Gå til innhold
  • Bli medlem

Uhuuh - Bergatt.net er borte!


eaa

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Bergtatt fortsatt, men den er ikke lenger på nett. Så borte er det ikke, men på nettet finnes det ikke mye lenger. Jeg forstår godt at noen vil savne sidene, men det kommer stadig andre gode sider så det er ingen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette var triste nyheter! :)

Men jeg får skryte litt, Bergtatt var virkelig flotte websider som jeg har hatt mye glede av når fjellet har vært som fjernest, og ikke minst som jeg har hatt en del nytte av i forbindelse med planlegging av nye turer. Jeg kommer i farten på Tågåfjellet som et fjell jeg neppe ville ha besøkt uten først å ha blitt klar over dets eksistens ved hjelp av Bergtatt. Der oppe hadde jeg faktisk en av mine mer uforglemmelige turopplevelser. Kong Vinter satte nemlig alle kluter til den februardagen - pokker som det blåste der oppe! Har aldri opplevd maken til vind, og synet av all snøen som føk og nærmest tåkela hele fjellet var noe for seg selv.

Men nok om det...hva med din brors side, Toppomania? Når Bergtatt brått tas ned blir man redd det samme skal skje med den, for den siden er jo også en gullgruve for oss som er litt over gjennomsnittlig interessert i fjelltopper. Ikke minst alle listene der inne, oversiktene over fjelltopper sortert etter både det ene og det andre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist ja :D , men slik er vel "livets gang" og alle nettsiders gang også. Bergtatt var en stor inspirasjonskilde og har vært brukt mange ganger som kilde før en del turer. Mange flotte bilder, og spesielt likte jeg ruteinntegnelsene med rød, gul og grønn strek som markerte vanskelighetsgradene. Bergtatt.net var sammen med etojm.com den første internettsiden jeg ble skikkelg kjent med som blant annet hadde masse info om 2000-meterne. Der har jo mursteinen til Morten og Julia overtatt lederrollen som informasjonskilde, og ei bok holder kanskje lenger enn ei internettside? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergtatt.net var sammen med etojm.com den første internettsiden jeg ble skikkelg kjent med som blant annet hadde masse info om 2000-meterne. Der har jo mursteinen til Morten og Julia overtatt lederrollen som informasjonskilde, og ei bok holder kanskje lenger enn ei internettside? :)

Bøker er bedre ja. Der viser deg seg også at det går an å tjene penger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synd at bergtatt er vekk ja. Synes dette var det beste stedet for 2k-informasjon, bedre enn alt av nettsider og bøker jeg har sett til nå.

Hvor mange mb er hele bergtatt på? Du legger de ikke ut for salg :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd. Men så lenge etojm.com ikke også forsvinner skal vi nok overleve. Den blir vel liggende i mange-mange år? :)

Selv om Bibelen har tatt over mye trengs fortsatt nettsidene, kjekt å kunne skrive ut, se på kart og ruter når man ikke er hjemme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Domene og webhotell koster ca en tusing i året.

Noe sånt ja, jeg fant meg et hotel i USA, og betaler ca. 8 dollar i måneden for 200 GB, det øker med 1 GB i måneden og har 2TB båndbredde initiellt, samt en masse snadder i tillegg som jeg lite vet hva betyr, men det ser bra ut og just nå har jeg masse plass å boltre meg på :)

Det er klart det koster, men det jeg sliter mest med er kodinga, planen var å få en kis til å fiks html inga så skulle jeg ta meg av gåinga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde nesten arrangert kronerulling da, eller latt det eminente Glittertind Forlag fått rettighetene.

Synes også det er kjempesynd. Knapt noe annet sted hadde (og har på harddisken til Kim) så mye varierte turrapporter som nettopp dette. Men jeg skjønner Kim veldig godt jeg. Vi har jo selv drevet idealistisk arbeid på nettet siden 1999 / 2000 med etojm.com, og så lenge gløden, gleden og entusiasmen der, er det et givende arbeid, men den har en tendens til å forsvinne før eller siden i et hav av annen jobb, forpliktelser og andre ting. I det lange løp blir det noe rutinemessig ved det å vedlikeholde en internettside, og da stopper det raskt opp så når idealismen ryker og inntekten = 0 og kostnadene et eller annet beløp.

Jeg tror at om det ikke hadde vært for at etojm.com gir litt trafikk til glittertindforlag.net, hadde vi trolig gått til samme skritt som Kim for en god stund siden med den siden.

All ære og honnør til de som klarer å holde et idealistisk, innholdsrikt og levende nettsted oppe i flere år. Tror ikke så veldig mange vet hvor mye arbeid som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært straffbart å legge ned sider som etojm og bergtatt. En helt sinnsyk og komplett hodeløs ting å gjøre. Skjerp dere!

Man trenger ikke å vedlikeholde. Det er mer enn nok for oss andre at siden ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære og honnør til de som klarer å holde et idealistisk, innholdsrikt og levende nettsted oppe i flere år. Tror ikke så veldig mange vet hvor mye arbeid som ligger bak.

Helt enig. Vi som "snylter" på slik gratis informasjon burde være langt mer takknemlige enn de fleste er. Gi ros og tilbakemeldinger er det minste man kan gjøre, og det er ofte veldig motiverende å få for de som driver slike sider.

Nå skal det sies at sidene du har laget på etojm.com er hinsides det meste annet hva gjelder kvalitet (og kvantitet). Spesielt kartene og alle lenkene mellom forskjellige topp- og tursider må ta mye tid å lage og vedlikeholde.

Tror jeg må få tatt en dump av sidene der sånn i tilfelle dere skulle finne på å ta dem ned likevel :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.