Gå til innhold
  • Bli medlem

Istidens forming av landskapet


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Mange steder i Norge har du klare spor etter isens herjinger med fjell og landskap.

Synes det er interesant å se/lese hvordan isen har formet landskapet, og kunne godt tenke meg å lære mer om dette fascinerende temaet.

Har lagt ved en bildeserie fra en dal hvor du tydelig ser morenekanter i forkant av vannene hvor isen har trekt seg tilbake, og mest sannsynlig har kalvet i vannene. Bildene ble tatt på jakt for snart 3 uker siden. Ingen vilt å se, bare sne, stein og storslått natur.

Har lest litt om emnet ( http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=65133&rom=MP ) men kan langt fra tilfredstillende nok.

Er det noen som vet av noen bra bøker om emnet.

post-1074-133474439761_thumb.jpg

post-1074-133474439769_thumb.jpg

post-1074-133474439777_thumb.jpg

post-1074-133474439785_thumb.jpg

post-1074-133474439793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Landskap formet av isbreer er et veldig interessant tema! Hvis du vil søke litt rundt på nettet kan du prøve deg med søkeordene "kvartærgeologi" eller "quaternary geology" som er geologenes betegnelse på perioden der jorda har vært dekket av isbreer (ca 2 siste millioner år). Da vil du nok kunne finne mye mer om hvordan forskjellige landskap har blitt formet og hvilke avsetninger som har blitt liggende igjen i områder som tidligere har vært dekket av isbreer.

En veldig bra bok som omhandler isbreer og istidene i Norge er boka "Istider i Norge: landskap formet av istidenes breer" av Bjørn G. Andersen. Du finner den på: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=115078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder i Norge har du klare spor etter isens herjinger med fjell og landskap.

Jeg ser spor OVERALT, fjorder, daler, sidedaler, hengedaler, vann. Er fjellene runde i form, har de lagt under isen i istiden (-e), er en fjellrygg skarp har den blitt slipt av en bre på hver side, de fleste tinder har 3 sider, noen 4 - altså 3 eller 4 breer har slipt. Fjordene er oftest dypest innerst, i enden av en fjord finner du nesten alltid et vann. Hengedaler, utgravd av botnbreer har også alltid et vann. OSV :twisted: Listen er nesten utømmelig... For endringer i breene i nyere tid er morene- eller grus-/steinhauger tydelige spor.

Fascinerende emne, jeg har for det meste lest artikler på web. Husker også å ha lest ei hovedoppgave om emnet. Bl. a har jeg lest at langs fjordene på Sunnmøre er det blitt funnet rester etter fjøre over 100m opp i fjellsiden. Dette stammer fra den tiden landet var tynget av is, og etter at den smeltet hevet landet seg.

Søkte litt på nettet og fant denne siden http://www.malvik.kommune.no/archive/Om%20Malvik/Homla-Foldsj%F8vandringen/2.geologi_og_istid.htm

Ifølge den hever landet seg fortsatt, 4mm pr år.

Studer kart, da ser man også de store linjene. Spesielt i fjordnorge :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landskap formet av isbreer er et veldig interessant tema! Hvis du vil søke litt rundt på nettet kan du prøve deg med søkeordene "kvartærgeologi" eller "quaternary geology" som er geologenes betegnelse på perioden der jorda har vært dekket av isbreer (ca 2 siste millioner år). Da vil du nok kunne finne mye mer om hvordan forskjellige landskap har blitt formet og hvilke avsetninger som har blitt liggende igjen i områder som tidligere har vært dekket av isbreer.

En veldig bra bok som omhandler isbreer og istidene i Norge er boka "Istider i Norge: landskap formet av istidenes breer" av Bjørn G. Andersen. Du finner den på: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=115078

Anbefaling av denne støttes! Jeg har lest den flere ganger ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Fascinerende emne, jeg har for det meste lest artikler på web. Husker også å ha lest ei hovedoppgave om emnet. Bl. a har jeg lest at langs fjordene på Sunnmøre er det blitt funnet rester etter fjøre over 100m opp i fjellsiden. Dette stammer fra den tiden landet var tynget av is, og etter at den smeltet hevet landet seg.

Søkte litt på nettet og fant denne siden http://www.malvik.kommune.no/archive/Om%20Malvik/Homla-Foldsj%F8vandringen/2.geologi_og_istid.htm

Ifølge den hever landet seg fortsatt, 4mm pr år.

Alle steder i Norge har vi en marin grense, det vil si på en høyde har vannet/sjøen stådd tidligere.

Kvikkleire f.eks finner vi kun under den marine grense. Det som holder kvikkleiren stabil / ustabil er salt, og salt vil du ikke finne høyere enn den tidligere vannstanden. Saltpartiklene som i bunn og grunn er ioner med elektrisk ladning, holder leiren sammen. Vaskes saltet ut vil leiren kollapse.

Derfor dreneres kvikkleireområder for å unngå gjennomvasking, eller det slåes ned saltpæler.

Du vil nok ha leire med tilnærmet samme egenskaper som kvikkleire over den marine grense, men ikke nært så "eksplosiv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
En veldig bra bok som omhandler isbreer og istidene i Norge er boka "Istider i Norge: landskap formet av istidenes breer" av Bjørn G. Andersen. Du finner den på: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=115078
Tror jeg skal bestille denne, måtte være en fin bok og kose seg med i Jula. Julesnop, en liten konjakk og lektyre om istiden høres bra ut.

PS! På bildet av andre vann er koia med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.