Gå til innhold
  • Bli medlem

Barn: Koordinasjon, trening og lek.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Er vi siste generasjon som fikk lov til å klatre i fjell og trær, leke i fjæra, hoppe på ski, rase og tydeligvis mange andre farlige aktiviteter som sisten og kanonball.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/19/480209.html

Nå er det EU sand og alt skal være så sikkert og ufarlig at det er en skam.

I USA har de tatt helt av, og trenden er at det de har i USA, ja det får vi og.

Utviklingen skremmer meg, ikke bare trues utendørsaktiviteter for barn av stadig mere tv, data og spill. Men når de i tillegg skal beskyttes sånn at de blir helt handlingslammet. Da går det for vidt.

Jeg er av den oppfatning at barn trenger å få prøvd ferdighetene sine, og finne ut hvor grensene går.

Vil tro at det vi alle ønsker er glade, opplagte og fysisk aktive barn? Har vi det, alle sammen? Svaret er NEI.

Har hørt flere ganger på radio de siste årene at barn har fått dårligerer koordinasjon og fysikk. Selvfølgelig får de det, hvis de ikke får utviklet seg normalt. Barn har til alle tider sprunget rundt omkring ute med forskjellige aktiviteter. Det er kun generasjonen sprunget ut av de siste tjue åra som ikke har det. Nå har det nesten blitt slik at de barn som har god koordinasjon og fysikk automatisk må drive med idrett (for å ha det).

Målinger jeg har hørt om utført i forsvaret viser at fysikken har blitt dårligere på rekruttene de siste åra. I seg selv ikke så rart kansje.

Verden er snudd litt på hodet. Før var en nerd en som satt inne på gutterommet med pc'een hele dagen. Nå er en nerd en som springer ute og leker hele dagen på ski og annet, og IKKE sitter inne med pc'een. Svigerbror pleier å si at vi er siste generasjon som kan bære ryggsekker på fjellet, dagens smalskuldra ungdom må snart bære kofferter på fjellet, de har ingenting å henge ryggsekken på.

Jeg prøver så godt jeg kan med min datter og la henne få prøve ut sine grenser og å lære på den harde måten. Hvis barna ikke skal få sine blåmerker, skrubbsår og kutt og erfaringer både positive og negative, hva sitter vi da igjen med? En gjeng slakke og slappe blautfisker kun brukbar til å sitte på ett kontor og plapre på en pc.....

PS! Synes det er greit det har roet seg litt. Har min andel av erfaringer fra oppveksten. Arr i kropp og hode etter en livlig barndom kan jeg ennå telle.

Den verste straffen fikk jeg fra legen etter enda en hjernerystelse: To dager i ett mørkt rom var resepten, det var straff det..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er både enig og ikke enig... :D

Nå er det jo slik at når barna er på barnehage og skole har dem som jobber der et vist ansvar, og da er det jo klart at dem skal passe på at unger ikke skader seg alvorlig. Dermed blir sikkerhetsaspektet noe annet enn hva vi var vandt med. Ingen forelder vil vel ha telefon om at barnet har kommet ut for en alvorlig ulykke på barnehagen/skolen....? Derfor har jeg full forståelse for mesteparten av det som skjer på disse plassene angående sikkerhet og slikt(eusand og slikt dilldall untatt)

Nå skal det sies at på skole/barnehage til mine unger så er dem mye ute i både skog og mark og fjøresteiner, og jeg synes dem gjør en kjempejobb der!

Når jeg voks opp, fantes det knapt nok en barnehage og jeg har selv aldri gått på noe slikt. Det resulterte selvfølgelig i at det var forelder som passet på når jeg var liten, og ikke noen med et helt annet ansvar, og som ikke ville blitt stilt til ansvar på samme måten om noe skulle skje med meg.

Mener nå at mange overlater oppdragelse til nettop skole/barnehage og syter mye når ungene ikke er slik dem vil ha dem :)

Om dåkkker vil at ungene skal få en tøffere oppdragelse, er det bare å sette i gang!! Oppdra ungene på den måten dåkker vil å ha dem ut i fjøresteinane, skogen, fjellet eller hva det nå måtte være! Men gjør det Deres egen fritid, og ikke last ansvar over på andre!

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig SRX.

Jeg bodde i by en liten stund med mine barn, men det gadd jeg ikke lenge!!

Ikke kunne de gjøre ditt og ikke kunne de gjøre datt, helt tragisk spør du meg :)

Her vi bor gjør barna det meste : Bygger hytte (har utviklet seg i rene Røkke stil),Fisker , er med på jakt, klatrer, Rafter, Kjører snøskuter, kjører Cross og 4-hjuling. Mekker på det meste og bygger mye rart.

Noen benbrudd har det da blitt :( ! Og da de fikk sin første kniv brukte vi opp en pakke med plaster på 10.minutt :roll: . Men de har lært masse av dette!

Og lærerne deres er utrolig imponerte over fysikken og hvor praktiske de er til å løse oppgaver på skolen!

Hadde en morro episode her da gutta var en 4-5 år :lol:

Gutta satt ute å snekret da en tante kom på besøk ( Denne tanten hadde barn på samme alder selv)

Jeg så at hun kom så jeg gikk ikke ut, noe jeg burde gjort :wink:

Hun kom løpende inn helt hysterisk med en hammer i hver hånd :D

På trappa satt to gråtende gutter, og jeg trodde jo da at det hadde skjedd noe siden de gråt sånn..

Men som tanten selv sa : Se hva jeg tok fra gutta dine, dette er jo livsfarlig, de kan jo slå ihjel hverandre med dem!

Jeg spurte om dem hadde brukt dem til noe annet enn det de skulle og det hadde de jo ikke, men hun hadde tatt dem for man kan jo aldri vite. Og hun mente da at det var bedre å være førevar.

Gutta fikk tilbake hammeren de, og de har fremdeles ikke brukt den på hverandre :wink:

Jeg mener at barn må få gå den harde skolen, prøve å feile. Men selvsagt under kontrolerte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er enig med EinarW og Tiri.

Selvfølgelig vil vi ikke ha telefon fra barnehagen eller skolen om at barna har skadet seg.

Men vi kan ikke sikre ungene ihjel heller. Lekeapparat som er så sikre, kjedelige, dyre og godkjent i alle retninger at det nesten er fælt.

EU sand (klinkekuleeffekt - Altså ikke komprimerbare masser) synes jeg er å gå litt langt. Selv om jeg i min tid fikk hjernerystelse på skolen etter en hoppekonkuranse på dissa, smekk rett i asfalten. Jeg vant :)

Amerikanske tilstander hvor ungene skal sitte (mrk. ikke drive fysisk aktivitet) i frimuttene er å gå over streken.

Kjenner igjen Tiri sitt innlegg i egne erfaringer. Selv var jeg tidlig ute med bruk av kniv, kan ikke huske når jeg brukte kniv første gang, jeg hadde alltid bare hentet i skuffa. Men husker jeg fikk min første som 6-7 åring, det var stas. Ett år sku jeg kjøpe kniv til mitt onkelbarn i julegave, han var 13 da. Min mor spurte hva jeg sku kjøpe til ham. Kniv svarte jeg. Har du hørt med din søster spurte hun, nei svarte jeg, selvfølgelig ikke. Det må du gjøre, hun liker ikke sånne gaver / ting til ham.

Da beskytter man ungene ihjel............. 13 år og da først få egen kniv. E det mulig? Æ blei sjokkert.

Jeg mener at barn må få gå den harde skolen, prøve å feile. Men selvsagt under kontrolerte forhold

Dette er det fornuft i.

PS! dattera mi på 3 år har ikke fått kjørt skutern min ennå. Har tross alt 142hk på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at barn må få gå den harde skolen, prøve å feile. Men selvsagt under kontrolerte forhold

Dette er det fornuft i.

PS! dattera mi på 3 år har ikke fått kjørt skutern min ennå. Har tross alt 142hk på den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Regner med at det blir nokk diskusjon om barneskuter etterhvert ja. Når jeg tar på skuterdressen så er ungen helt vill. Minner veldig om en setter, når far tar frem grønnklærne og børsa :wink:

Har ingen planer om å la ungen få prøve så stor skuter før om enda noen år. Du bør ha litt peiling før du setter deg på en skuter med 142hk og toppfart på rundt 200 km/t. Selv så husker jeg enda første gangen jeg fikk prøve gubben sin bollevarg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink::wink::lol: Kjenner igjen den reaksjonen der, både på hund og barn :lol::lol::lol:

Snøskuteren vår er ikke så sterk da. Og vi passer jo på når de kjører rundt med den.

Jeg også husker veldig godt første gang jeg kjørte snøskuter :lol:

Kjempe morro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette blir utviklingen:

http://www.aftenposten.no/viten/article1499439.ece

Kanskje vi friluftsfolk blir opphavet til den genetiske overklassen.

Hehe - salige Kjell Aukrust var jo også inne på slik forskning.

Han så på statistikken over langen for den norske militære rekruttmassen,

og regnet litt på utviklingen hva gjelder gjennomsnittlig høyde for disse.

Trenden viste en klar økning av snitthøyden over de siste 50 år.

Aukrust snudde så denne trenden på hue, og regnet seg i stedet bakover i tid.

Resultatet viste da at de som sloss i slaget på Stiklestad var 19 cm høge! :lol::lol:

Litt merkelig da, at disse vikingene var slik en trussel egentlig... :wink: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mye det samme som deg SRX når jeg hører om utviklingen i USA. Der går det over stokk og stein mht tiltak for å sikre seg mot søksmål. Skjønner jo at barnehager og lignende må ha visse krav til sikkerhet da de har ansvaret for en haug med andres unger. Men når det å leke sisten er blitt farlig er grensen overgått for lenge siden. Det neste blir vel at all lek blir forbudt og barna må sitte stille. Så ender det med sittesår… :wink:

Selv har vi ei i barnehage, og en dag jeg skulle hente henne, hadde hun en pen liten plasterlapp i panna. Hun hadde skallet med en annen unge ved lek på en madrass, og fått et lite sår. Sånt skjer når unger leker, og jeg tror de fleste oppegående ikke engang er inne på tanken om å saksøke noen for sånne små uhell.

Som EinarW også er inne på, er man selvsagt redd for at noe alvorlig skal skje med ens barn. Derfor er det en trygghet at sikkerhetskravene er strenge.

Resultatet viste da at de som sloss i slaget på Stiklestad var 19 cm høge!

Litt merkelig da, at disse vikingene var slik en trussel egentlig...

:lol:

Du må huske på at alle andre var tilsvarende kortvokste eaa... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo si her at vi tok ut ungene våres av barnehagen i fjor, fordi den rett og slett var for dårlig i forhold til vårt synspunkt på hva ungen skal gjøre når dem er der.

Dem var inne stort sett heile dagen, foruten et par timer for dag, og dem kunne aldri spise maten sin ute av uvisse årsaker..

Barnehagen og skolen vi har dem på noe er som dag og natt i forskjell...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - salige Kjell Aukrust var jo også inne på slik forskning.

Han så på statistikken over langen for den norske militære rekruttmassen,

og regnet litt på utviklingen hva gjelder gjennomsnittlig høyde for disse.

Trenden viste en klar økning av snitthøyden over de siste 50 år.

Aukrust snudde så denne trenden på hue, og regnet seg i stedet bakover i tid.

Resultatet viste da at de som sloss i slaget på Stiklestad var 19 cm høge! :lol::lol:

Litt merkelig da, at disse vikingene var slik en trussel egentlig... :wink: :wink:

i den kontekst må det ha vært litt av en bragd for kong sverre å krysse over fjellet fra voss til hallingdalen(?), om man gjør en liknende sammenligning av vossaskavlens størrelse de siste 1000 år må jo den ha vært enorm?? iallfall for vikinger på 19cm,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - salige Kjell Aukrust var jo også inne på slik forskning.

Han så på statistikken over langen for den norske militære rekruttmassen,

og regnet litt på utviklingen hva gjelder gjennomsnittlig høyde for disse.

Trenden viste en klar økning av snitthøyden over de siste 50 år.

Aukrust snudde så denne trenden på hue, og regnet seg i stedet bakover i tid.

Resultatet viste da at de som sloss i slaget på Stiklestad var 19 cm høge! :):wink:

Litt merkelig da, at disse vikingene var slik en trussel egentlig... :) :)

Nix. Det var broren til Kjell Aukrust, Odd Aukrust som gjorde det stuntet. Kjell Aukrust skrev om det (i "Simen, Bonden og bror min" tror jeg). Nevnte Odd Aukrust ble da også forskningssjef i Statistisk Sentralbyrå 1953-1984.

http://www.ssb.no/ssp/utg/200104/06/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden minner meg om en kjede-mail som florerte for noen år siden. Noen sannheter er der, selv om en ikke skal glorifisere gamle dager. Ting har endret seg og bruk av f.eks sikkerhetsmiddel som hjelm har sin misjon...

Ok, her er mailen. Forfatter ukjent:

I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd.

Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet

hadde ingen av oss hjelmer.

Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell

nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru !

Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektig fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus

mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det.

Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt

å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig !!

Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround

lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem !

Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre

kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell ? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke

levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig !!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber,suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen.

Og du er en av dem.

Gratulerer !!

Vær så snill og send denne videre til andre som opplevde den store lykke vokse opp som barn, før lovgivere og myndigheter regulerte

våre liv til vårt eget beste....

Det gode liv var vårt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.