ä gÄ pÄ, bl.a. i oppoverbakke og man klarer seg fint uten noen andre til Ä veksle pÄ sporproduksjon.... Siter
Erik Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Mine (begrensede) erfaringer fra desember/januar i Jotunheimen tilsier dyp lÞssnÞ. Det samme har bekjente av meg erfart pÄ 2k-turer i romjulen. NÄr jeg tenker etter har mine turer vÊrt i mildvÊrsperioder og like etter mye snÞfall og med lite vind. Jeg ser nemlig ikke poenget med skiturer i -20 og heller ikke poenget med mye vind. FÞreforholdene blir naturligvis annerledes med annen vÊrsituasjon og mine turer har vel ikke vÊrt under typiske normalforhold. Man skal selvfÞlgelig vÊre forsiktig m.h.t. skredfaren og den er ikke akkurat mindre under ovennevnte vÊrforhold. Perioden desember-januar er ogsÄ svÊrt lang og det er vel uansett vanskelig Ä generalisere. I begynnelsen av desember vil det ikke nÞdvendigvis vÊre nok snÞ og i slutten av januar er det forsÄvidt nok snÞ, men da er heller spÞrsmÄlet om det er pudder eller speilblankt. Rondane er et kapittel for seg med generelt lite nedbÞr. Siden forrige sesong har vi heldigvis fÄtt Fjellforum hvor vi kan utveksle siste info om forholdene. Jeg tror vi kan vÊre enige om at toppturer i desember/januar er svÊrt vÊravhengige. Om sommeren kan det meste gjennomfÞres uansett temperatur og nedbÞr. I desember/januar mÄ man i stÞrre grad bestemme seg i siste liten om det blir tur eller ikke og til hvilke fjellomrÄde. Da er det er greit med en plan B. Siter
Kim Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Jeg har vÊrt pÄ en del turer over 2000 meter pÄ denne Ärstiden. Det anbefales! Forslag... f.eks. MoldurhÞi fra Lundadalen. Du mÄ regne med Ä starte i mÞrket og avslutte i mÞrket, men en fantastisk tur. Nautgardstind, Stornubben m.fl. er klassikere pÄ denne Ärstiden. Jeg har vÊrt i omrÄdet flere Är, og faktisk sÄ tidlig som i november har det vÊrt mer enn godt nok skifÞre (med rundt 1 meter snÞ). Fantastisk utsikt innover i Jotunheimen. Turer pÄ denne tiden av Äret har mye stÞrre risiko enn turer ellers. Som oftest er det kaldt. FÄr du en skade og blir nÞdt til Ä bli liggende, utenfor en snÞhule, blir det fort styggelig kaldt. I verste fall fryser du ihjel fÞr hjelpen kommer. VÊret kan ogsÄ bli ganske infernalsk, men med tÞrt og vindstille vÊr i vÊrmeldingen gÄr det som regel bra. I Rondane er en tur pÄ Veslesmeden, Storronden eller HÞgronden flotte turer som alle gÄs fint pÄ en dag, med mÞrket som en del av turen... det har uansett sin store sjarm. Du fÄr med deg skumringen, sola som stÄr opp, det flotte dagslyset og den enda flottere solnedgangen og deretter mÞrket igjen. Det er rett og slett et energikikk i kroppen i en ellers sÄ mÞrk hverdag (som det ofte er bokstavelig talt pÄ denne tiden av Äret). Siter
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Kim, vet du pÄ hvilke tider av Äret Lundadalen-veien er Äpen? Siter
Kim Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Jeg tror den stenger seg selv ved de innerste gÄrdene. Vi var der i begynnelsen av desember et Är, da var det ikke brÞytet videre. Uansett er det fullt oppnÄelig Ä komme seg pÄ 2-3 av totusingene i omrÄdet derfra. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Det gÄr en vel en vei ogsÄ pÄ sÞrsiden av elva der, vet du om det gÄr an Ä kjÞre der?? Da jeg var der i fjor sommer kjÞrte jeg pÄ nordsiden av elva. Men skal en pÄ MoldurhÞ/Lomseggen er det vel en fordel Ä vÊre pÄ riktig side av elva?? Siter
Kim Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 Ja vi kjÞrte pÄ sÞrsida, til traktorveien som gÄr av ved Krokstadteigen. Derfra gikk vi opp pÄ MoldulhÞi pÄ ski, startet i mÞrket og kom ned i mÞrket. Helt fantastisk, -25 kuldegrader, like kaldt i hÞyden. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2003 Skrevet 10. november 2003 OK! Det hÞrtes bra ut. FÄr kanskje vente til februar, da skal i sÄfall MoldurhÞ og Lomseggi til pers Siter
Fjellfanten Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Jeg mÄ Êrlig innrÞmme at jeg ikke er noe til topperobrer. Men det har vel mest med at de jeg har reist pÄ turer med ikke har giddi Ä starte opprturen. NOK OM DET. Det nÊrmer seg eksamenstid og juleferie. Er det noen som kan fortelle litt om hvor jeg bÞr legge turen. Jeg vil ha minst -10 og snÞ. Helst tÞrt og fint vÊr. Etter Ä ha tilbakelagt store deler av Rondane i sommer, fÞles det trygt Ä reise tilbake dit. MEN, jeg aner ikke hvordan det er der inne vinterstid. Har jo hÞrt om folk som flyr rundt med pulk der inne... Er likevel redd jeg blir ensom da jula skal ofres til hedningen og fjellguden. Kan noen kort gi meg en rute? Kunne forsÄvidt likt Ä komme med tog til hjerkinn og gÄ derfra... Eller gÄtt mot SnÞhetta, er det ok? Men dere skjÞnner vel hva jeg spÞr om...? Hvor trygt er det for en middels erfaren vintercamper??? Siter
ods Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Generelt kan en si at det ofte er lite snÞ i Rondane. Dette gjelder spesielt de nordre deler, dvs Grimsdalen, Haverdalen og DÞrÄlen som er av de nedbÞrfattigste omrÄder i landet. Lenger syd i Rondane er det mer snÞsikkert. Jeg har opplevd Ä mÄtte bÊre skiene kortere eller lengre strekninger i pÄsken bÄde ved kryssing av Grimsdalen og Haverdalen. PÄ ruta mellom Grimsdalen og Haverdalen er det beste alternativet Ä ta den vestre varianten som gÄr om Haverdalsetra. Der er det mer snÞ enn den Þstre varianten som krysser Haverdalen lenger nede pÄ hÞyde med DÞrÄlglupen pÄ sydsiden av dalen. Skal en fra DÞrÄlseter til Rondvassbu, bÞr en ikke gÄ straka vegen om Rondvatnet, men velge en mer spennende variant som gÄr om Langholet og Kaldbekkbotn. Bare vÊr obs pÄ eventuell hengeskavl pÄ bandet mellom de to botnene. Den kan eventuelt omgÄs i Þstre ende. Fra dette bandet er det forÞvrig kort vei opp pÄ en totusenmetring, nemlig Storesmeden. PÄ den andre siden av bandet ligger en annen nesten totusenmetring, Steet. Fra Rondvassbu kan en fortsette sydover Ringebufjellet, gÄ til HÞvringen eller raskeste vei til Mysuseter og offentlig transport (sjekk om det gjelder ved juletider). God tur! Oddvar Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 Skrevet 18. november 2003 Takker for svaret Oddvar. Det er mulig jeg mÄ utsette turen. Trist men sant. Takker likevel for et fint svar. HÞrtes ut som en fornuftig vei og gÄ om jeg ikke husker helt feil fra i sommer. Ha en riktig flott vinter med mange fine turer MVH Fjellfanten Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.