Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttopptur med vinterføre (Veslesmeden 7.10.06)


Eirik H

Anbefalte innlegg

Min første 2000-meter noensinne ble av den kalde og forblåste sorten - og en så flott opplevelse at jeg er nødt til å dele den med noen her.
Vi var to gutter, begge 20 år, som ville få det siste ut av fjellet før "stengetid" i oktober. Derfor tok vi turen opp til Espen (den andre)s hytte på Mysusæter i Rondane. Jeg har fått smaken på fjellet først de siste par årene Det er fantastisk å ha funnet ut om den renselsen en fjelltur er. Men en 2000-meter hadde jeg aldri vært på. Derfor bestemte vi oss for å legge ut på topptur. Været var svært ustabilt, og hele Rondanemassivet (hvis man kan kalle det det) lå innhyllet i skyer. Derfor valgte vi en rimelig lett tur (ifølge DNTs guide), Veslesmeden (2015 moh.).

Den første biten inn til Rondvassbu gikk greit. Det var ikke altfor vått, men et viktig element begynte å vekke en liten bekymring: det lå snø mye lavere enn vi hadde trodd. Skydekket innhyllet Rondeslottet og Storronden, og bunnen lå nok på rundt 1600-1700 meter. Hvor mye snø lå det høyere? Kom det til å bli noe problem?
Uansett gikk vi på. Vinden tok til utover dagen, og var nok oppe i en god kuling da vi nådde bunnen av hovedoppstigningen på omtrent 1600 meter (der man tar av fra stien mot Dørålseter). Da var det på med lue og hansker, og regnbukse - vi visste jo ikke hvor dyp snøen egentlig var. Dessuten begynte det å bli kaldt der oppe.

Da vi nådde skylaget på 1700 meter, begynte det å bli virkelig kjølig - den fuktige skyen gjorde at det la seg små vanndråper på alle klærne og i ansiktet. Og da vi nådde toppen av første oppstigning på 1800 meter, lå temperaturen på null. Fuktigheten på jakka frøs til, og det var 10 cm snø. Da var det på tide med en pause. Jeg skjønte på den mer erfarne turkameraten min at denne toppturen var av det litt tøffere slaget - sikten var ikke mer enn 30 meter, vi vasset i snø alt på 1800 meter, temperaturen hadde passert frysepunktet og det blåste sikkert stiv kuling. Men det kom selvfølgelig ikke på tale å gi seg! Vi skulle opp. Og jeg skjønte FOR ALVOR hva folk som elsker toppturer mener - alle andre tanker enn den å nå toppen ble visket bort. Jeg følte på en helt annen måte enn noen gang tidligere at jeg var i kontakt med elementene. Fantastisk følelse!

Etter noen hundre meter på en rygg begynte siste oppstigning. Jeg begynte å bli sliten, men bare én tanke sto i hodet på meg - toppen. Det blåste friskere og friskere, og da vi passerte 1900 hadde mange steiner frosset inn på grunn av fuktigheten fra skyene. Utrolig stilig! Dessuten begynte vi å nærme oss toppen av skylaget. Å se skyene som blåste forbi med enorm fart var en spektakulær opplevelse: i det ene øyeblikket kunne vi se solen og alt ble lyst, og i det neste tetnet det helt til igjen.

På toppen var utsikten lik null. Akkurat da gjorde det ingenting. Jeg hadde nådd min første 2000-meter! Og visste i det øyeblikket at det kom til å bli mange flere.

Vinden begynte å variere kraftig. Et øyeblikk gjorde det vondt av kulde i et vindkast, og i det neste var det fullstendig vindstille.
Rett nedenfor toppen fant vi oss en hule med ly for vinden. Der tok vi på oss ullgenser og kokte den beste kakaoen (med gassbrenner) jeg noensinne har smakt.

Det dårlige været gjorde bare turen bedre - det er under sånne forhold man føler at man lever.

Gleder meg til flere toppturer.

Hilsen en ny fjellentusiast.

post-2046-133474439883_thumb.jpg

post-2046-133474439892_thumb.jpg

post-2046-133474439896_thumb.jpg

post-2046-1334744399_thumb.jpg

post-2046-133474439907_thumb.jpg

post-2046-133474439915_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba!

Ikke verst å få slik mersmak i et sånt vær. Men er du som meg så elsker du slikt vargvær, det er da man virkelig føler at man er ute!

Og hvor godt er det ikke etterpå - i et lunt varmt krypinn, med en varm kopp i hånda, mens vinden fortsatt uler rundt husnovene der ute...

Og bare gled deg - en sunnere hobby finnes ikke!

Klatring, klyving, ski, spenning, forventning, trim, slit, kameratskap, moro, minner -

og pustslående vakre landskap så langt ditt blanke øye kan se... :wink:

Så velkommen i klubben! ;)

Jo flere bidragsytere her på FF, jo bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul lesning.

Jeg har veldig sansen for at man gleder seg over en tur. Det er ikke så farlig om toppen er høy eller lav eller vanskelig eller lett. Det viktige er den opplevelsen man har akkurat den dagen på akkurat det stedet man er. Folka man går tur med er også viktige. Er det bra folk så blir det en bra tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange hyggelige svar! Må gi dere på Fjellforum litt skryt - bilder og turrapporter jeg har sett her, har inspirert meg veldig - selv om jeg i utgangspunktet var interessert, er det mye mer spennende å lese personlige historier skrevet med innlevelse, enn å se tørre turforslag på turistforeningens hjemmesider.

Driver med sportsklatring fra før, er rimelig tidlig på nybegynnerstadiet ennå. Har så vidt prøvd å lede litt. Hvorfor jeg egentlig begynte med klatring, var fordi målet er å klatre i fjellet. Hvordan er det bra å begynne? Fjellsportkurs? Bare prøve seg litt på enkle fjell?

Legger ved noen flere bilder! Og - lover å dele mange, mange turminner med dere som har delt så mange med meg!

Vi snakkes igjen på forumet.

post-2046-133474439977_thumb.jpg

post-2046-133474439985_thumb.jpg

post-2046-133474439993_thumb.jpg

post-2046-133474439999_thumb.jpg

post-2046-133474440006_thumb.jpg

post-2046-133474440012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslesmeden er en fin top. Det var den første (og hidtil eneste) 2000 m-top, jeg har været på om vinteren. Jeg var der 5. april i år. En kammerat og jeg gik op fra Rondvassbu på ski. Efter fortop 1871 fortsatte vi på ski ad den brede flade ryggen mod Veslesmeden. Hvor det begyndte at gå brattere opover, efterlod vi skiene og gik på benene de sidste ca. 130-140 højdemeter mod toppen. Dagen før var der kommet en hel del nysne, så vi sank ned i sneen omtrent til hoften. I modsætning til jer havde vi vindstille, og vi havde stort set godt sigt. Bare i syd syd lå der skyer. I venstre kant af skyen (ØSØ) kunne vi så vidt se Storronden, og i højre kant af skyen (SV) kunne vi så vidt se Storsmeden. Mod V, NV, N, NØ og delvis Ø var der klart vejr og god sigt. Snøhetta og en anden top på Dovre (Storstygge Svånåtinden?) kunne ses helt tydeligt i NV. Vores nedtur på ski gik nok lidt hurtigere end jeres nedtur på benene, selv om vi ikke er så rutinerede på ski og kørte vældigt forsigtigt. Turen gav i hvert fald smag for flere topture på ski. For nogle få dage siden sagde min kammerat til mig, at denne tur var en af hans fineste fjeld-opleveser. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.